2211
Sök

Golf III -93 Startar ej hur jag än gör.

16 Inlägg
3 maj 2011
Trådstartare
#1
Hej.

Jag har haft problem med att starta min kära Golf men nu är den dock stendöd.
Bensin får den men inte gnista.

Har bytt:
tändstift
tändkabel
tändspole
rotor
fördelarlock

Alla säkringar är hela och rena om det nu skulle ha någon betydelse..

Tacksam för svar.
Senast redigerat av johan3888 (25 augusti 2011)

...has left the building...
4 474 Inlägg
3 maj 2011
#2
Vilken motor? VW är "småkända" för problem med "Relä 30", vevaxelgivaren samt tändningslåset på bilar kring 90-98. Observera att respektive motortyp har inte alltid "Relä 30" resp vevaxellägesgivare, däremot sitter det tändningslås i samtliga:)
Senast redigerat av dawwe (3 maj 2011)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

16 Inlägg
3 maj 2011
Trådstartare
#3
dawwe skrev:
Vilken motor? VW är "småkända" för problem med "Relä 30", vevaxelgivaren samt tändningslåset på bilar kring 90-98. Observera att respektive motortyp har inte alltid "Relä 30" resp vevaxellägesgivare, däremot sitter det tändningslås i samtliga:)
Fabrikat: VW GOLF CL 1.8 I GL-PAKE

Hjälpte det något? tongue

2 397 Inlägg
...has left the building...
4 474 Inlägg
3 maj 2011
#5
Mja...Men i vart fall, reläna är märkta med nr, hittar du ett som det står 30 på så byt det mot ett annat identiskt, förslagsvis ett nytt. Tändningslåset vet du ju var det sitter, testa att "rucka" lite på det för att se om bilen hoppar igång om än tillfälligt. Vevaxelgivaren, om sådan finnes, bör sitta mellan oljefilerhållaren o svänghjulet, trångt o jävligt att komma åt den dock...Kan vara på sin plats att läsa av felkoder, för en kass vevaxelgivare får du felkod på.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

16 Inlägg
24 augusti 2011
Trådstartare
#6
dawwe skrev:
Vilken motor? VW är "småkända" för problem med "Relä 30", vevaxelgivaren samt tändningslåset på bilar kring 90-98. Observera att respektive motortyp har inte alltid "Relä 30" resp vevaxellägesgivare, däremot sitter det tändningslås i samtliga:)
Motorn är en så kallad: ABS.

Vevaxelgivaren är väl "hallgivaren"?

Du vet inte ett ca pris på "relä 30"?

Truckreparatör
221 Inlägg
24 augusti 2011
#7
Det är inte så att du har ett orginal larm installerat. har lagat två golf3:or där lödningarna har gått sönder i larm boxen. och därför inte startat.

boxen sitter på vänstersida om ratten brevid ljusreglaget. (på baksidan panelen)
Senast redigerat av freddy_82 (24 augusti 2011)


16 Inlägg
25 augusti 2011
Trådstartare
#8
freddy_82 skrev:
Det är inte så att du har ett orginal larm installerat. har lagat två golf3:or där lödningarna har gått sönder i larm boxen. och därför inte startat.

boxen sitter på vänstersida om ratten brevid ljusreglaget. (på baksidan panelen)
Jag skall kolla detta så fort jag har tid!
Tack så mycket! smile

863 Inlägg
25 augusti 2011
#9
Nybergrobin skrev:
Tändmodulen?
+1!

Har du provat byta den?
Har haft de felet ett par gånger på mina bilar smile

Stöttad av: NYMEK. Pulverline. Ursviken Technology. Autodelar. RisEtrade. MECA. MABI Hyrbilar. Gulf Skellefteå. Skellefteå Bil. Skellefteå Reklam. JBW Färg & Kem. OKQ8 Klemensnäs. LAHEGA. LAITIS.
Följ Golfens renovering! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=209892

16 Inlägg
25 augusti 2011
Trådstartare
#10
Mister_Opel skrev:
Nybergrobin skrev:
Tändmodulen?
+1!

Har du provat byta den?
Har haft de felet ett par gånger på mina bilar smile
Vart hittar jag den? tongue
känner igen namnet på den men kan inte komma ihåg vart den sitter/vad den gör.. smile

863 Inlägg
25 augusti 2011
#11
johan3888 skrev:
Mister_Opel skrev:
Nybergrobin skrev:
Tändmodulen?
+1!

Har du provat byta den?
Har haft de felet ett par gånger på mina bilar smile
Vart hittar jag den? tongue
känner igen namnet på den men kan inte komma ihåg vart den sitter/vad den gör.. smile
http://webkat.mekonomen.se/images/ThumbLarge/Artbild/18-ZM001.jpg

På Golf 2an sitter den framför föraren, i "vattenbaljan" smile

Den säger väl åt tändningen när den ska tända..eller? Lite osäker!

Stöttad av: NYMEK. Pulverline. Ursviken Technology. Autodelar. RisEtrade. MECA. MABI Hyrbilar. Gulf Skellefteå. Skellefteå Bil. Skellefteå Reklam. JBW Färg & Kem. OKQ8 Klemensnäs. LAHEGA. LAITIS.
Följ Golfens renovering! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=209892

16 Inlägg
26 augusti 2011
Trådstartare
#12
Mister_Opel skrev:
johan3888 skrev:
Mister_Opel skrev:
+1!

Har du provat byta den?
Har haft de felet ett par gånger på mina bilar smile
Vart hittar jag den? tongue
känner igen namnet på den men kan inte komma ihåg vart den sitter/vad den gör.. smile
http://webkat.mekonomen.se/images/Thumb … -ZM001.jpg

På Golf 2an sitter den framför föraren, i "vattenbaljan" smile

Den säger väl åt tändningen när den ska tända..eller? Lite osäker!
Är det inte tändspolens uppg. att tända eller hur jag ska uttrycka mig..?? Eller är jag helt ute och cyklar? tongue
Kan du förklara lite mer med "vattenbaljan"? hittar nada smile

16 Inlägg
26 augusti 2011
Trådstartare
#13
Nu kom jag på en sak som jag kunde fråga här på samma gång smile

Tänkte byta själva fördelaren och kolla om den orsakar mitt problem. Har lossat kablar ev. "fästen" som håller fast fördelaren på plats. Det ska väl vara att man ska "lyfta fördelaren rakt upp" när bult etc. är lossade? :o :s

Tackar för svar! smile

...has left the building...
4 474 Inlägg
26 augusti 2011
#14
Tändmodulen lär var ihopbyggd med tändspolen på en 93:a...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

863 Inlägg
28 augusti 2011
#15
johan3888 skrev:
Är det inte tändspolens uppg. att tända eller hur jag ska uttrycka mig..?? Eller är jag helt ute och cyklar? tongue
Kan du förklara lite mer med "vattenbaljan"? hittar nada smile
Jodå, men tändmodulen säger NÄR den ska tända! smile

Den s.k "vattenbaljan" är där uppe där gångjärnen till huven sitter,
alltså under plastkåpan som sitter mellan skärm och skärm!

Kan vara som dawwe säger, att den är integrerad också!

Stöttad av: NYMEK. Pulverline. Ursviken Technology. Autodelar. RisEtrade. MECA. MABI Hyrbilar. Gulf Skellefteå. Skellefteå Bil. Skellefteå Reklam. JBW Färg & Kem. OKQ8 Klemensnäs. LAHEGA. LAITIS.
Följ Golfens renovering! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=209892

863 Inlägg
28 augusti 2011
#16
Ser den ut såhär?

http://img.skruvat.com/img/109%20316/109%20316.jpg

Isf är tändmodulen "klumpen" i mitten med kontakten på! smile

Stöttad av: NYMEK. Pulverline. Ursviken Technology. Autodelar. RisEtrade. MECA. MABI Hyrbilar. Gulf Skellefteå. Skellefteå Bil. Skellefteå Reklam. JBW Färg & Kem. OKQ8 Klemensnäs. LAHEGA. LAITIS.
Följ Golfens renovering! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=209892

863 Inlägg
28 augusti 2011
#17
johan3888 skrev:
Nu kom jag på en sak som jag kunde fråga här på samma gång smile

Tänkte byta själva fördelaren och kolla om den orsakar mitt problem. Har lossat kablar ev. "fästen" som håller fast fördelaren på plats. Det ska väl vara att man ska "lyfta fördelaren rakt upp" när bult etc. är lossade? :o :s

Tackar för svar! smile
Jodå, fördelaren drar du bara rakt upp smile

Stöttad av: NYMEK. Pulverline. Ursviken Technology. Autodelar. RisEtrade. MECA. MABI Hyrbilar. Gulf Skellefteå. Skellefteå Bil. Skellefteå Reklam. JBW Färg & Kem. OKQ8 Klemensnäs. LAHEGA. LAITIS.
Följ Golfens renovering! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=209892

16 Inlägg
29 augusti 2011
Trådstartare
#18
Mister_Opel skrev:
johan3888 skrev:
Nu kom jag på en sak som jag kunde fråga här på samma gång smile

Tänkte byta själva fördelaren och kolla om den orsakar mitt problem. Har lossat kablar ev. "fästen" som håller fast fördelaren på plats. Det ska väl vara att man ska "lyfta fördelaren rakt upp" när bult etc. är lossade? :o :s

Tackar för svar! smile
Jodå, fördelaren drar du bara rakt upp smile
Vad är då felet om den inte går att dra rakt upp utan bara att rotera? yikes

16 Inlägg
17 september 2011
Trådstartare
#19
Tillbaka till skrivbordet då jag har gjort en mer detaljerad "historia" som jag hoppas inte är allt för snurrig. Men har försökt få det bra och lätt att förstå. Om ni tycker jag verkar oseriös så försöker jag få in lite humor i texten, men kan också bero på att jag själv inte är världsbäst på bilar men kan såpass mycket så att jag vet vad jag ska göra i de flesta fallen (dock inte nu, naturligtvis...) wink

Jag har en Golf III 1,8 (motorn kallas för ABS) som jag skulle fixa lite ljud i (annan stereo + dubbla GAS 12")
Jag kopplade in allt som det ska vara/sitta och allt fungerade tipptopp.
Kablar var jag väldigt noga med att jag drog dom så att dom inte skulle komma i kläm eller något annat dåligt wink
Kablarna från batteri till steg och kablar från steg till bas samt stereo för dom som inte hängde med på vilka kablar jag menade. big_smile


En dag skulle jag åka hemifrån och insåg att jag hade glömt mitt körkort och vände för att hämta det.
Kom hem och stängde av bilen, gick in och hämtade mitt leg. (tog max 2 min.)
Kom ut till bilen och skulle starta och då va batteriet stendött. Var tvungen att putta igång bilen
och då gick den lika fint som innan. Sedan det hände så blev den bara mer och mer trögstartad och till slut
va det till att gå ut och putta innan man ens testade på startmotorn. Gick att putta igång dom flesta gånger.
Det blev värre och jag kunde inte förstå vad som hade hänt. Började pilla lite med stereon pga trodde att det
var den som hade hittat på något bus med bilen. Kopplade ur alla högtalare i bilen samt stereo, bas och alla kablar som tillhör bas och slutsteg.
Fungerade inte att starta alls då heller. En dag testade jag att ta av slangen till luftburken och vred på nyckeln
och då startar den hur fint som helst och går sedan prima hela vägen från destination A till B. Väl framme på B stänger jag av
bilen och låter den stå under natten som vanligt och dagen efter är den lika död som innan. Gör samma procedur med luftburken och den startar direkt.
Detta fungerade ca. 4-5 gånger. Till slut blev det att den var helt död. Startmotorn gick runt men bilen startade inte.

Har bytt följande delar:
tändstift, tändkabel, tändspole, rotor och kontrollerat alla säkringar så dom ser fina och problemfria ut samt bytt dom som jag tyckte såg lite luriga/fula ut.

Har också funderat på att ta loss "fördelaren" (klumpen/staget, som fördelarlocket samt rotorn sitter på)
för att sedan köpa en ny och testa om det kan ha varit något fel på för att testa om det var fel på, tror den kallas "hallgivare" eller något liknande, som sitter i själva "fördelaren" som jag har fått det förklarat av Mekonomen. Har en handbok som jag följt jättenoga och har läst ett flertal gånger.
Där står det att jag ska lossa och demontera en skruv och sedan lyfta bort bygelplattan, som jag bäst beskriver att den ser ut som en klo eller som ett y.

Citerar ur boken: "Motorkoder AEK, ADZ, ADY, AAM, ABS,
2E: Lossa och demonteraskruven, lyft därefter
bort bygelplattan och ta bort strömfördelaren
från motorblocket (se bild). Ta vara på O-ringen."

Min motor är en ABS, därav citerade jag det stycket ur boken smile

("Haynes Gör-det-själv handbok" som är för VW GOLF & VENTO. Feb 1992 till 1996 bensin- och dieselmotor. Bok nr: SV3244)

Till "fördelarproblemet"!
Den går inte att lyfta upp, enbart att rotera.
Har varit uppochner och ut och in i varje liten millimeter av motorrummet (känns det som i alla fall) för att hitta någon annan skruv eller liknande som ev. gör att jag inte kan lyfta upp fördelaren.. någon ide??
Jag vet att jag har ett snedskuret kugghjul "under" fördelaren, alltså inne i motorn, men det kan väl inte ha någon betydelse när jag ska lyfta upp "fördelaren"



Ang. Tändspolen.
Köpte sprillans ny tändspole från Mekonomen för jag tänkte att den kanske kunde ha varit något fel med den.
Tog loss den gamla spolen och satte dit den nya och allt verkade jättebra tills jag skulle testa och starta.
Vi var minst 2 personer hela tiden, jag och min far oftast (som faktiskt jobbar på Mekonomen).
Hur som helst..när vi skulle starta bilen med den nya spolen så står min far utanför bilen, vid motorn för att kolla så allt verkade okej medans jag satte mig i bilen för att starta. Farsan säger åt mig att sätta på tändningen (vrida nyckeln så att alla lampor etc. lyser. Alltså inte startat än!) och har på enbart tändningen i ca 5-6 sekunder, då händer något både jag och min far blir väldigt förvånade över, den helt nya tändspolen börjar ryka som en skogsbrand och farsan säger åt mig att stänga av tändningen direkt. Sagt och gjort, jag stängde av tändningen och sedan kliver ur bilen och ställer mig brevid min far och där står vi båda som två stora frågetecken!..

Farsan har jobbat med bilar och bildelar i alla år han har haft jobb (bortsett från typ 3-4 år då han jobbade som snickare).. onödig fakta men ville bara ta med det så ni läsare inte tror att han är kass och inte kan någonting. tongue

Vad kan detta bero på?


Både jag och min far känner oss som stora frågetecken när det gäller bilen.
Är det något jag inte har lyckats förklara bra så säg till så gör jag mitt bästa smile


Jag har säkert glömt att berätta/säga något men ställ gärna frågor så ska jag svara så gott jag kan smile
vet inte hur man lägger till bilder här så om någon skulle kunna försöka förklara för mig så hade det varit super! big_smile
Inte så ofta jag varken är inne eller skriver på forum så...


Väldigt tacksam för svar än en gång! smile
Mvh Johan
Senast redigerat av johan3888 (17 september 2011)

...has left the building...
4 474 Inlägg
17 september 2011
#20
Angående fördelaren så är det "bara" att lyfta den rakt upp som Haynes skriver. Det snedskurna drevet är det som gör att fördelaren snurrar då den får drivningen via den sk "mellanaxeln" som i sin tur drivs av kamaxelremmen. Det kan vara liiite lurigt att få tillbaka fördelaren då den skall passas in i oljepumpen, fördelaren driver nämligen oljepumpen....

Edit: Du får rycka/slita lite i fördelaren så kommer den skall du se, testa att rotera rotorn samtidigt som du lyfter.
Senast redigerat av dawwe (17 september 2011)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure


Sök