Tillbaka till skrivbordet då jag har gjort en mer detaljerad "historia" som jag hoppas inte är allt för snurrig. Men har försökt få det bra och lätt att förstå. Om ni tycker jag verkar oseriös så försöker jag få in lite humor i texten, men kan också bero på att jag själv inte är världsbäst på bilar men kan såpass mycket så att jag vet vad jag ska göra i de flesta fallen (dock inte nu, naturligtvis...)
Jag har en Golf III 1,8 (motorn kallas för ABS) som jag skulle fixa lite ljud i (annan stereo + dubbla GAS 12")
Jag kopplade in allt som det ska vara/sitta och allt fungerade tipptopp.
Kablar var jag väldigt noga med att jag drog dom så att dom inte skulle komma i kläm eller något annat dåligt
Kablarna från batteri till steg och kablar från steg till bas samt stereo för dom som inte hängde med på vilka kablar jag menade.
En dag skulle jag åka hemifrån och insåg att jag hade glömt mitt körkort och vände för att hämta det.
Kom hem och stängde av bilen, gick in och hämtade mitt leg. (tog max 2 min.)
Kom ut till bilen och skulle starta och då va batteriet stendött. Var tvungen att putta igång bilen
och då gick den lika fint som innan. Sedan det hände så blev den bara mer och mer trögstartad och till slut
va det till att gå ut och putta innan man ens testade på startmotorn. Gick att putta igång dom flesta gånger.
Det blev värre och jag kunde inte förstå vad som hade hänt. Började pilla lite med stereon pga trodde att det
var den som hade hittat på något bus med bilen. Kopplade ur alla högtalare i bilen samt stereo, bas och alla kablar som tillhör bas och slutsteg.
Fungerade inte att starta alls då heller. En dag testade jag att ta av slangen till luftburken och vred på nyckeln
och då startar den hur fint som helst och går sedan prima hela vägen från destination A till B. Väl framme på B stänger jag av
bilen och låter den stå under natten som vanligt och dagen efter är den lika död som innan. Gör samma procedur med luftburken och den startar direkt.
Detta fungerade ca. 4-5 gånger. Till slut blev det att den var helt död. Startmotorn gick runt men bilen startade inte.
Har bytt följande delar:
tändstift, tändkabel, tändspole, rotor och kontrollerat alla säkringar så dom ser fina och problemfria ut samt bytt dom som jag tyckte såg lite luriga/fula ut.
Har också funderat på att ta loss "fördelaren" (klumpen/staget, som fördelarlocket samt rotorn sitter på)
för att sedan köpa en ny och testa om det kan ha varit något fel på för att testa om det var fel på, tror den kallas "hallgivare" eller något liknande, som sitter i själva "fördelaren" som jag har fått det förklarat av Mekonomen. Har en handbok som jag följt jättenoga och har läst ett flertal gånger.
Där står det att jag ska lossa och demontera en skruv och sedan lyfta bort bygelplattan, som jag bäst beskriver att den ser ut som en klo eller som ett y.
Citerar ur boken: "Motorkoder AEK, ADZ, ADY, AAM, ABS,
2E: Lossa och demonteraskruven, lyft därefter
bort bygelplattan och ta bort strömfördelaren
från motorblocket (se bild). Ta vara på O-ringen."
Min motor är en ABS, därav citerade jag det stycket ur boken
("Haynes Gör-det-själv handbok" som är för VW GOLF & VENTO. Feb 1992 till 1996 bensin- och dieselmotor. Bok nr: SV3244)
Till "fördelarproblemet"!
Den går inte att lyfta upp, enbart att rotera.
Har varit uppochner och ut och in i varje liten millimeter av motorrummet (känns det som i alla fall) för att hitta någon annan skruv eller liknande som ev. gör att jag inte kan lyfta upp fördelaren.. någon ide??
Jag vet att jag har ett snedskuret kugghjul "under" fördelaren, alltså inne i motorn, men det kan väl inte ha någon betydelse när jag ska lyfta upp "fördelaren"
Ang. Tändspolen.
Köpte sprillans ny tändspole från Mekonomen för jag tänkte att den kanske kunde ha varit något fel med den.
Tog loss den gamla spolen och satte dit den nya och allt verkade jättebra tills jag skulle testa och starta.
Vi var minst 2 personer hela tiden, jag och min far oftast (som faktiskt jobbar på Mekonomen).
Hur som helst..när vi skulle starta bilen med den nya spolen så står min far utanför bilen, vid motorn för att kolla så allt verkade okej medans jag satte mig i bilen för att starta. Farsan säger åt mig att sätta på tändningen (vrida nyckeln så att alla lampor etc. lyser. Alltså inte startat än!) och har på enbart tändningen i ca 5-6 sekunder, då händer något både jag och min far blir väldigt förvånade över, den helt nya tändspolen börjar ryka som en skogsbrand och farsan säger åt mig att stänga av tändningen direkt. Sagt och gjort, jag stängde av tändningen och sedan kliver ur bilen och ställer mig brevid min far och där står vi båda som två stora frågetecken!..
Farsan har jobbat med bilar och bildelar i alla år han har haft jobb (bortsett från typ 3-4 år då han jobbade som snickare).. onödig fakta men ville bara ta med det så ni läsare inte tror att han är kass och inte kan någonting.
Vad kan detta bero på?
Både jag och min far känner oss som stora frågetecken när det gäller bilen.
Är det något jag inte har lyckats förklara bra så säg till så gör jag mitt bästa
Jag har säkert glömt att berätta/säga något men ställ gärna frågor så ska jag svara så gott jag kan
vet inte hur man lägger till bilder här så om någon skulle kunna försöka förklara för mig så hade det varit super!
Inte så ofta jag varken är inne eller skriver på forum så...
Väldigt tacksam för svar än en gång!
Mvh Johan