2268
Sök

Koppling fungerar inte ! volvo M90

9 Inlägg
5 maj 2011
Trådstartare
Tja!

Jag har ett mycket märkligt problem med min koppling. Det som händer är att ibland från och till så slutar min koppling fungera, den inte ur som den ska. Tex vid rödljus så börjar bilen driva fast kopplingen är nedtryckt.

Det jag har gjort för att försöka lösa problemet är att jag bytt till stålomspunnen slang och bytt slavcylinder, det blev bättre men problemet är fortfarande kvar!!

Någon som har en idé? börjar bli jävligt trött på skiten !!
hoppas på svar !

385 Inlägg
5 maj 2011
Har du tillräckligt med bromsvätska i båda kammarna i bromsvätskebehållaren? Har du luftat efter du bytt slavcylinder och slang? I så fall hur har du gjort när du luftat?
Mvh

Tvivlare
2 266 Inlägg
5 maj 2011
Sliten tryckplatta eller lamell, kanske?

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.

9 Inlägg
5 maj 2011
Trådstartare
Jaa det tror jag att jag har, har fyllt på riktigt ordentligt med bromsvätska! nja just luftningen var jäkligt lustig, fick använda luftningsanordning! alltså så jag trycksatte behållaren med ett bildäck för att verkligen lyckas trycka ur all luft.. Men jag tror jag fått ur all luft då kopplingen känns stabil och precis!

9 Inlägg
5 maj 2011
Trådstartare
MantaRobin skrev:
Sliten tryckplatta eller lamell, kanske?

Aa så kan det ju vara!! men då borde väll problemet vara konstant? och den slirar inget eller något sånt!

385 Inlägg
5 maj 2011
Så när du trycker på kopplingen så har du inte något spel? Du har inte fått skit i behållaren så att kanalerna är tätta i huvudcylindern? Har du provat att lufta igen efter det har inträffat?
Det låter ju som du tappar trycket fram till slavcylindern, så du är helt säker på att det inte finns läckage?
Har du missljud från urtrampningslagret och kan du säga helt hundra att det inte är något fel på gaffeln? Ursäkta att det blev mycket frågor.
Mvh

9 Inlägg
5 maj 2011
Trådstartare
volvo142-73 skrev:
Så när du trycker på kopplingen så har du inte något spel? Du har inte fått skit i behållaren så att kanalerna är tätta i huvudcylindern? Har du provat att lufta igen efter det har inträffat?
Det låter ju som du tappar trycket fram till slavcylindern, så du är helt säker på att det inte finns läckage?
Har du missljud från urtrampningslagret och kan du säga helt hundra att det inte är något fel på gaffeln? Ursäkta att det blev mycket frågor.
Mvh

Nee precis den tar absolut längst ner (kopplar inte ur helt). Nja om det var skit i kanalerna borde det ju inte gå att lufta och det borde ju vara fel hela tiden känns det som! AA har luftat ett par gånger men det är ändå exakt samma problem som innan jag bytte grejorna!!
AA missljud från urtrampningslagret finns, och nej vet faktiskt inte om det är några problem med gaffeln.. Men det som känns så lustigt är ju att problemet försvinner då och då, kan funka skit i en hel dag o sen kan det funka hela nästa dag!!

Min bussning som sitter under växellådan vid balken är helt slut, kan detta påverka så lådan hamnar i fel läge ibland eller nått? bara brain stormar lite!!

Tvivlare
2 266 Inlägg
5 maj 2011
kolla så inte huvudcylindern läcker smile

9 Inlägg
5 maj 2011
Trådstartare
MantaRobin skrev:

Aa får väll göra det, dock så skulle den vara ny bytt enligt förra ägaren, ca 6 månader sedan.. hur kollar ja om den läcker?smile

Tvivlare
2 266 Inlägg
5 maj 2011
Nordholm skrev:
MantaRobin skrev:

Aa får väll göra det, dock så skulle den vara ny bytt enligt förra ägaren, ca 6 månader sedan.. hur kollar ja om den läcker?smile

Kan va en beggad han satt dit. Lyft ner plasten över pedalerna o in med skallen o kika smile min droppade lite där o då fick jag samma fenomen. 82:- kostade en renovering smile

9 Inlägg
5 maj 2011
Trådstartare
MantaRobin skrev:
Nordholm skrev:
MantaRobin skrev:

Kan va en beggad han satt dit. Lyft ner plasten över pedalerna o in med skallen o kika smile min droppade lite där o då fick jag samma fenomen. 82:- kostade en renovering smile

aaokej:) aa får kolla upp detta!!smile

374 Inlägg
5 maj 2011
Har haft det felet på både en 900 och en 740. Huvudcylindern läkte pga rostgropar vid packningarna på SAABen. Volvons slavcylinder läckte lite här och där.

Ta gärna en titt i min projekttråd!
Ricke Ws Volvo 740 projekt

Performance meck
342 Inlägg
5 maj 2011
huvudcylindern läcker inte en droppe utvändigt  invändigt kan det ju dock vara.

min enda tanke är spruken tryckplatta men då borde det ju fasen vara samma problem jämt det är ju bara ibland nu..
Senast redigerat av wistfors (5 maj 2011)

Sök