4298
Sök

Tröga/omöjliga växlar BMW 330i 01

53 Inlägg
7 maj 2011
Trådstartare
Skulle racea mot en polare innan idag, slirade förjävla gött på kopplingen är sjukt grön när det gäller bilar men ska försöka förklara problemet så ingående som möjligt!

Scenario, vi linar upp å kör jag slirar alldeles för mycket på kopplingen i start så sen i 2an-3an när jag växlar å gasar full makaron är det precis som jag håller i kopplingen fortfarande och varvar bara. En annan polare ska testa köra för å se vad det är, när han då kör så har växlarna blivit sjukt tröga å vissa omöjliga att få i. Han påstår att de är för jag slirat så gött på kopplingen att den blivit för varm å gått in i safeläge men tvivlar på det.

jag kör runt lite å ska testa, felsöka själv så att säga. Växlarna är inga problem att få i vid normala hastigheter som när jag kör lugnt asså, 1-2 2-3 3-4 4-5. Men ligger jag i 50 säger vi så får jag inte i 2an, saktar jag ner går den i fint å lätt. ligger jag å fläskar på i 2an å ska växla till trean är det sjukt trögt med å ibland rasslar det till som när man inte kopplar ordentligt meen ska ha i en växel.

Står jag å torrväxlar är det inte heller några problem men det låter mer än vanligt, växelådsljudet asså tror jag, eller så e de bara jag som fått för mig de.

Sen när jag kopplar och släpper kopplingen efter växling så skakar det till i bilen, 1 sekund kanske bara efter koppling då.

Nån som har en susning om hur mycket jag gjort bort mig? Mer än att jag förlora racet då cool

Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
7 maj 2011
låter som sliten koppling helt enkelt

53 Inlägg
7 maj 2011
Trådstartare
Jag hade asså inte detta problemet innan battlen, utan det är nu efteråt å innan tog den fint långt upp å så.

Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
7 maj 2011
men tar pedalen längre ner nu då?

och det är automatlådorna som lägger sig i "limp home mode" som är ett felsäkert läge. då kan man inte köra i mer än 60 km/h ungefär. så det är ju inte ditt problem.

troligtvis sliten koppling, eftersom när du står stilla så går det lättare att växla i och med att belastningen på växellådan är mindre ifrån motorn. ju mer du gasar desto svårare är det eller hur?

1 319 Inlägg
7 maj 2011
Du måste ha slirat rätt rejält kan jag tycka, men din koppling är sliten ja. Att det ''hackar'' när man ska köra iväg, och speciellt om man inte är 100%igt finkänslig, kan det skaka som fan om kopplingen är sliten. Skulle byta tryckplatta och lamell.

_----------'

53 Inlägg
7 maj 2011
Trådstartare
Nä pedalen tar långt upp fortfarande, en polare sa att man kunde starta bilen, dra handbromsen lägga i ettan å släppa kopplingen fort, dör den med ett segt bluddrande är lamellerna kassa dör den direkt som den ska är dom okej, testade och bilen dog på stört som den ska.

Vad bör jag göra?

1 319 Inlägg
7 maj 2011
Chrilleee skrev:
Nä pedalen tar långt upp fortfarande, en polare sa att man kunde starta bilen, dra handbromsen lägga i ettan å släppa kopplingen fort, dör den med ett segt bluddrande är lamellerna kassa dör den direkt som den ska är dom okej, testade och bilen dog på stört som den ska.

Vad bör jag göra?

byta koppling.

_----------'

...has left the building...
4 474 Inlägg
7 maj 2011
Du bör väl lära dig o växla först o främst...Ska du ha i 2an i 50 (växla ner från 3an) så bör man ge lagom med mellangas o gärna med "double-clutch" teknik...Det sliter gott på synkringarna att "tvinga" i växlarna...

Gällande ditt bekymmer så låter det som kopplingen antingen blivit överhettad eller att den kanske är på G. Att växlarna går i trögt efter lite kopplingsmisshandel kan kanske hänga ihop med den överhettade kopplingen, du verkar ju inte ha misshandlat lådan så mycket att den skall behöva knasa...

Låt bilen svalna ordentligt o testa sedan igen, o lär dig för guds skull att växla!

http://en.wikipedia.org/wiki/Double_clutch
http://www.youtube.com/watch?v=pI3cHXnGEx4
Senast redigerat av dawwe (7 maj 2011)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

162 Inlägg
7 maj 2011
Chrilleee skrev:
Vad bör jag göra?

Köpa en automatväxlad bil?

53 Inlägg
7 maj 2011
Trådstartare
Får börja med å tacka för alla svar.

Lite komplettering, va ute å ralla lite. Kör jag i 2an, drar på lite behöver inte vara mycket å ska ha ur den ur växel går det också trögt typ som den fastnar lite halvt men släpper efter lite kraft.

Testade även å gasa upp i 3an, lägga i 5an koppla å gasa å släppte kopplingen, slirade ingeting.

Kan det vara så jävligt att det blev så varmt igår vid överhettningen att jag bara bränt växellådsoljan? Ska kolla detta imorn men hur stor är oddsen?

Forummoderator
18 178 Inlägg
7 maj 2011
Chrilleee skrev:

Lite komplettering, va ute å ralla lite. Kör jag i 2an, drar på lite behöver inte vara mycket å ska ha ur den ur växel går det också trögt typ som den fastnar lite halvt men släpper efter lite kraft.

Testade även å gasa upp i 3an, lägga i 5an koppla å gasa å släppte kopplingen, slirade ingeting.

Kan det vara så jävligt att det blev så varmt igår vid överhettningen att jag bara bränt växellådsoljan? Ska kolla detta imorn men hur stor är oddsen?

Hade nog tagit en duktig koll på kopplingen som alla säger. Drog upp en båt en gång och slirade då duktigt på kopplingen som inte pallade trycket och fortsatte slira tills båtfan var uppe. Den rasade dagen efter. Inte för att skrämma dig men koll snart! Att köra runt och tvinga i en eller flera växlar tycker inte lådan om alls i längden! Man kan få en låda att rasa på det sättet utan problem. Viktigt med en snar koll alltså.

EDIT: Kolla urtrampningslager också. Kan ge liknande fenomen.

Mvh
Alexander
Senast redigerat av Dieselsmurfen (7 maj 2011)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

53 Inlägg
7 maj 2011
Trådstartare
Ännu en komplettering... cool

Var ute å körde nu igen, gick trögt som innan men jag testade en sak. Drog på i 2an å 3an till höga varv, när jag sen trampa ner kopplingen reagera inte den förens den sänkt till 2000 varv.

Gjorde såhär några gånger, å sen fick jag ett vibrerande i kopplingen tillsammans med ett gnisslande/rasslande ljud vid dragläge sen var kopplingen lättare och reagerar som den ska när jag trampar ner å alla växlar går i lätt, men känner vibrationen i kopplingen precis innan dragläget som sagt fortfarande.

Any idea?

53 Inlägg
7 maj 2011
Trådstartare
^

Dieselsmurfen skrev:
Chrilleee skrev:

Hade nog tagit en duktig koll på kopplingen som alla säger. Drog upp en båt en gång och slirade då duktigt på kopplingen som inte pallade trycket och fortsatte slira tills båtfan var uppe. Den rasade dagen efter. Inte för att skrämma dig men koll snart! Att köra runt och tvinga i en eller flera växlar tycker inte lådan om alls i längden! Man kan få en låda att rasa på det sättet utan problem. Viktigt med en snar koll alltså.

EDIT: Kolla urtrampningslager också. Kan ge liknande fenomen.

Mvh
Alexander

1 798 Inlägg
7 maj 2011
Din koppling är slut dvs lådan ska ner o de ska bytas kör inte mer än nödvändigt innan du fördärvar den mer

Jag byter bil ofta men man brukar ju säga att omväxling förnöjer

Sök