3129
Sök

Billigt eftermarknadssprut för sugmotorer?

Volvo850-92
1 680 Inlägg
7 maj 2011
Trådstartare
Vet någon ett billigt eftermarknadssprut för B230F? Jag ska bara reglera bränsleförbrukningen. Bara ett litet projekt jag tänker göra. Men hur mycket kostar ett billigt eftermarknadssprut som en byggsats man köper hem? Jag har laptop. Etanolkonvertering på G.

Dom punkter jag tänker göra är:
* Plana toppen 2.5 mm.
* Lättare luftfilter. Man tar några lager av fint tyg som ska vara som filter. Etanolen kräver mer luft.
* Fixa en tom katalysatorburk. Man behöver ju inte katalysatorn fungerande på bilar från 1988. Men burken måste vara där.
* T-kam från B230K. Dom är väldigt lågvarvade. Har M nu.
* Dieselbakaxel ska man ha för en lägra utväxling.
* Isolerad förvärming. Räcker med att man lindar in slangen i glasfiber.
* Isolerade spridare. Räcker bara med lite glasfiber.
* Monter en Airflow under bilen. Lätt och enkelt. Se länk http://autospeed.com.au/cms/article.html?&A=2456
* Spridare som ger 30% mer bränsle. Jag vet inte om jag ska ta just 30% mer bränsle eller 39% som det är i teorin.
* Förtändning några grader.
* 3.0 bar i varje däck.
* Ekonomikörning. Jag kommer hoppa över metoden att hoppa över växlarna. Inte bra för m47 lådan.
* Göra så bromsar inte ligger på något. Däcket ska rulla fritt.
* Kolla lager så inget är defekt.
* Lite annat allmänt service.
Senast redigerat av Volvo740-88 (7 maj 2011)

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
7 maj 2011
Passa dig för din luftfilterlösning, du kan lätt strömma 30% mer luft genom orginalfiltret. Med sämre filtrering ökar slitaget och därmed förbrukningen. smile

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

Volvo850-92
1 680 Inlägg
7 maj 2011
Trådstartare
RD_87 skrev:
Passa dig för din luftfilterlösning, du kan lätt strömma 30% mer luft genom orginalfiltret. Med sämre filtrering ökar slitaget och därmed förbrukningen. smile

Okej, då har jag originalfiltret.
Termostaten ska jag ha orginal också.

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
7 maj 2011
Elfläkt är ett tips, tar ingen energi när det är kallt. Orginalfläkten tar några cl per mil och du frigör ju nån hk istället.

Volvo850-92
1 680 Inlägg
7 maj 2011
Trådstartare
RD_87 skrev:
Elfläkt är ett tips, tar ingen energi när det är kallt. Orginalfläkten tar några cl per mil och du frigör ju nån hk istället.

Men den slirar ju bara. Ingen stor skillnad. Servo tror jag inte heller. Men mitt mål är inte mer än liter milen blandad körning på etanol. 1.15 sägs det att man får när man etanolkonverterar en B230F utan att ha gjort något med motorn. Bara gett den 30-39% extra. Vet inte exakt hur mycket man ska ge extra i praktiken, men många har gett 30% och det fungerar bra. Men med eftermarknadssprut, T-kam, planad top, orginalservad och sist dieselbakaxel så bör den dra förbannat lite.

Sen så är det generatorn som är den stora belastningen.

Men fanns det något billigt eftermarknadssprut?
Senast redigerat av Volvo740-88 (7 maj 2011)

Volvo850-92
1 680 Inlägg
8 maj 2011
Trådstartare
Ingen som vet något billigt eftermarknadssprut? Vet iallafall Megasqurit, men hur mycket det kostar, hittar jag inte.
Finns det inget som är anpassat för mig?

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
8 maj 2011
Jag tror att det är MS som gäller om du ska komma billigt undan. Men varför byta sprut?

Volvo850-92
1 680 Inlägg
8 maj 2011
Trådstartare
RD_87 skrev:
Jag tror att det är MS som gäller om du ska komma billigt undan. Men varför byta sprut?

Det är för att minska på förbrukningen.

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
8 maj 2011
Volvo740-88 skrev:
RD_87 skrev:

Det är för att minska på förbrukningen.

Jag tror inte att du har så mycket förbrukning att hämta per krona där. Om du moddar orginalsprutet så du får upp kapaciteten 30% så lär det funka nästan lika bra och du får många liter soppa för kostnaden av sprutet. Jag har svårt att tro att du tjänar ens en deciliter på att byta sprut i det här läget.

672 Inlägg
8 maj 2011
kan bara hålla med  RD_87 ,varför ska du montera nya grejer när vitsen är att trycka i mer bränsle, du måste ju ge mera bränsle för att den ens ska gå, har kört en sommar med etanol
i en 740 88b och skillnaden i bränslekostnader uppfattade jag som "snuspengar" iofs e ju snus dyrt....
enda modifieringen på min bil var höja bränsle trycket till ca 2,9 bar( mätt med tryckmätare)
men jag måste ju hylla miljöinsatsen, om det nu är nån miljöförbättring med etanol
o då menar jag vid tillverkningen.....

"Väx inte upp! det är en fälla"

Volvo850-92
1 680 Inlägg
8 maj 2011
Trådstartare
Vet ni ens vad Megasqurt är och vad man kan göra med det?
Jag ska snålmappa bilen.

672 Inlägg
8 maj 2011
jag ger upp du e för listig för mig.... ha en bra etanolsommar

"Väx inte upp! det är en fälla"

Volvo850-92
1 680 Inlägg
8 maj 2011
Trådstartare
jonnielahti skrev:
helium i dojjan är billigast, och tanka i gullänget, frendos, billigast soppa där!
pumpa hjulen, öppet biltemafilter, extraktor (felstavning) sportsystem så drar bilen mindre.

Optimera sprutet gör det också billigast : )

Volvo850-92
1 680 Inlägg
8 maj 2011
Trådstartare
Power-krille skrev:
jag ger upp du e för listig för mig.... ha en bra etanolsommar

Nja, inte direkt listig. Det är rätt logiskt att när man optimerar ett sprut så drar det mindre.

Volvo850-92
1 680 Inlägg
8 maj 2011
Trådstartare
jonnielahti skrev:
Volvo740-88 skrev:
jonnielahti skrev:
helium i dojjan är billigast, och tanka i gullänget, frendos, billigast soppa där!
pumpa hjulen, öppet biltemafilter, extraktor (felstavning) sportsystem så drar bilen mindre.

Optimera sprutet gör det också billigast : )

jomen skärp dig, skaffa rätt bil att optimera med roll

Vad är det för fel på 740 då? Dom har ju bara ett riktigt dåligt sprut.

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
8 maj 2011
Klart att du kan snålmappa men då får du ju sämre drag i motorn! Ett orginalsprut är ju gjort för lägsta förbrukning utan att tappa för mycket effekt, att mappa om den lär som sagt vara ganska onödiga pengar. Du tjänar nog mer soppa på att hyvla av toppen 1,5mm.

Volvo850-92
1 680 Inlägg
8 maj 2011
Trådstartare
RD_87 skrev:
Klart att du kan snålmappa men då får du ju sämre drag i motorn! Ett orginalsprut är ju gjort för lägsta förbrukning utan att tappa för mycket effekt, att mappa om den lär som sagt vara ganska onödiga pengar. Du tjänar nog mer soppa på att hyvla av toppen 1,5mm.

Om man säger så är. MB 200D duger för mig. wink
740's orginalsprut är år 1988 mycket optimerad. Men inte i dagens läge.
Hyvla av toppen 2.5 mm tror jag ska göra. Håller även på att renovera upp bilen.

Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
8 maj 2011
varför dividerar ni med killen om varför han ska och inte ska byta till eftermarknadssprut? svara på hans fråga istället för att gnälla på honom.

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
8 maj 2011
Problemet med att hyvla mer än 1,8mm är varmstarter, resten kan du räkna ut själv. Klart att du kan tjäna nån liten soppskvätt men knappast så det lönar sig under bilens livstid. Ställer du den för snålt så kuggar du dessutom besiktningen, så därför påstår jag att det inte är den bästa iden någonsin.¨
Nu orkar jag snart inte skriva mer i denna tråden, resten av tankegångarna är rätt men som sagt sprutet lönar sig nog inte.

Volvo850-92
1 680 Inlägg
8 maj 2011
Trådstartare
mk2_power skrev:
varför dividerar ni med killen om varför han ska och inte ska byta till eftermarknadssprut? svara på hans fråga istället för att gnälla på honom.

För dom tror att eftermarknadssprut är lika effektiv som ett sprut från 1988.

Sök