3526
Sök

Finns Volvo S40N med två olika 1.8-liters motorer?

346 Inlägg
8 maj 2011
Trådstartare
Har jag uppfattat det rätt att det finns en 1.8 och en 1.8F? Skillnaden på dessa borde i så fall vara att den "med F" kan drivas med etanol och den andra endast med bensin? Vilken gör man klokast i att köpa? Antar att det är mindre servicekostnader på en som endast är bensindriven? Har båda kamkedja? All info är uppskattad! Tack på förhand!

Riktiga bilar kommer från Stuttgart.
Säljer bla. VOLVO-doftgranar på Tradera!

4 823 Inlägg
9 maj 2011
ja det finns 2 olika 1,8 liters motorer fast dom är igentligen samma med några små skillnader.
1,8 är bensinare medans 1,8F är flexifuel och kan köras på både bensin och etanol.
du gör klokast i att inte köpa nån av dom då det är en skit motor ifrån ford utan ska du köpa en med sug motor så är det bättre att köpa en 2,4 (140Hk) eller en 2,4I (170Hk) (samma motor med olika programvaror).
lär inte vara nån skillnad på servicekostnaden då det som sagt är iprincip samma motor.
kamkedja? nä du, det lär allt vara kamrem på dom.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

68 Inlägg
9 maj 2011
Nu skriver jag av min erfarenhet av Fords 1,8l flexifuel motorer, Har aldrig haft några problem med mina motorer i både volvon och forden, båda motorerna går som tåget, då volvon har gått över 17000mil och forden ligger på 7000mil. Med 1,8F så ligger skatten mellan 800-1000kr/år, Försäkring runt 1100kr/mån för båda bilarna och då är båda helförsäkrade på Trygg-Hanssa på mig! serviserna ser dock lite olika ut då volvon ska in varje 1000mil och forden var 2000mil har inte fått någon vettig förklaring var på det! 1,8F motorerna har kamkedja!! så där är det bara tuta å köra, dock så kostar 10,000mil servisen en bra slant, tror jag betalade runt 9000kr hos Volvo bilia, men är det bara olje byte så gör man det själv..

NordiskaX40Klubben
För er som kör Volvo S40, V40, S40N, V50 och C30 med eller utan turbo!

4 823 Inlägg
10 maj 2011
nu har jag inte ägt en bil med sån motor men har kört ett par stycken och kan säga att jag kommer aldrig köpa en sån och den uppfattningen som jag fått av kompisar som jobbar på volvo verkstad och således jobbar med dom så är den motorn ingen hitt samt att en arbetskamrat har äget en V50 1,8F och det hon framförallt va besviken på hur mycket soppa den drog när hon pendlar till jobbet vilket väll är ca 4 mil enkelväg samt hur jäkla slö den va.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

109 Inlägg
10 maj 2011
Sjukt trött, hade en S40N 1,8F i två månader.. Bara det säger en del. Trött och törstig. Bytte till en S40N T5, kändes som om det helt plötsligt fanns tre motorer i bilen. (Och försäkringen ökade bara med 200:-/år)

Sök