2671
Sök

Saab eller volvo ?

Allmänt envis
12 512 Inlägg
12 maj 2011
#41
PartilleMalm skrev:
Apropå allt prat om oilssludge så gäller det motor med trionic 7 som kom i mitten av -00 och är de med svart tändkassett . De äldre T5 har röda tändkassetter!

Det gäller inte i denna tråden aktuella Saab 9-5 som endast finns med T7 om jag inte minns helt fel? smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

318 Inlägg
12 maj 2011
#42
Rquired skrev:
PartilleMalm skrev:
Apropå allt prat om oilssludge så gäller det motor med trionic 7 som kom i mitten av -00 och är de med svart tändkassett . De äldre T5 har röda tändkassetter!

Det gäller inte i denna tråden aktuella Saab 9-5 som endast finns med T7 om jag inte minns helt fel? smile

Det har du helt rätt i .... antog det var samma på alla Saabar under den tiden men icke. smile


Smålänning
7 887 Inlägg
12 maj 2011
#43
Härligt med en växellådsdiskussion!

Jag har kört bägge, och Volvo 850 är körmaskinen av de två, medans saaben är milsukaren. Finns nog i ärlighetens namn få bilar i samma prisklass om är så sköna att köra långt i som en 9-5.

850 har ett jävligt bra chassi som är skönt och pålitligt på olika typer av väg, och som pallar mycket effekt utan alltför mycket förstärkningar.

320 hk pallar bägge bilarnas motorer och växellådor utan större problem. Ska du högre sen så är 850:is vevstakar gjorda av smör och saabens koppling underdimensionerad... Även vevstakarna i T7-motorn öär rätt klena jämfört med Trionic5.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Rejsa ?
2 959 Inlägg
12 maj 2011
#44
Orkar igentligen inte ge mig in och disskutera Saab vs Volvo men alltså lådorna.
Hur orkar folk tjöta emot, Saablådorna är skit om man gämför och rasar på löpande band och Volvolådorna är grymt hållbara orignal. Så är och det pungt slut!
Sen som det skrivs så klart fan man kan ja sönder Volvolådan med men det beror nog mest på personen bakom spakarna.

http://www.youtube.com/watch?v=Okszw23RZm8

Gammalt klassigt klipp med Volvo vs Saab där man just påpekar lådan.
Visst det är en 9000 det handlar om men problemen finns kvar senare med.
Det är ju inte för skojs skull som Quife har tagit fram drevsaster till Saablådorna.

Autotech

Rumpmas
3 860 Inlägg
12 maj 2011
#45
Rquired skrev:
Andromeda skrev:
Rquired skrev:

Fast Saab har knappast bytt på alla bilar sålda tidigare, dessa tidiga bilar rullar alltså fortfarande med ett problem även om det är klart mildrat. smile

Saab gjorde ju i alla fall någonting istället för att som Audi i ett par decennier bara skriva in i instruktionsboken att det är helt normalt att en bil drar 1 liter olja per 100 mil, alltså 15 liter mellan servicetillfällena! Premium så in i helvete roll

En liter olja per 100 mil är ingen ovanlig gräns, det är betydligt fler tillverkare än Audi som har den. Skillnaden var väl att Audi-sexorna hade den mer som regel än som överdriven maxgräns, men försvarar ett fel ett annat fel? wink

Angående vhv på Saab har problemen dykt upp igen och artiklar skrivits även efter 2004...

Nej, jag blir bara lite ledsen i ögat av att Saab får så mycket skit för de tidiga T7-motorerna när andra märken har varit värre länge utan att göra ett dugg åt problemet wink

1,8T är ju inte heller någon vidare bra motor i detta sammanhang.


493 Inlägg
12 maj 2011
#46
twin_cam skrev:
Härligt med en växellådsdiskussion!

Jag har kört bägge, och Volvo 850 är körmaskinen av de två, medans saaben är milsukaren. Finns nog i ärlighetens namn få bilar i samma prisklass om är så sköna att köra långt i som en 9-5.

850 har ett jävligt bra chassi som är skönt och pålitligt på olika typer av väg, och som pallar mycket effekt utan alltför mycket förstärkningar.

320 hk pallar bägge bilarnas motorer och växellådor utan större problem. Ska du högre sen så är 850:is vevstakar gjorda av smör och saabens koppling underdimensionerad... Även vevstakarna i T7-motorn öär rätt klena jämfört med Trionic5.

oja då t7 stakar och kolvar tåler ca300-310hk och t5 ca400 eller en bit över. Men som jag sa tidigare trådskapare kommer säker bli nöjd med båda bilarna då han skall ha steg3 vilket båda pallar orginal. smile


Rumpmas
3 860 Inlägg
12 maj 2011
#47
Rquired skrev:
PartilleMalm skrev:
Apropå allt prat om oilssludge så gäller det motor med trionic 7 som kom i mitten av -00 och är de med svart tändkassett . De äldre T5 har röda tändkassetter!

Det gäller inte i denna tråden aktuella Saab 9-5 som endast finns med T7 om jag inte minns helt fel? smile

Korrekt, 9-5 98-03 samt alla og9-3 med T7, ungefär 00-02. En 9-3 med T7 känns lättast igen på svart tändkassett istället för röd på T5.

03 kom ng9-3, som som bekant har T8 och inte är drabbade, och alla 9-5 04 och nyare ska ha det något modifierade motorblocket som definitivt tagit bort problemet. På STCS hänger Saabmekaniker och Saabfreaks i största allmänhet, och oilsludge på -04 och nyare är ett okänt fenomen.
Vevhusventilation 6 avhjälper problemet, men har det redan börjat hjälper det inte att uppgradera vhv. Är bilen ännu ej drabbad verkar det hjälpa.

Vad gäller din polares bil kan det vara en sen -03:a.


1 019 Inlägg
12 maj 2011
#48
Ska man vara riktigt riktigt petnoga så gäller det bara fyrcylindriga 9-5 98-03 med Trionic 7.


Ska bygga Sveriges ballaste Charger!
3 Inlägg
13 maj 2011
#49
Kan väll säga att nya saabar är riktigt bra. Men under 90 och början av 2000-talet så var volvo totalt överlägsen. Volvos kvalité på senare 850 modeller är riktigt bra. Undvik de första årens R. Babymissar här o där. Aero vet jag inte så mkt om. Men volvo har ALLTID varit bra.


Reservdansk
6 271 Inlägg
13 maj 2011
#50
Kentakung skrev:
Undvik de första årens R.

De första årens R?

850 kom -92, T5an kom inte förrän -94, T-5R kom -95 och R kom -96.

Då var alla barnsjukdomar tillrättade sedan länge?

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

OUTLAW1
13 maj 2011
#51
saxat från en som provat och vet.
430-440Nm and 315-320hp där är tydligen max gränsen för t5-r motorn i original utförande, efter detta rekkomenderas man byta invändiga komponenter.
källa:http://www.wothrline.com/

Saab vet jag inte men min bror har en 9-5 02:a med 2.0t motorn i och den känns INTE stabil i framvagnen när man gasar på med den..den känns som en liten hundvalp som drar i kopplet(vandrar)
min 850 t5 i detta fallet som jag hade inna var stabil som satan i framvagnen..fast det borde väl du veta simon som hade en VOLVO 850 TURBO innan du köpte BMW:n..
Senast redigerat av OUTLAW1 (13 maj 2011)

Rumpmas
3 860 Inlägg
13 maj 2011
#52
OUTLAW1 skrev:
saxat från en som provat och vet.
430-440Nm and 315-320hp där är tydligen max gränsen för t5-r motorn i original utförande, efter detta rekkomenderas man byta invändiga komponenter.
källa:http://www.wothrline.com/

Saab vet jag inte men min bror har en 9-5 02:a med 2.0t motorn i och den känns INTE stabil i framvagnen när man gasar på med den..den känns som en liten hundvalp som drar i kopplet(vandrar)
min 850 t5 i detta fallet som jag hade inna var stabil som satan i framvagnen..fast det borde väl du veta simon som hade en VOLVO 850 TURBO innan du köpte BMW:n..

Han behöver nog gå igenom hjulupphängningen då. Jag hade förstått det om det var en og9-3, men inte en 9-5:a med 150 hästar.


Reservdansk
6 271 Inlägg
13 maj 2011
#53
OUTLAW1 skrev:
saxat från en som provat och vet.
430-440Nm and 315-320hp där är tydligen max gränsen för t5-r motorn i original utförande, efter detta rekkomenderas man byta invändiga komponenter.
källa:http://www.wothrline.com/

Turbo-Fredde i NordicR körde med original motor på en 855R, 19T, 3" dp + avgas, eftermarknadsintercooler.

Effekt: 342hk på 1,15 bar efter mappning.

Efter 11 000 mil med trim så har han nu fått motorn vidgjord och har ca 460hk i bilen.
http://www.garaget.org/?car=23565

Gränsen man brukar sätta är inte hästkrafterna, inte heller laddtrycket, utan det är vad som händer om motorn spikar eller laddtrycket peakar.
Då ger sig originalvevstakarna om du laddar typ 1,3-1,4 bar och sen du får spikning eller laddet peakar högre.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

956 Inlägg
13 maj 2011
#54
ejon_850 skrev:
Steg3 på saab = Byt kopplingen innan
Steg3 på volvo 850 = Tuta och köra

Saab = Stora förluster på växellådorna från skillnad på volvo.

Då har vi 1 till i listan.
Skit snack.

242 Inlägg
14 maj 2011
#55
Pratar vi om 250hk varianten av 9-5 aero? Allvarligt känner jag inte igen ett skit av den "ryckiga" framvagnen när det kommer till dessa bilar. Antingen har ni kört riktiga vrak till saabar eller så är det ingen aero.
9-5 aero går för fan spikrakt och slickar kurvor likt ingen annan fwd-bil jag kört i den klassen.

Volvo vs saab, dessa diskussioner slutar alltid i ett stort kaos. Helt ärligt, om du vill ha en motor som förmodligen pallar ett par hk till, köp volvon. Vill du däremot ha en bil med helt jävla fantastisk komfort går volvon bort direkt och kvar står 9-5an som segrare. En 9-5 med tex hirsch 305hk mjukvara går så sjukt smut, och tillsammans med komforten gör den effekten saaben till en solklar vinnare.

Sen att saaben är 1000ggr finare att titta på gör sitt.

123 Inlägg
14 maj 2011
#56
felet är inte i framvagnen utan dåliga bussningar bak som gör att saab slingrar sig,  men detta problem är lätt fixat.

Saab 9-5 2.0t -04


Sök