3336
Sök

Grabbers kör/tips skola Tips #1 filbyte i rusnings trafik

Dagdrömmare
2 836 Inlägg
9 maj 2011
Trådstartare
Hej på Er mina vänder, damer och herrar.

Dagens lektion handlar om fil byte i s.k. rusningstrafik dvs. flera filer, många bilar, låg hastighet och alla hyper stressade.

Idag blev jag(i/med en lastbil) påkörd av en personbil! Föraren i denna bil skulle byta till "min" fil, till sitt vänster där jag rullade i väldigt låg fart. Det blev skador på båda bilar men var detta nödvändigt att pressa fram sig?

Vi ska inte gå på detaljer vem gjorde vad o vem har rätt tänkte bara komma med lite tips på hur kan man göra livet lite lättare för sig själv och för övriga trafikanter.

Om det uppstår ett situation där Ni måste byta fil till vänster i låg fart och har en lastbil/buss på Eran vänster sida så se till att ni ser föraren! Ser ni inte föraren så ser inte föraren er heller!
Försök inte byta fil bara för att Ni är längre fram! Ni syns ju inte ändå! Det är en stor död vinkel längst fram på höger sida av lastbilen(kan ordna en bild vid ett tillfälle om så önskas).
Det kan vara lättare att klämma in sig framför en buss än en lastbil då buss har glassdörr men det har inte lastbil.
Lastbil har däremot fler speglar men man kan inte titta i dom hela tiden för då finns det risk att man kör på nåt annat istället.

Så nu till min tips.
Måste ni verkligen komma in framför så använd blinkers o rulla 3-5 m framför lastbilen(avstånd mellan bilarnas stötfångare).
På så sätt kan ni få en lucka o byta fil i lugn o ro.

Ha en bra dag! wink

OT: jag vet... Inte alla chaufförer borde ha körkort....

Yrkesförare
49 Inlägg
9 maj 2011
Håller med till 100%! smile

Även jag som är precis färdigutbildad vet inte hur många gånger man fått bromsa hårt för att inte få någon stressad bilist i sidan..

Sök