2141
Sök

Elfel (?) Saab 9-3 -06

71 Inlägg
9 maj 2011
Trådstartare
Tjena, har bytt bromsklossar och ok på en saab 9-3 sportcombi 2.0 T vector och har ett problem nu som har kommit! Bilen startar inte, står att abs, antisladd samt krockkuddarna är urfunktion?!

Har inte pillat på kontakten till abs'en och den sitter korrekt isatt.
Vrider man om nykeln knäpper det bara i några relän och mätarna flippar ur.

Har provat lossa batterikablarna och låst och låst upp dörrarna men problemet kvarstår.

Vad kan problemet vara?
Snabba svar uppskattas!

Forummoderator
17 996 Inlägg
9 maj 2011
Går startmotorn runt? Kolla spänning på batteriet.

Mvh
Alexander

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

2 Inlägg
24 november 2012
Hej Jocke!

Jag har exakt samma elfel på min Saab 9-3 som du beskriver i detta inlägg och undrar därför om du kan ge mig lite kött på benen så att jag eventuellt kan fixa felet? Jag ser att det var drygt 1,5 år sedan du hade detta problem, men jag hoppas likväl att du kanske minns vad felet sedan visade sig vara.

Ytterst tacksam för svar!
Mvh / Andreas

71 Inlägg
24 november 2012
Trådstartare
Snigelkaka skrev:
Hej Jocke!

Jag har exakt samma elfel på min Saab 9-3 som du beskriver i detta inlägg och undrar därför om du kan ge mig lite kött på benen så att jag eventuellt kan fixa felet? Jag ser att det var drygt 1,5 år sedan du hade detta problem, men jag hoppas likväl att du kanske minns vad felet sedan visade sig vara.

Ytterst tacksam för svar!
Mvh / Andreas

Tjena, pinsamt nog var det ett dåligt batteri och spänningen hade gått för lågt, ladda batteriet om du inte provat detta.

Mvh

2 271 Inlägg
24 november 2012
9-3:orna är väldigt känsliga för strömfall, så med lite tur som beskrivs ovan så räcker det att ladda batteriet.
Har det gått så långt att det t.ex inte tar starthjälp längre är det dags för nytt.

2 Inlägg
25 november 2012
Tack för era svar! Och ni hade båda helt rätt. När jag skrev inlägget ovan hade jag redan testat att ladda batteriet tills dess att laddaren sa att det var full-laddat. Men inget hände ändå alltså.. Startmotorn gick i alla fall inte runt.
Idag testade jag först med starthjälp från annan bil. Det funkade inte alls. Då var jag nära att ge upp. Men sedan fick jag tag i ett nytt batteri och satte i bilen. Vips så funkade allt som det ska!
Troligen fungerade det inte med startkablar för att mitt batteri var helt kass så det tog all ström i stället för att dela med sig till startmotorn. Hade kanske funkat om jag kopplat ur mitt kassa batteri och kopplat startkablarna direkt till batterikablarna i bilen i stället. Men det är bara en gissning från min sida då jag aldrig testade detta. 
Nu är livet helt plötsligt i alla fall betydligt bättre igen!
Och återigen TACK för hjälpen!

2 271 Inlägg
25 november 2012
Kul när saker löser sig.smile Speciellt med nåt lättbytt som batteriet.

Sök