4036
Sök

Knakar/Knepper i vänster fram hjul!

Mr.
253 Inlägg
9 maj 2011
Trådstartare
#1
Hej,

Har en s40 t4 -00 som det har börjat kneppa och knaka i vänster framhjul när jag accelerar eller bromsar men inte när jag kör rakt fram med en konstant hastighet... Nån som har några tipps på vad det kan bero på?

Tack.

Köpes:
18T Turbo

Muttley
9 maj 2011
#2
hjullager. Lyft upp bilen och vricka på hjulet, är de glapp är de lagret. Tar en halvtimme att skruva av. Men kan ju även va en drivknut. i med du skriver knäpper så. Min vibrerade en del och lät som ett flygplan när man accelerera.

...has left the building...
4 474 Inlägg
9 maj 2011
#3
Så lät det när min drivknut (ej Volvo iofs) hade gett upp...Knackade mest vid acceleration men även vid jämn hastighet, vid rull i friläge var det tyst, tror inte det lät när jag bromsade men är osäker....Är det hjullagret så borde ljudet förstärkas när du svänger höger och avta när du svänger vänster...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

Muttley
9 maj 2011
#4
Drivknut kan du kolla lättast vid fullt rattuslag och låg hastighet knackar de då så är de en knut. Då ska du såklart köra åt både vänster och sen höger.
Rakt fram brukar vara lager. Men de kollas ju med att lyfta upp hjulet som jag skrev innan.

I med att TS inte skriver att han svänger när de låter så tar jag de som rakt fram.
Hoppas på att de är lager dessutom för de är billigare att byta om du kan skruva själv. Lager från biltema och lite nya bultar och sen kan man byta styrleder samtidigt om de är slitna. Lite halvrenovering samtidigt liksom.

...has left the building...
4 474 Inlägg
9 maj 2011
#5
Tkd: Ja det stämmer generellt att en drivknut (yttre) knäpper mest vid fullt rattustslag, låter det vid körning rakt fram så sägs det att det borde vara den inre. I mitt fall så knäppte det inte vid rattutslag utan bara vid körning rakt fram (yttre drivknut!). Efter byte var det tyst i dryga 10000 mil sen gick det hål på damasken o då kom ljudet igen, samma visa där ny yttre drivknut o problemet löst!

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

Muttley
9 maj 2011
#6
dawwe skrev:
Tkd: Ja det stämmer generellt att en drivknut (yttre) knäpper mest vid fullt rattustslag, låter det vid körning rakt fram så sägs det att det borde vara den inre. I mitt fall så knäppte det inte vid rattutslag utan bara vid körning rakt fram (yttre drivknut!). Efter byte var det tyst i dryga 10000 mil sen gick det hål på damasken o då kom ljudet igen, samma visa där ny yttre drivknut o problemet löst!

Japp kan säkerligen vara vilket som. så nu har ts lite att kolla och ta reda på smile. Jag hoppas på lagret för hans skull.

Mr.
253 Inlägg
10 maj 2011
Trådstartare
#7
Stort tack för alla råd smile)) Blir fram med verktygslådan när jag kommer hem.

Köpes:
18T Turbo

Plåtslagarn
194 Inlägg
22 maj 2011
#8
pwei skrev:
Stort tack för alla råd smile)) Blir fram med verktygslådan när jag kommer hem.

fick du reda på vad svaret var för har samma symtom den knackar låter nästan som att bromsskölden skulle skaka vet inte hur mer precist jag ska beskriva men om du fick reda på svaret vill jag gärna veta smile


Mr.
253 Inlägg
18 oktober 2011
Trådstartare
#9
pinsamt.. men det var bara att hjulet var löst, skruvade åt bultarna vipps så var ljudet borta..

Köpes:
18T Turbo


Sök