3393
Sök

Problem med Map ecu2

63 Inlägg
10 maj 2011
Trådstartare
Hejsan jag har precis monterat och mappat min supra med ett piggyback system av märket Map ecu2, det funkar hur bra som helst men när man ska ställa så den går rent på tomgången så vägrar den går jätte fett och man kan inte få den att gå rent. Har provat med Spridarmotstånd och bytt lamda jag vet inte varför det inte går att få den gå rent? Men när man kopplar ett Aem ems box då går bilen jätte bra och fick blanka papper på avgasvärderna, Jag kör med Aem- peak and hold injector driver funkar den bra ihop med Map ecu?

Väldig tacksam för svar!
Senast redigerat av __spaackeel (10 maj 2011)

415 Inlägg
10 maj 2011
Ett AEM är ju alltid "bättre".
Map ecu 2 är absolut inte fel men där ska alltså map ecun "bråka och komma överrens" med org boxen. Med ett AEM använder du inte org boxen vilket gör att inget "bråk" uppstår! wink
Varför fortsätter du inte å kör med Aemet om bilen funkar bra med det?
Iofs så är prisskillnaden mellan en map ecu 2 och ett AEM stort.

Jag har stått i valet och kvalet mellan just en map ecu 2 och ett AEM V2, det blev AEMet.
Med ett AEM 2 behöver man inte heller ha ett spridarmotstånd.

Låter som att den kanske är felmappad?

Instagram @PorscheJezzica
Work hard, Play harder!

63 Inlägg
10 maj 2011
Trådstartare
Förra ägaren hade lånat sin polares Aem för att besikta bilen då fick han som sakt blanka papper, fast jag vet inte varför det inte går att få den att gå bra på tomgången sad. Har besiktning nästa vecka måste se till att det funkar nu big_smile

Bilmekaniker
805 Inlägg
13 maj 2011
vad har du för spridare?

93 Inlägg
21 maj 2011
Har du fått ordning på prylarna ännu? smile

63 Inlägg
22 maj 2011
Trådstartare
AnesN skrev:
vad har du för spridare?

Jag kör på 790cc kanske lite för stort men det verkar funka för andra så jag vet inte om det fel på det. Tror det behövs kopplas om lite kablar.

63 Inlägg
22 maj 2011
Trådstartare
vonU skrev:
Har du fått ordning på prylarna ännu? smile

Håller på förfullt

Bilmekaniker
805 Inlägg
22 maj 2011
tänkte mer om du körde med gigantiska spridare att den kldydade, men 790 ska absolut inte vara någon fara.. prövat med att koppla ut aem peak and holder?

63 Inlägg
22 maj 2011
Trådstartare
AnesN skrev:
tänkte mer om du körde med gigantiska spridare att den kldydade, men 790 ska absolut inte vara någon fara.. prövat med att koppla ut aem peak and holder?

Nej faktist inte, men utan de startar väl inte bilen? En av map ecu2 forumet skrev så här.

From what you have described it does not sound like the original owner has wired it correctly. You must use the JDM base table and wiring diagram because it is completely different to the USD base table. The JDM base table is for a MAP sensor equipped car and the USD is for a MAF sensor car car. The MAP-ECU2 green wire connects to the MAP sensor wire on the OEM ECU harness which is different to the MAF sensor wire. Again, you need to check it against the JDM wiring diagram on our website.

Där har vi kanske felet?

Bilmekaniker
805 Inlägg
22 maj 2011
kan det mycket vara, klart det ska funka utan aemet om du bara har resistans på spridarna

63 Inlägg
22 maj 2011
Trådstartare
Aa jag ska ut snart o prova och se om jag lyckas fixa då=).

Pro Tuner @ PBZ.se
116 Inlägg
28 maj 2011
Vi har minst två olika kopplingsscheman till MAP-ECU om jag inte missminner mig. Kan vara värt att mäta signalerna och kolla så att det är rätt där i första hand. Därefter kolla grundinställningarna i MAP-ECU:s setup.

Annars tycker jag absolut att du ska skippa alla former av piggy-back-ECU:s som finns och köra renodlat, t.ex. AEM eller Haltech.

63 Inlägg
28 maj 2011
Trådstartare
Arash skrev:
Vi har minst två olika kopplingsscheman till MAP-ECU om jag inte missminner mig. Kan vara värt att mäta signalerna och kolla så att det är rätt där i första hand. Därefter kolla grundinställningarna i MAP-ECU:s setup.

Annars tycker jag absolut att du ska skippa alla former av piggy-back-ECU:s som finns och köra renodlat, t.ex. AEM eller Haltech.

Ja precis det stämmer det du säger. Min bil går bäst med Aem ems så jag får sälja min Map ecu2 och skaffa mig en Aem ems. Är det inget du vill köpa arash? jag har allt kvar och den funkar kanon smile.

Sök