Hej! jag har en i familjen har vi en volvo 945 ltt som jag skulle vilja veta hur det fungerar att konvertera till etanol vad som behövs bytas och till vad i sådana fall och vilka verkstäder som kan göra detta runt vänersborg trollhättan området vad kostar detta på en verkstad ungefär och hur mycket högre blir bränsle förbrukningen om den drar runt liter milen nu? skulle vilja veta allt detta efter som jag tar körkort om ett tag och tar över denna mycket väl vårdade 945 som bara rullat 16000 mil sedan 97 funderat på detta eftersom att bensinen är så dyr nu så det kanske ken löna sig.
sedan var det en sak till den står på 135hk skulle denna konvertering betyda en efekt ökning eller minskning eller kommer den att stå kvar på samma efekt bara kul att veta skulle vara till mycket hjälp om ni ville komma med bra svar
Köp ett par Gröna R spridare med slutnummer -968 säljs för 350kr/st. Sen 5 st kabelskor och lite kabel för att brygga bort spridar motståndet. Sen är det bara att tanka å vara glad.
Okej tack men vet du om det finns någon verkstad i vänersborg trollhätan området som kan göra detta och vet du vad detta kan kosta? är inte så haj på detta och vet du om det blir någon förtjänst på det om man kör etanol när bensin priset ser ut som det gör stort tack i förskot=D
har hört att en del säger att man måste tvätta ur motorn innan man börjar tanka etanol och har bytt spridare stämmer detta eller är det bara skit snack?
har hört att en del säger att man måste tvätta ur motorn innan man börjar tanka etanol och har bytt spridare stämmer detta eller är det bara skit snack?
tvätta ur? tanka och va glad om du har bytt spridare.. lycka till att starta lätt på vintern däremot
Okej men vet du ågon verkstad som kan göra detta i trollhättan vänersborgs området som kan göra detta för jag kan nog tyvär inte löse detta
Om du inte klarar av att byta spridare skulle jag nog strunta i det alls, för att vara ärlig. Dels tror jag inte många verkstäder är så sugna på att laborera med sådant, men vad vet jag. Effekt ökning lär du heller inte få. Att du sedan tjänar pengar på det kan du också glömma, eftersom du lämnar iväg bilen för det. Du lär nog inte tjäna några direkta pengar om du gör det själv heller i och för sig. Om jag var du skulle jag skippa den iden helt och lägga pengarna på en stor service istället, gör nog mer nytta!
Du lär nog snarare få mer problem om du konverterar, än om du kör på bensin. Sen får du faktiskt inte göra sådana ändringar heller, även om säkert ingen märker något, förutom på lukten.
Vill du köra på -- Läs runt lite och byt själv. Lika svårt som att byta däck, typ.
Okej tack för hjälpen alla ska la vänta med det ett tag efter som att jag inte har tat mitt körkort en och jag får det inte förns nästa sommar så det kanske kan löna sig då så jag har ju inte någon direkt brodska:P men tack för hjälpen i alla fall
Fint med endast 16 000 mil på en 945 LTT för det första! Börja med att blandtanka? Dessa bilar går att köra på minst 40% etanol och 60% bensin utan några modifikationer. Kallstarterna kan dock bli aningen svårare, framför allt på vintern. Vill du konvertera så kan du göra som till exempel tidigare skrivet byta spridare. Annars bör det funka med att koppla dit en bränsletrycksregulator och med hjälp av den öka bränsletrycket. Dock bör du ha i åtanke att bränsleslangar osv. inte håller lika länge om du konverterar. Tror du tjänar på att tanka 95:a eller E10 till och med 98:a i längden.
Fint med endast 16 000 mil på en 945 LTT för det första! Börja med att blandtanka? Dessa bilar går att köra på minst 40% etanol och 60% bensin utan några modifikationer. Kallstarterna kan dock bli aningen svårare, framför allt på vintern. Vill du konvertera så kan du göra som till exempel tidigare skrivet byta spridare. Annars bör det funka med att koppla dit en bränsletrycksregulator och med hjälp av den öka bränsletrycket. Dock bör du ha i åtanke att bränsleslangar osv. inte håller lika länge om du konverterar. Tror du tjänar på att tanka 95:a eller E10 till och med 98:a i längden.
Vårda bilen väl och lycka till!
Lies... Slangar som tål bensin tål etanol. Men i många fall kan det vara så att 20år utav bensin kan ha torkat ur och slaggat upp slangen. Och när du sedan slänger i etanol så rensas allt ut och så verkar det därför som att det är etanolens fel Enligt mina uträkningar så tjänar man ca 2,5-3:- per liter att tanka E85 (trots den teoretiskt ökade förbrukningen) Och om tanken är 70l så sparar man alltså 315:- på 1tank. Så på typ 3 tankar har du tjänat ihop för alla brustna slangar och skurna bränslepumpar du antagligen inte kommer att ha problem med ändå
är det så klokt att köra etanol i en bensinbil då? jag blandtankade min 740, i ett halvår, sen vart den mer och mer svårstartad, desto mer etanol och desto kallare detso mer svårtstartad vart den, så jag minskade och minskade på etanolinblandningen, sen hade jag endast vanlig 95oktanig bensin i tanken och den var svårtstartad trots att det var sommar aldrig mer, V-Power i min 850 nu...
Fint med endast 16 000 mil på en 945 LTT för det första! Börja med att blandtanka? Dessa bilar går att köra på minst 40% etanol och 60% bensin utan några modifikationer. Kallstarterna kan dock bli aningen svårare, framför allt på vintern. Vill du konvertera så kan du göra som till exempel tidigare skrivet byta spridare. Annars bör det funka med att koppla dit en bränsletrycksregulator och med hjälp av den öka bränsletrycket. Dock bör du ha i åtanke att bränsleslangar osv. inte håller lika länge om du konverterar. Tror du tjänar på att tanka 95:a eller E10 till och med 98:a i längden.
Vårda bilen väl och lycka till!
Lies... Slangar som tål bensin tål etanol. Men i många fall kan det vara så att 20år utav bensin kan ha torkat ur och slaggat upp slangen. Och när du sedan slänger i etanol så rensas allt ut och så verkar det därför som att det är etanolens fel Enligt mina uträkningar så tjänar man ca 2,5-3:- per liter att tanka E85 (trots den teoretiskt ökade förbrukningen) Och om tanken är 70l så sparar man alltså 315:- på 1tank. Så på typ 3 tankar har du tjänat ihop för alla brustna slangar och skurna bränslepumpar du antagligen inte kommer att ha problem med ändå
Kanske stämmer det du säger. Du får det dock låta som att jag menar: "tankar du med etanol så spricker slangarna".. Men så som jag förstått det så torkar alkohol ut; smetar man sprit på till exempel handen så torkar det ju ut på huden. Samma princip borde gälla i gummislangar enligt min mening i alla fall, eller jag kanske är helt ute och cyklar. Låter säkert otroligt men jag pratade faktiskt med en bilmekaniker på Volvo om just etanolkonvertering igår (har funderat på att konvertera min 850). Vi diskuterade bl.a. om hur en etanolbil skiljer sig från en bensinare. Enligt honom så skiljde det på bland annat ventilsäten, bränslepumpar och slangar. Han menade dessutom att slangarna i en bensinbil tar mer skada av bensin än etanol.
Fint med endast 16 000 mil på en 945 LTT för det första! Börja med att blandtanka? Dessa bilar går att köra på minst 40% etanol och 60% bensin utan några modifikationer. Kallstarterna kan dock bli aningen svårare, framför allt på vintern. Vill du konvertera så kan du göra som till exempel tidigare skrivet byta spridare. Annars bör det funka med att koppla dit en bränsletrycksregulator och med hjälp av den öka bränsletrycket. Dock bör du ha i åtanke att bränsleslangar osv. inte håller lika länge om du konverterar. Tror du tjänar på att tanka 95:a eller E10 till och med 98:a i längden.
Vårda bilen väl och lycka till!
Lies... Slangar som tål bensin tål etanol. Men i många fall kan det vara så att 20år utav bensin kan ha torkat ur och slaggat upp slangen. Och när du sedan slänger i etanol så rensas allt ut och så verkar det därför som att det är etanolens fel Enligt mina uträkningar så tjänar man ca 2,5-3:- per liter att tanka E85 (trots den teoretiskt ökade förbrukningen) Och om tanken är 70l så sparar man alltså 315:- på 1tank. Så på typ 3 tankar har du tjänat ihop för alla brustna slangar och skurna bränslepumpar du antagligen inte kommer att ha problem med ändå
Kanske stämmer det du säger. Du får det dock låta som att jag menar: "tankar du med etanol så spricker slangarna".. Men så som jag förstått det så torkar alkohol ut; smetar man sprit på till exempel handen så torkar det ju ut på huden. Samma princip borde gälla i gummislangar enligt min mening i alla fall, eller jag kanske är helt ute och cyklar. Låter säkert otroligt men jag pratade faktiskt med en bilmekaniker på Volvo om just etanolkonvertering igår (har funderat på att konvertera min 850). Vi diskuterade bl.a. om hur en etanolbil skiljer sig från en bensinare. Enligt honom så skiljde det på bland annat ventilsäten, bränslepumpar och slangar. Han menade dessutom att slangarna i en bensinbil tar mer skada av bensin än etanol.
Det stämmer absolut att lite delar borde anpassas om man vill köra utan nån oro i världen. Bränslepumpar tex får ingen smörjning utav E85 då det inte innehåller nån olja (som bensin) Och ventilsäten tror jag inte riktigt han menade, ser inte vad man kan göra åt dom. Men han tänkte nog på att etanol brinner annorlunda än vad bensin gör. Vilket gör att om man inte ställer in det rätt kan det bli väldigt varmt och väldigt högt tryck. Problemet där är att etanol visar inga symtom på att gå magert/fett. Utan kan gå verkas gå väldigt rent pga det höga oktantalet.
Man ska veta vad man ger sej in på när man konverterar
Lies... Slangar som tål bensin tål etanol. Men i många fall kan det vara så att 20år utav bensin kan ha torkat ur och slaggat upp slangen. Och när du sedan slänger i etanol så rensas allt ut och så verkar det därför som att det är etanolens fel Enligt mina uträkningar så tjänar man ca 2,5-3:- per liter att tanka E85 (trots den teoretiskt ökade förbrukningen) Och om tanken är 70l så sparar man alltså 315:- på 1tank. Så på typ 3 tankar har du tjänat ihop för alla brustna slangar och skurna bränslepumpar du antagligen inte kommer att ha problem med ändå
Kanske stämmer det du säger. Du får det dock låta som att jag menar: "tankar du med etanol så spricker slangarna".. Men så som jag förstått det så torkar alkohol ut; smetar man sprit på till exempel handen så torkar det ju ut på huden. Samma princip borde gälla i gummislangar enligt min mening i alla fall, eller jag kanske är helt ute och cyklar. Låter säkert otroligt men jag pratade faktiskt med en bilmekaniker på Volvo om just etanolkonvertering igår (har funderat på att konvertera min 850). Vi diskuterade bl.a. om hur en etanolbil skiljer sig från en bensinare. Enligt honom så skiljde det på bland annat ventilsäten, bränslepumpar och slangar. Han menade dessutom att slangarna i en bensinbil tar mer skada av bensin än etanol.
Det stämmer absolut att lite delar borde anpassas om man vill köra utan nån oro i världen. Bränslepumpar tex får ingen smörjning utav E85 då det inte innehåller nån olja (som bensin) Och ventilsäten tror jag inte riktigt han menade, ser inte vad man kan göra åt dom. Men han tänkte nog på att etanol brinner annorlunda än vad bensin gör. Vilket gör att om man inte ställer in det rätt kan det bli väldigt varmt och väldigt högt tryck. Problemet där är att etanol visar inga symtom på att gå magert/fett. Utan kan gå verkas gå väldigt rent pga det höga oktantalet.
Man ska veta vad man ger sej in på när man konverterar
Hej allihop jag tackar så mycket för alla svar ledsen att jag inte svarat har vart borta en del och mitt internet har krånglat men det är till hjälp och jag såg att man sparade ganska bra pengar om man konvertera till E85 men jag har ett tag kvar så det e inte någon brådska men om det e någon mera som har något att tillägga så e det bara att lägga in jag följer tråden med glädje
Hej allihop jag tackar så mycket för alla svar ledsen att jag inte svarat har vart borta en del och mitt internet har krånglat men det är till hjälp och jag såg att man sparade ganska bra pengar om man konvertera till E85 men jag har ett tag kvar så det e inte någon brådska men om det e någon mera som har något att tillägga så e det bara att lägga in jag följer tråden med glädje
Njaa.. spara några större pengar på att köra på Etanol kommer du inte göra.. bilen kommer att dra 30-40% mer vid normal körning.. och minst 300% mer vid alla kallstarter (dom gånger du lyckas få igång den alltså om det blir lite kyligare klimat ute)..
Du kan ha turen att bilen kanske kommer att gå hyffsat bra endå.. men i dom allra flesta fall så kommer det att jävlas.. startsvårigheter, ojämn gång.. o allt vad det innebär... inte ens bilar som är avsedda för etanol funkar ju med nån ordning..
** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **