3325
Sök

Har 3,5 mil till jobbet och behöver bilråd. Prenumerera på en liten Toyota kanske?

7 Inlägg
11 maj 2011
Trådstartare
#1
Jag bor ute i skogen och har drygt 3,5 mil till jobbet. 2 km till landsvägen, sedan en mil 60/80-väg fram till motorväg. 110 km/h i två mil drygt och sen 2-3 km blandad stadskörning innan parkering på arbete.

I dagsläget åker jag buss. Nackdelen är att bussen inte går precis utanför dörren och att ena halvan av familjens dagishämtning/lämning är mitt ansvar. Jag behöver således en bil. Har haft lite olika gamla bilar men jag tycker det blir dyrt eftersom jag knappt kan göra någonting själv, har varken intresset eller tiden, utan det blir verkstad för nästan allting.

Med "problemfritt bilägande" som en viktig parameter och totalekonomi som en annan, vad blir billigast i längden då? Jag är väldigt sugen på att prenumerera på en liten Toyota Aygo för 2300 kr/mån plus bensin. Någon som har erfarenhet av den sortens tjänster? En farhåga jag har är att det är väldigt mycket gnäll om allt möjligt när avtalet löper ut och så får man inte tillbaks sin deposition. (Vilket gör att månadskostnaden ökar med 200 ungefär, dep. är på 5000 kr om jag läst rätt.)

Eller är det en bil som redan gått ganska långt och lägga undan lite till renoveringsfond? Säkert finns det många där ute som redan räknat halvt ihjäl sig i en sits väldigt lik min.

Tankare
185 Inlägg
11 maj 2011
#2
Jag kollade själv på den dealen ett tag. Innan jag köpte min bil. dock har jag folk runt om kring mig som kan saker och hjälper mig när det behövs. Så om det är så att din försäkring ingår i det priset, samt att du slipper massa Toyotaklistermärken på bilen är det nog en bra deal. Tänk bara på att det är en väldigt liten bil. Ekonomiskt är det nog jättebra eftersom den lilla motorn inte drar mycket alls. Men som sagt den är ganska liten och högljud för att vara en ny bil också.   Om du köpen en bil med en finansiering på typ 1500:- i månaden (köper du en bil för ca 55000:-) så har du massor av pengar från den 2300:- att lägga på försäkring och en "renoveringsfond". Se bara till att hitta en bra bil !

/T

Det heter starkare och inte högre! PUCKON

7 Inlägg
11 maj 2011
Trådstartare
#3
Vad jag förstår ingår allting i de 2300 utom drivmedel. Att det är en liten och högljudd bil förstår jag men andrabilen i familjen nu är en VW Polo -96 med dålig växellåda. Den är också liten och högljudd! big_smile

Tankare
185 Inlägg
11 maj 2011
#4
Isåfall big_smile  Jag hade nämligen det som en av de stora sakerna när jag köpte min egen.  Men eftersom du nu redan har en liten bil så är Aygon nog inga problem. Åk dit, snacka med dem och provkör. Det är nog det viktigaste!

Det heter starkare och inte högre! PUCKON

Forummoderator
18 013 Inlägg
11 maj 2011
#5
Hade en Aygo (Nåja, Citroën C1, exakt samma bil) ett par veckor för ett antal år sedan. Ny då. Jag hade då 7 mil till jobbet enkel väg. Den rullade på fint i 120 km/h på motorväg. Lite högljudd men tyckte det var helt ok då. Räkna på vad det skulle kosta ett köpa en (Citroën C1, Peugoet 107) istället. Troligen billigare om du kör den ett tag.

Mvh
Alexander

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Aldrig nöjd
804 Inlägg
11 maj 2011
#6
Dieselsmurfen skrev:
Hade en Aygo (Nåja, Citroën C1, exakt samma bil) ett par veckor för ett antal år sedan. Ny då. Jag hade då 7 mil till jobbet enkel väg. Den rullade på fint i 120 km/h på motorväg. Lite högljudd men tyckte det var helt ok då. Räkna på vad det skulle kosta ett köpa en (Citroën C1, Peugoet 107) istället. Troligen billigare om du kör den ett tag.

Mvh
Alexander

Toyota iQ är väl billigare i inköp, snålare att köra och har likvärdigt utrymme?
Själv skulle jag strunta i prenumerationen och köpa en Lupo 3L.

Livet är för kort för att äga Volvo.

162 Inlägg
11 maj 2011
#7
Masquerade skrev:
Dieselsmurfen skrev:
Hade en Aygo (Nåja, Citroën C1, exakt samma bil) ett par veckor för ett antal år sedan. Ny då. Jag hade då 7 mil till jobbet enkel väg. Den rullade på fint i 120 km/h på motorväg. Lite högljudd men tyckte det var helt ok då. Räkna på vad det skulle kosta ett köpa en (Citroën C1, Peugoet 107) istället. Troligen billigare om du kör den ett tag.

Mvh
Alexander

Toyota iQ är väl billigare i inköp, snålare att köra och har likvärdigt utrymme?
Själv skulle jag strunta i prenumerationen och köpa en Lupo 3L.

iQ är väl 40000 dyrare i inköp.

250 Inlägg
11 maj 2011
#8
Hade jag varit dig hade jag köpt en billig miljödieselbil istället. Ingen skatt, förmodligen väldigt låg försäkringspremie och definitivt snålare än en Aygo (som förmodligen är bensindriven?).

Kia Picanto 1,1CRDI tror jag skulle tillfredsställa dina behov. Miljöbil, diesel (snål), driftsäker.

677 Inlägg
11 maj 2011
#9
Masquerade skrev:
Dieselsmurfen skrev:
Hade en Aygo (Nåja, Citroën C1, exakt samma bil) ett par veckor för ett antal år sedan. Ny då. Jag hade då 7 mil till jobbet enkel väg. Den rullade på fint i 120 km/h på motorväg. Lite högljudd men tyckte det var helt ok då. Räkna på vad det skulle kosta ett köpa en (Citroën C1, Peugoet 107) istället. Troligen billigare om du kör den ett tag.

Mvh
Alexander

Toyota iQ är väl billigare i inköp, snålare att köra och har likvärdigt utrymme?
Själv skulle jag strunta i prenumerationen och köpa en Lupo 3L.

IQ är inte snål.... Vår drar runt 0.6 blandat körning den jäveln har fetish för bensin

Aldrig nöjd
804 Inlägg
11 maj 2011
#10
Bergkuist skrev:
Masquerade skrev:
Dieselsmurfen skrev:
Hade en Aygo (Nåja, Citroën C1, exakt samma bil) ett par veckor för ett antal år sedan. Ny då. Jag hade då 7 mil till jobbet enkel väg. Den rullade på fint i 120 km/h på motorväg. Lite högljudd men tyckte det var helt ok då. Räkna på vad det skulle kosta ett köpa en (Citroën C1, Peugoet 107) istället. Troligen billigare om du kör den ett tag.

Mvh
Alexander

Toyota iQ är väl billigare i inköp, snålare att köra och har likvärdigt utrymme?
Själv skulle jag strunta i prenumerationen och köpa en Lupo 3L.

IQ är inte snål.... Vår drar runt 0.6 blandat körning den jäveln har fetish för bensin

Blandad körning, iQ: 0,43
Blandad körning, Aygo: 0,46

Källa: Teknikens Värld

Inte så mycket snålare som jag trodde men ändå, om fabrikssiffrorna för Aygo är högre så misstänker jag att de "verkliga" siffrorna också är det. 0,6 lät väldigt högt för en iQ.

Livet är för kort för att äga Volvo.

677 Inlägg
11 maj 2011
#11
Masquerade skrev:
Bergkuist skrev:
Masquerade skrev:

Toyota iQ är väl billigare i inköp, snålare att köra och har likvärdigt utrymme?
Själv skulle jag strunta i prenumerationen och köpa en Lupo 3L.

IQ är inte snål.... Vår drar runt 0.6 blandat körning den jäveln har fetish för bensin

Blandad körning, iQ: 0,43
Blandad körning, Aygo: 0,46

Källa: Teknikens Värld

Inte så mycket snålare som jag trodde men ändå, om fabrikssiffrorna för Aygo är högre så misstänker jag att de "verkliga" siffrorna också är det. 0,6 lät väldigt högt för en iQ.

Nja kolla runt på forumet får du se... IQ ligger runt där tyvärr vi har även automatlåda men bilen har extremt mkt luftmotstånd o skit. Jag har fått ned bilen till 0.5 men... då körde jag som en senil gubbe


Sök