Du ska nog välja en motor som är mindre än en 350.. tex 305 eller ännu mindre för att komma under dom hästar och Nm som är tillåtet i 240.. efter du reggat den kan du såklart lägga i en 350 om du vill, brukar inte vara några problem.
Är inte så svårt att få motorn på plats, beror lite på vilken låda du har tänkt att använda åxå.. ?
Se till att bygga rejäla motorfästen så det inte blir problem när du ska regga den..
Det är klart att det är bra mycket jobb innan allt är klart, men direkt svårt är det inte, är lite pyssel att få allt att stämma och rätt lutning på motorn osv osv, räkna med att motorn kommer att ligga ganska nära framvagnsbalken.. och sen är det val av luftburk som avgör hur vida du måste ta upp ett hål i huven eller inte, samt att om du tex väljer tex en 400 låda så blir det lite mixter med att bygga fäste till den samt växel reglage (som oftast går bra att få till med Volvo 240 automat spakreglage och självklart åxå byta till automat pedalställ)
Beroende på vilken låda du väljer så kommer du säket att måsta korta kardanröret åxå, det är lite piller innan du får det rakt (blir lätt obalans)... men lite obalans kan du avhjälpa med ett par slangklammer som vikter på kardan.
Du ska åxå räkna med att byta till ventilerade bromsskivor fram och ev bakaxel (beroende på vad du har på bilen orginal).
Genom att montera elfläktar till kylsystemet kan du spara plats framåt och kan därmed åxå få motorn lite längre fram om så önskas... i vissa fall måste du även bygga om torpedväggen.. i motorutrymmet för att få plats med grejerna.
Hoppas detta är några bra tips till dig iaf..
** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **