4074
Sök

V8 i Volvo 240

255 Inlägg
12 maj 2011
Trådstartare
#1
Hej!

Har funderingar på att lägga i en V8 i min Volvo 240 -75!
Det lutar mot en Cheva 350 motor

Är de någon här som har erfarenhet av ett sådan projekt eller allmänna tips och råd hur jag ska gå tillväga?
Ang:  Regbesiktning, mycket arbete?, ja, allt som tillhör detta projekt.

Alla tips och råd är välkomna.

Tacksam för svar!

Audi A4 Quattro

3 292 Inlägg
13 maj 2011
#2
Du ska nog välja en motor som är mindre än en 350.. tex 305 eller ännu mindre för att komma under dom hästar och Nm som är tillåtet i 240.. efter du reggat den kan du såklart lägga i en 350 om du vill, brukar inte vara några problem.

Är inte så svårt att få motorn på plats, beror lite på vilken låda du har tänkt att använda åxå.. ?

Se till att bygga rejäla motorfästen så det inte blir problem när du ska regga den..

Det är klart att det är bra mycket jobb innan allt är klart, men direkt svårt är det inte, är lite pyssel att få allt att stämma och rätt lutning på motorn osv osv, räkna med att motorn kommer att ligga ganska nära framvagnsbalken.. och sen är det val av luftburk som avgör hur vida du måste ta upp ett hål i huven eller inte, samt att om du tex väljer tex en 400 låda så blir det lite mixter med att bygga fäste till den samt växel reglage (som oftast går bra att få till med Volvo 240 automat spakreglage och självklart åxå byta till automat pedalställ)

Beroende på vilken låda du väljer så kommer du säket att måsta korta kardanröret åxå, det är lite piller innan du får det rakt (blir lätt obalans)... men lite obalans kan du avhjälpa med ett par slangklammer som vikter på kardan.

Du ska åxå räkna med att byta till ventilerade bromsskivor fram och ev bakaxel (beroende på vad du har på bilen orginal).

Genom att montera elfläktar till kylsystemet kan du spara plats framåt och kan därmed åxå få motorn lite längre fram om så önskas... i vissa fall måste du även bygga om torpedväggen.. i motorutrymmet för att få plats med grejerna.

Hoppas detta är några bra tips till dig iaf..

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

612 Inlägg
13 maj 2011
#3
Volvo 240 är godkänd för 220hk och 275Nm om dom har ventilerade bromsskivor och 1031-bakaxeln. Den enda Chevrolet smallblock som passerar dom kraven är den lilla 262 som satt i Monza något enstaka år, så antingen använder du en sån för registreringen, eller så måste du bygga om tillräckligt mycket (byte av hela bromssystemet & drivlinan) för att registrera bilen som ombyggt fordon och istället få effektgränsen 15kW/100kg (ca 200hk/ton) om SFRO tycker att bilen är tillräckligt välbyggd för att hantera den effekten.

Personligen skulle jag nog regga med en 262, och kasta ut den när det är klart och stoppa ner en 350 som fått 262:ans "identifieringssiffror". Smallblock som smallblock, utseendet i övrigt är rätt lika...

3 292 Inlägg
13 maj 2011
#4
Ett annat alternativ är att regga med tex en liten Rover 8:a... men då blir det genast omöjligt att byta till en cheva motor..

Bättre med en 262 som föregående talare säger..

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

255 Inlägg
13 maj 2011
Trådstartare
#5
Tack för dessa tips:)
Har läst lite på saken, så en 262 motor är jag ute efter! För målet med det hela är att jag ska köra med en 350 motor!
Om går till lådan då, vad är det bästa? Vilken passar bäst utan kapa så mycket?

Audi A4 Quattro

3 292 Inlägg
13 maj 2011
#6
JolliW skrev:
Tack för dessa tips:)
Har läst lite på saken, så en 262 motor är jag ute efter! För målet med det hela är att jag ska köra med en 350 motor!
Om går till lådan då, vad är det bästa? Vilken passar bäst utan kapa så mycket?

Ja 262 är inte lätt att hitta.. men söker du tillräckligt länge kanske du kommer över en.. big_smile

Jag skulle köra med tex en Volvo M47 om det är manuell det är frågan om.. eller en 350-400 låda eller nåt liknande..

Eller så kan du kolla lite på vilka alternativ som finns om du vill köra Volvo orginal automat tex ZF låda, eller AW låda...

Många säger att Volvo lådorna inte håller.. det anser jag vara skitsnack såvida man inte har 350+ hästar under huven och/eller kör som en biltjyv hela tiden och ritar svarta sträck precis hela tiden.. Normal körning och normala gaspådrag så håller en Volvolåda utmärkt.

Detta förutsätter ju att lådan är i bra skick förstås.

Använder du Volvo orginal så kan du försöka att ha lådan i orginalfästen och orginal kardan och se om du kan använda det så utan att kapa kardan nåt... du märker ju motorns placering när du satt fast lådan där den ska sitta.

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
14 maj 2011
#7
Det finns färdiga motorfästen & växellådsbalk att köpa för Cheva SB & Th350 till 240. Jag vet inte var man får tag i dom men jag har sett annonser och jag vet att en bekant köpte en sats, tyvärr har han gått till de sälla jaktmarkerna så jag kan inte fråga var han köpte dem.
Om du får för dig att köra med Volvo låda så är det väl M45-M46 som gäller, M47 tål ju inte en filad B230 & tung gasfot. Du borde också kunna klara effekten med någon smoggad 305 eller kanske en tidig 265, för 262 växer inte på träd.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

612 Inlägg
14 maj 2011
#8
Effekten är inget problem, det är vridmomentet man inte kommer under.

415 Inlägg
14 maj 2011
#9
Den här liraren har ju fästen men lite väl dyra kanske
http://www.blocket.se/dalarna/Nya_V8_mo … 11&w=3

Ang låda skulle jag ta en 700 eller 350. Med 700 får man ju en växel till så det blir ju lite trevligare att åka långt. 400 är alldeles för stor för att ha i en 240 och en 350/700 gör jobbet lika bra men är slankare.

, ___
/ _ _ _\_
⌠¯¯¯¯¯' [☼===☼]
`()_);-;()_)--o--)_)

3 292 Inlägg
14 maj 2011
#10
Super40 skrev:
Den här liraren har ju fästen men lite väl dyra kanske
http://www.blocket.se/dalarna/Nya_V8_mo … 11&w=3

Ang låda skulle jag ta en 700 eller 350. Med 700 får man ju en växel till så det blir ju lite trevligare att åka långt. 400 är alldeles för stor för att ha i en 240 och en 350/700 gör jobbet lika bra men är slankare.

Njaa det är nog inte nåt överpris tycker jag, han ska ju ha betalt för det han gör och dom där fästena ser faktiskt riktigt trevliga ut....men o andra sidan, gör man själv blir det kanske billigare men inte lika bra, beror ju på hur noga och duktig man är.

Håller med ang lådorna där, 350 eller 700 om man vill åka lite längre sträckor så är det ju bra med en extra växel..

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

255 Inlägg
14 maj 2011
Trådstartare
#11
Växellådan blir nog från cheva. Lutar mot en 350 eller nått liknande.smile

Men motorvalet är en 350, men att hitta en 262 motor som reg.motor verkar vara svårt.
Finns det ingen annan motor man kan regga med och sen lägga i en 350?

Audi A4 Quattro

255 Inlägg
14 maj 2011
Trådstartare
#12
Super40 skrev:
Den här liraren har ju fästen men lite väl dyra kanske
http://www.blocket.se/dalarna/Nya_V8_mo … 11&w=3

Ang låda skulle jag ta en 700 eller 350. Med 700 får man ju en växel till så det blir ju lite trevligare att åka långt. 400 är alldeles för stor för att ha i en 240 och en 350/700 gör jobbet lika bra men är slankare.

Jo dessa fästen har jag kikat på, får se om jag tillverkar egna eller om jag väljer den enklare vägen med färdiga:)

Audi A4 Quattro

3 292 Inlägg
14 maj 2011
#13
Du måste nog ha en 262 för att du ska kunna regga den... det mesta annat kommer över gränserna för vad som är tillåtet i din bil..

Jag vet att det är skitsvårt att hitta 262, bara att vänta tills det dyker upp nåt billigt och bra..

Eller sikta på en Volvo 740/760 som tillåter mer hästar och vrid så kanske en 305 kan vara möjligt att ha..
Senast redigerat av Danne_1977 (14 maj 2011)

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

255 Inlägg
14 maj 2011
Trådstartare
#14
Klarar en 305 kraven för bilprovningen? Nån som vet?

Audi A4 Quattro

255 Inlägg
14 maj 2011
Trådstartare
#15
Danne_1977 skrev:
Du måste nog ha en 262 för att du ska kunna regga den... det mesta annat kommer över gränserna för vad som är tillåtet i din bil..

Jag vet att det är skitsvårt att hitta 262, bara att vänta tills det dyker upp nåt billigt och bra..

Eller sikta på en Volvo 740/760 som tillåter mer hästar och vrid så kanske en 305 kan vara möjligt att ha..

Det är det när det blir nyare än en 75:a så gäller andra avgaskrav som jag har förstått!
Det är därför jag väljer en 242 från 75

Audi A4 Quattro

3 292 Inlägg
14 maj 2011
#16
Ja det är andra avgaskrav... men inte omöjligt, många som bygger V8 i 740 och 760.. till och med 940 osv osv, handlar ju bara om att man har rätt avgaskrav som gäller för den bilmodell man bygger av.. 2 serien och 7 serien är dock populäras och vanligast att man bygger av.

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

415 Inlägg
14 maj 2011
#17
305 har för mycket vrid men om man inte behöver just en 240 så går ju en 305tbi i 740. Annars så ser ju alla sb förutom 400 lika ut på utsidan. Men man ska nog inte ha några höga effekter i den motorn man knackar om för det lär de garanterat märka på besiktningen.

, ___
/ _ _ _\_
⌠¯¯¯¯¯' [☼===☼]
`()_);-;()_)--o--)_)

3 292 Inlägg
14 maj 2011
#18
Allt blir så mycket lättare om du satsar på en Volvo 7 serie istället.. finns mer alternativ åxå.. vill du ha en bil med lite lyx så se om du hittar en Volvo 760 i bra skick.. faktiskt ganska behagliga bilar det.. har själv haft väldigt många sånna.. big_smile

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

612 Inlägg
14 maj 2011
#19
En vanlig 136hk B23E har 190Nm, och det är inte på något vis en särskilt potent eller vridstark motor. Då ser man att det inte finns mycket mycket möjlighet för stora motorer när maxgränsen är 275Nm, och motorerna man tittar på bara är bra på att ge vridmoment medan effekten är ganska medioker. Stor volym och låga varvtal blir massor vrid, även om toppeffekten är måttlig.

740 får enligt intygslistan på SFROs hemsida ha 310-328Nm. Inget fantastiskt, men lite bättre än 240...

255 Inlägg
14 maj 2011
Trådstartare
#20
De är det med 740-760 , kan vara lättare av reg.bes.
Men då faller man väl på avgaskraven istället.?

Får fundera lite på saken!

Audi A4 Quattro


Sök