Hejsan alla glada och hjälpsamma folk på Garaget!
Jag har haft ett riktigt irriterande problem på min Volvo 850 T-5R ett bra tag och vill verkligen fixa det nu när det blivit värre. Så jag hoppas jag kan få så mycket tips och hjälp som möjligt av er.
Själva problemet är att bilen rycker/hoppar/hackar riktigt kraftigt ibland. Det började redan förra sommaren då fick bilen för sig att rycka väldigt sällan. Ungefär 1-2 gånger i månaden. Innan jag skulle ställa av bilen inför förra vintern så ryckte den 2-3 gånger i veckan istället. Nu i år när jag ställt på bilen igen så rycker den i princip varje dag när jag är ute och kör.
Det är inga små mesryckingar heller utan det är som att det blir tvärnit och hugger till i hela bilen så man tror den ska gå i 2 delar
. Men det är ALLTID bara en kort ryckning på någon sekund och ibland blir det en rejäl smäll ifrån avgassystemet också när ryckningarna uppstår med det är inte alltid! Efter ryckningen kan bilen funka klockrent i flera timmar eller kanske hela dagen utan att det uppstår igen men ibland får den för sig att rycka 2-3 gånger i timmen.
Det ska också tilläggas att problemet kan uppstå när som helst. Det spelar ingen roll om jag pressar gaspedalen i botten och plågar bilen fullt ut eller ligger och meskör bilen i 80km/h på 5:ans växel. Ryckningarna kan komma när som helst.
Bilen går inte dåligt på något sätt. Den är pigg, laddar jätte stabilt upp till 1,4 BAR och stannar där utan svajande laddtryck. Den tar ingen olja eller kylarvatten och det ryker absolut inget ur avgassystemet heller.
Så nu behöver jag verkligen er hjälp vad det kan vara? Alla tips och idéer m.m. är jätte välkomna.
Saker som jag REDAN BYTT på bilen är följande:
* Tändstift
* Tändkablar
* Rotor
* Fördelarlock
* Svänghjulsgivare (Impulsgivare)
* Bränslepump
* Bränslefilter
* Spridare
* Tryckslangar (Silikon)
* Olja
* Oljefilter