sålde av mitt gamla fixa-till projekt förrförra hösten. en manta B från 87 rätt sugen på ny busbil. det ultimata vore en ascona med v8. kanske en liten sådan men en gammal opel väger ju inte så mkt om man strippar dem lite
men det jag undrar går det att få en ascona reg.bes med v8?
På SFROs hemsida hittar man infon att Opel lämnat intyg om att Manta/Ascona A (av rätt modell, olika beroende på originalmotor!) är godkänd för 132kW (180hk) och 220Nm om man uppfyller följande krav: Vent skivbr fram och bak, belägg Textar V1431G. Bromskraftregulator m 25 bar bryttryck.
Ascona B med 1.6 eller större motor är godkänd för upp till 110kW (150hk) och 300Nm om man följer en lång lista krav på vilka bromsdelar den ska ha.
Därmed är det fritt fram så länge du hittar en tillräckligt klen V8 som inte väger så mycket att väghållningen blir hopplös. Alternativet är att bygga om den tillräckligt för att regga som ombyggt fordon, byte av hela drivlinan och bromssystemet brukar vara enklaste alternativet. Då kan man få ha upp till 15kW/100kg - om bilen anses duga för så mycket effekt.
tackar för den infon G-sson. googlade lite på sfro och hittade nog sidan som du menar.
vart hittar man en cheva 262? ganska ovanlig eller blandar jag ihop modellerna nu? fördelen med en sån är väl att man kan klämma dit en större efteråt utan stor risk att nån upptäcker det, eller? fast då blir den väl så framtung att det knappt går att köra
vad väger en rover alu 8:a? en gammal opel blir ju rätt pigg när man lättat dem litet. har rover alu v8 nån "storebror" eller är det till att skrämma upp den lilla?
tackar för den infon G-sson. googlade lite på sfro och hittade nog sidan som du menar.
vart hittar man en cheva 262? ganska ovanlig eller blandar jag ihop modellerna nu? fördelen med en sån är väl att man kan klämma dit en större efteråt utan stor risk att nån upptäcker det, eller? fast då blir den väl så framtung att det knappt går att köra
vad väger en rover alu 8:a? en gammal opel blir ju rätt pigg när man lättat dem litet. har rover alu v8 nån "storebror" eller är det till att skrämma upp den lilla?
.mvh
262 är mycket ovanligt.. satt bara i några fåtal modeller och hittar man en sån motor är dom oftast ganska dyra.. Rover V8 är åxå rätt svåra att få tag på.. men lättare än 262 rent generellt iaf, Rovers alu V8 är ju betydligt lättare än en cheva SB såklart..
Ingen jättestor skilland på vikten mellan en 262 och en 350 igentligen....
Det är faktiskt rätt svårt att regga bilar med V8.. speciellt dom lite äldre.. eftersom man oftast vill ha cheva motor och då är det i princip bara 262 som gäller.. fast tittar man tex på Volvo 7 serie så kan man klämma ner en 305 och regga med utan större problem.. och sånna växer det ju nästan på träden nu för tiden.. sitter ju i nästan alla cheva van osv osv..
** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
170kg nämns där för tidig 3.5lV8, vet inte om det skiljer mot senare/större versioner. Finns syskon på upp till 5l, men redan 3.5l verkar kunna ställa till bekymmer p.g.a. högt vridmoment. Möjligt att det finns extra klena varianter p.g.a. 70-talets nya avgaskrav som lättare klarar besiktningens krav.
det kanske skulle gå lättare med en volvo 7 serie, men gud så tråkigt. nej då, imponerad av dem som preppar sin 740 med v8. men inte så jag vill ha det bara =]
det kanske skulle gå lättare med en volvo 7 serie, men gud så tråkigt. nej då, imponerad av dem som preppar sin 740 med v8. men inte så jag vill ha det bara =]
är rover alu v8 trimvänlig?
Nej.. Rover V8 är inte speciellt trimvänlig.. inte vad jag känner till iaf.
** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
170kg nämns där för tidig 3.5lV8, vet inte om det skiljer mot senare/större versioner. Finns syskon på upp till 5l, men redan 3.5l verkar kunna ställa till bekymmer p.g.a. högt vridmoment. Möjligt att det finns extra klena varianter p.g.a. 70-talets nya avgaskrav som lättare klarar besiktningens krav.