1820
Sök

Volvo generator vägrar sluta gnissla

16 Inlägg
16 maj 2011
Trådstartare
Hej!
Jag har en Volvo B20 i min båt som är konvertarad marint bruk.
På den sitter en generator som VÄGRAR sluta gnissla.
Jag har testat att byta rem,spänna remmen och köpa spray som ska förhindra gnissel.
När jag sprutar på med spray så slutar det ett tag med sen börjar det igen.
Kan någon hjälpa mig med detta?

3 235 Inlägg
16 maj 2011
är det remmen som gnisslar, eller lagren i generatorn?
Om remmen inte vill gå tyst är kanske din remskiva sliten och måste bytas (på generatorn).

16 Inlägg
16 maj 2011
Trådstartare
Vi lämnade in den en gång till en lokal generator reparatör som sa att det var fel på just remskivan (den där remmen går). Fungerade förra året hyfsat men nu när vi skulle testa den igen så håller den på såhär. Vi är inte säkra på ifall det är remmen som låter fast när man sprayar på den så slutar det ett tag ju så det borde va de.

Fri fart för ett fritt folk!
14 114 Inlägg
16 maj 2011
om det sitter gummibussningar kan dessa vara slitna så generatorn vrider sig något..är lite vilsen hur generatorn sitter på b20 dock

Kör fort så hinner inget hända...

21 761 Inlägg
16 maj 2011
Den brukar sitta med fästörat "direkt" på motorns generatorfäste, inga gummibussningar alltså. smile

Fri fart för ett fritt folk!
14 114 Inlägg
16 maj 2011
Drönirettab skrev:
Den brukar sitta med fästörat "direkt" på motorns generatorfäste, inga gummibussningar alltså. smile

bara 240 som gör det då smile om jag inte missminner mig totalt...men till en sån är det väll knappt lönt att krånga utan bara att köpa en nyare generator och montera i stället för att krångla med sånt där gammalt skit

en 100amp från en 940 borde sitta som ett smäck

Kör fort så hinner inget hända...

747 Inlägg
16 maj 2011
Potatismjöl är en nödlösning smile

Älgahäng Räjsing Club

Sök