Halloj, jag köpte för en tid sedan en 324td, bilen hade inte varit besiktigad på nått år och de som hade den innan hade inte skött den speciellt bra.
Så nu när jag har gjort iordning den så är jag sugen på att besiktiga! Men här är det ett problem.
Det började med att den knackade ganska mycket, så en kompis som jobbar med sånt här kom förbi med några speciella mätinstrument som han timeade pumpen med, nu knackar den ingenting längre.
Sen lade jag märke till att den rök väldigt mycket på tomgång, samt att det inte lät som den gick på alla cylindrar. Så det jag gjorde då var att, medan bilen var igång, så lossade jag bränsleanslutningarna på spridarna en efter en, för att se om den betedde sig sämre. Det gjorde den på alla utom 1an och 4an, men det kom diesel ur rören.
Så då antog jag ju att det var spridarna det var fel på, monterade bort allihop och provtröck dem i en dieselstation. Visade sig att inte en enda spridare höll tätt och alla öppnade på ca 10-30 bar. Eftersom dessa ska öppna på 140-150bar så plockade jag ner dem, slipade in dem och schimsade om dem så de öppnade där de skulle. Bilen går mycket renare och har bra och jämn tomgång, vilket den inte hade innan. Dock ryker den fortfarande. Provade att lossa bränsleledningarna till spridarna igen, och det visade sig att den fortfarande inte tänder på 1an och 4an!
Värt att tillägga är att vi har provat ställa om pumpen, just nu står den så nerstalld den kan, men den ryker enda för mycket. Luftfiltret är nytt, så är inte igensatt sådant.
Kan det vara att kolvringarna på 1an och 4an är såpass dåliga att den inte komprimerar luften till rätt värme? Jag vet inte, tänkte fixa hem kompressionsprovare om några dagar, så kan jag se om felet ligger där. Därför söker jag hjälp här!
Är det någonting mer ni behöver veta så får ni fråga. Hjälp uppskattas!