3324
Sök

850 Turbo: Turbon laddar lite klent, även med wg-slang dragen

Large Cap
1 816 Inlägg
16 maj 2011
Trådstartare
#1
Har en chippad 855 Turbo automat som ska ladda ca 1,1-1,2 bar enligt chiptillverkaren men den laddar enbart 0,8-0,9 bar.. Testade att dra wg-slangen för att se om turbon "skenade/laddade max" men den laddar fortfarande bara 0,8-0,9 bar, med dragen wg-slang alltså! Tänkte höra ifall någon har nå idéer om vad det kan vara.

Golle
448 Inlägg
16 maj 2011
#2
För mycket motstånd i avgassystemet gissar jag på.

James May: In other news.... I've fitted a fan!

87 Inlägg
16 maj 2011
#3
köp min 16t ist johan wink

Large Cap
1 816 Inlägg
16 maj 2011
Trådstartare
#4
WilYawn skrev:
För mycket motstånd i avgassystemet gissar jag på.

T.ex. för klen downpipe (org) eller rutten, halvt igensatt kisse?

grindborg2 skrev:
köp min 16t ist johan wink

Neje, ska köpa 18T framöver

33 Inlägg
16 maj 2011
#5
häng på ett 3 " system, då får du upp laddet till de, körde orginal system och chipp ja med i min r, och den ladda bara 0,8 sen efter byte av avgas så ladda den 1,2 smile downpipen stryper en hel del kan ja säga tongue


Large Cap
1 816 Inlägg
16 maj 2011
Trådstartare
#6
AddeGrindborg skrev:
häng på ett 3 " system, då får du upp laddet till de, körde orginal system och chipp ja med i min r, och den ladda bara 0,8 sen efter byte av avgas så ladda den 1,2 smile downpipen stryper en hel del kan ja säga tongue

Okej smile jo kan tänka mig det! Får klicka hem ett 3" system då.. tongue

33 Inlägg
16 maj 2011
#7
bara göra de smile köp nå bättre beg, eller bygg själv smile inte värt att köpa ett spritt nytt tongue


33 Inlägg
16 maj 2011
#8
fast de lät ju konstigt att den inte stack i väg i ladd när du drog wg slangen.. tongue de borde den göra.


87 Inlägg
16 maj 2011
#9
lättaste sättet att kolla är väl att skruva av dp helt och bara testa om den laddar mer för då har man svaret där smile

Large Cap
1 816 Inlägg
16 maj 2011
Trådstartare
#10
AddeGrindborg skrev:
fast de lät ju konstigt att den inte stack i väg i ladd när du drog wg slangen.. tongue de borde den göra.

Jo precis, man tycker ju att den borde ladda lite mer, oavsätt om man har lite förklent avgassystem eller inte, om man drar wg-slangen.. En polares (david) 855 turbo laddar 1+ bar med originalsystem tongue Kanske är turbon som är slut eller trycksidan som inte håller tätt?

grindborg2 skrev:
lättaste sättet att kolla är väl att skruva av dp helt och bara testa om den laddar mer för då har man svaret där smile

Ja det ska jag testa smile

7 275 Inlägg
16 maj 2011
#11
Trycktesta och se om du har läckor.
Annars kanske wg'n är gammal och trött så den inte orkar hålla stängt.


Large Cap
1 816 Inlägg
16 maj 2011
Trådstartare
#12
Brains skrev:
Trycktesta och se om du har läckor.
Annars kanske wg'n är gammal och trött så den inte orkar hålla stängt.

Tips på hur man trycktestar på bästa sätt?
Ja, det är mycket möjligt att turbon sjunger på sista versen..

7 275 Inlägg
16 maj 2011
#13
Ta loss tryckröret från turbon, ta en rörstump som passar i där och svesta igen ena sidan på den.
Borra upp ett hål och montera en ventil från t ex en fälg.
Sen är det bara att fylla på som med ett vanligt däck.

Turbon behöver inte vara slut, kan bara vara wg klockan som är lite trött efter alla år.


Large Cap
1 816 Inlägg
16 maj 2011
Trådstartare
#14
Brains skrev:
Ta loss tryckröret från turbon, ta en rörstump som passar i där och svesta igen ena sidan på den.
Borra upp ett hål och montera en ventil från t ex en fälg.
Sen är det bara att fylla på som med ett vanligt däck.

Turbon behöver inte vara slut, kan bara vara wg klockan som är lite trött efter alla år.

Tack för det svaret smile tyvärr har jag inte tillgång till en svets så det blev ju ett problem direkt där.. Men jag har länge varit inne på att beställa hem en 18T samt 3" helsystem, kanske är time för det nu?

7 275 Inlägg
16 maj 2011
#15
Någon som kan svetsa går alltid att hitta. Rör hittar man på biltema och en liten plåtbit som passar över hålet finns överallt.

Jag föreslår hellre att du först hittar vad som faktiskt är fel innan du börjar montera nya saker.


Reservdansk
6 271 Inlägg
16 maj 2011
#16
Kolla tryckslangen innan gasspjället.

Det sitter en slangstump som är vulkad där, som går till tomgångsmotorn.

Min släppte ut laddet där igenom när jag körde, så bilen kändes helt slö.
Men det syntes knappt när jag plockade av den slangen.

Bytte till eftermarknadsslangar, och sen gick bilen som en klocka igen.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Large Cap
1 816 Inlägg
16 maj 2011
Trådstartare
#17
Brains skrev:
Någon som kan svetsa går alltid att hitta. Rör hittar man på biltema och en liten plåtbit som passar över hålet finns överallt.

Jag föreslår hellre att du först hittar vad som faktiskt är fel innan du börjar montera nya saker.

Självklart ska jag felsöka lite, men klicka hem saker kan man ju alltid göra endå då jag iaf ska byta turbo och avgassystem framöver.

TurbOla skrev:
Kolla tryckslangen innan gasspjället.

Det sitter en slangstump som är vulkad där, som går till tomgångsmotorn.

Min släppte ut laddet där igenom när jag körde, så bilen kändes helt slö.
Men det syntes knappt när jag plockade av den slangen.

Bytte till eftermarknadsslangar, och sen gick bilen som en klocka igen.

Jo jag har haft problem med den slangen tidigare! Tidigare lossnade den hela tiden när man gasade på, men jag fick nog och limmade, stripade och drog några varv eltejp så det skulle hålla men det kanske är den som spökar endå...

Reservdansk
6 271 Inlägg
16 maj 2011
#18
Det håller inte att limma, stripsa och dra eltejp, laddet letar sig ut ändå.  Testa ha bilen på tomgång, stå vid motorn, dra full gas med ena handen och känn runt vulkningen med andra.

Då lär du känna om det kommer luft där.
Senast redigerat av TurbOla (16 maj 2011)

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Large Cap
1 816 Inlägg
16 maj 2011
Trådstartare
#19
TurbOla skrev:
Det håller inte att limma, stripsa och dra eltejp, laddet letar sig ut ändå.  Testa ha bilen på tomgång, stå vid motorn, dra full gas med ena handen och känn runt vulkningen med andra.

Då lär du känna om det kommer luft där.

Hehe nej, det är ingen skottsäker lösning utan va mer som en nödlösning smile
Får kika upp det! tack för svaret


Sök