Lita inte på att mekanikerna kan tillräckligt om turbon för att utesluta den.
Om det är fel på VNT skenorna som det låter så känns och ser turbon helt fungerande ut sålänge de inte kontrollerar just VNT funktionen.
Om de inte kontrollerad den så har de inte kontrollerat turbon ordentligt. Detta är relativt nytt och något som verkstäderna inte riktigt har hunnit få kunskap om ännu. Självklart så kan det ju vara andra fel och de kan ha kollat turbon men detta är en vanlig felkälla som du BÖR säkerställa att det är rätt.
Tyvärr så måste turbon monteras av för 100% kontroll, men i 9 fall av 10 så kan du bekräfta om det är den på bilen så länge du kommer åt den någorlunda.
1. Följ vacuumslangen som går ner till turbon. Den går till VNT klockan som sitter på mitten av aggregatet där oljeanslutningen är. Lossa den och starta bilen. Känn om det kommer vacuum ur den. Om ja, sätt i den i turbon, inte helt 100 på passaten men de flesta bilar skall då dra in armen mot klockans kropp. Kolla att den verkar gå hela vägen utan att kärva.
När den är åtdragen kan man även blockera slangen för att se att själva klockan håller trycket.
2. Stäng av och försök att komma åt och trycka in klockan mot kroppen (armen på klockan dras alltså innåt vid vaccum). Ska gå "segt" men inte kärva eller fastna.
Edit. Om du finns i Stockholm så kan du komma förbi under arbetstid så tar vi en koll på den.
Senast redigerat av Airtune (13 januari 2012)
Airtune Turbo AB. Turborenovering, Utbytesturbo & support.