4040
Sök

Supra TT 93 kraftig blå/grå rökutvekling.

______________JDM______________
204 Inlägg
17 maj 2011
Trådstartare
#1
Hej har en supra TT 93.

Skulle köra från affären idag då med bilen skapligt varm varit inne 10-15 min, när det börjar bolma massa blå/grå rök fån avgasröret, dock hände inget med motorn alls, allt var som vanligt.

Röker börjar avta och efter 3 km kanske, så är det helt borta i stort sätt.

Har provat att kallstarta samt varm starta efter de och röken är borta.

Är nu mycket förbryllad, kan detta fenomen bara hända till ibland? är det ett varningsteken på att något börjar ta slut?

Skall även påpekas att när jag går bak för att se röken så upptäcker jag att det har kommit ur lite kondens om det skulle kunna finnas någon ledtråd i de.

Hemskt tacksam för svar ligger och tänker på 20k turbo byte nu nämligen hmm

Bilen är inte trimmad är Jspec och har gått 8400 mil.

Den som har funnit, Har sökt en hel del med!!

Supraman
2 300 Inlägg
18 maj 2011
#2
Hmm, låter ju som nått av aggen inte mår så bra.
Mitt tips e att avvakta och se om de kommer tillbaka.
Kolla hur oljan e så att den inte ser konstig ut.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

fälg fantast
1 086 Inlägg
18 maj 2011
#3
någon av dina 2 turbos kommer ta pension snart,  / kass vevhusventilation

Golf Mk2 GTI G60 Limited Edition NR 35 / 71

583 Inlägg
18 maj 2011
#4
Vid överdriven kondens & blårök kan det uppståt fler än ett problem. Kan ej mycket om Supra dock endel om generell felsökning och felsökningsmetod.


Jag har fyra teorier utifrån det du beskrivt.

Teori 1. (ifall den ryker mer  ifall den fått stå en stund / när du drar på)
Något turboaggregat tätar dåligt och läcker in olja som samlar sig. När du stängt av motorn. Därav blå rök vid start tills oljan blivit uppbränt och då försvinner nästan allt förutom minimala lekaget

Teori 2. (ifall den ryker mycket mer ifall den är kall / när du drar på)
Kolvtätning börjart gå åt skogen. Dock tätar den mer när motorn kommit upp i värme då allt expanderat som det skall. Kan ge antydan vid kompressionsprov.

Teori 3. (ifall den ryker mycket efter den fått stå still en stund och sedan nästan helt försvinner)
Ventiltätning, vanligt på bilar med något år på nacken. Tätningen mellan ventilen och toppen gör att det passerar olja igenom ner till cylindrarna. När bilen får stå stilla läcker det in olja och bildar en liten pöl som bilen får förbränna vid start.

Teori 4. (ifall den ryker mindre när katalysatorn kommit upp i temperatur)
Den läcker på okänt ställe eller något av teori 1 till 3.


(ha överseende då inlägget skrivs 05 på morronen)
Senast redigerat av ajonasson (18 maj 2011)

Even with cruise control.. you still have to steer.

______________JDM______________
204 Inlägg
18 maj 2011
Trådstartare
#5
Stefan Varberg skrev:
Hmm, låter ju som nått av aggen inte mår så bra.
Mitt tips e att avvakta och se om de kommer tillbaka.
Kolla hur oljan e så att den inte ser konstig ut.

Till saken skall tillägas att oljan är nästan genomskinlig men en svag brun nyans alltså jävligt fin.
Vad jag kan se så inga teken på att den skall vara grumlig eller något annat.

Den som har funnit, Har sökt en hel del med!!

______________JDM______________
204 Inlägg
18 maj 2011
Trådstartare
#6
ajonasson skrev:
Vid överdriven kondens & blårök kan det uppståt fler än ett problem. Kan ej mycket om Supra dock endel om generell felsökning och felsökningsmetod.


Jag har fyra teorier utifrån det du beskrivt.

Teori 1. (ifall den ryker mer  ifall den fått stå en stund / när du drar på)
Något turboaggregat tätar dåligt och läcker in olja som samlar sig. När du stängt av motorn. Därav blå rök vid start tills oljan blivit uppbränt och då försvinner nästan allt förutom minimala lekaget

Teori 2. (ifall den ryker mycket mer ifall den är kall / när du drar på)
Kolvtätning börjart gå åt skogen. Dock tätar den mer när motorn kommit upp i värme då allt expanderat som det skall. Kan ge antydan vid kompressionsprov.

Teori 3. (ifall den ryker mycket efter den fått stå still en stund och sedan nästan helt försvinner)
Ventiltätning, vanligt på bilar med något år på nacken. Tätningen mellan ventilen och toppen gör att det passerar olja igenom ner till cylindrarna. När bilen får stå stilla läcker det in olja och bildar en liten pöl som bilen får förbränna vid start.

Teori 4. (ifall den ryker mindre när katalysatorn kommit upp i temperatur)
Den läcker på okänt ställe eller något av teori 1 till 3.


(ha överseende då inlägget skrivs 05 på morronen)

Tack för tipsen, smile

Men den gången som det började ryka så var bilen varm, det var det som jag tyckte vart så konstigt.

Och efter att jag kört och provat kallstart litet gas pådrag och varm start och med gas pådrag så kan jag säga att den visar ingen tillstymelse till rök överhuvudtaget, endast när den är varm vid gas pådrag kan man se en lite vit rök, välldigt märkligt. och det var bara en gång jag såg röken.

Och vad jag kan höra så hör jag inga missljud från turbon eller lekage någonstans hmm

Den som har funnit, Har sökt en hel del med!!

Fri fart för ett fritt folk!
14 127 Inlägg
18 maj 2011
#7
stått på tongång en stund innan eller?

testa att ställ den på tongång i 10minuter och tryck till på gasen..inte ovanligt att aggregat släpper igenom olja när den står på tongång och sen börjar det ryka av fan när man börjar köra eller under tiden man står på tongång
sen efter en stunds körning så slutar det ryka

Kör fort så hinner inget hända...

______________JDM______________
204 Inlägg
18 maj 2011
Trådstartare
#8
Growe skrev:
stått på tongång en stund innan eller?

testa att ställ den på tongång i 10minuter och tryck till på gasen..inte ovanligt att aggregat släpper igenom olja när den står på tongång och sen börjar det ryka av fan när man börjar köra eller under tiden man står på tongång
sen efter en stunds körning så slutar det ryka

Tack för tipset det ska jag absolut prova.

Har fått tips om att det kan va ventil tätningarna som börjar bli dåliga med.

Hur som helst så är det turbosarna som är orsaken till problemet så borde man höra alternativt känt på laddet att något är konstigt tycker jag.

Vevhusventilationen kanske kan ställa till med lite sånahär överraskningar ibland med?

Den som har funnit, Har sökt en hel del med!!

Fri fart för ett fritt folk!
14 127 Inlägg
18 maj 2011
#9
Bromar skrev:
Growe skrev:
stått på tongång en stund innan eller?

testa att ställ den på tongång i 10minuter och tryck till på gasen..inte ovanligt att aggregat släpper igenom olja när den står på tongång och sen börjar det ryka av fan när man börjar köra eller under tiden man står på tongång
sen efter en stunds körning så slutar det ryka

Tack för tipset det ska jag absolut prova.

Har fått tips om att det kan va ventil tätningarna som börjar bli dåliga med.

Hur som helst så är det turbosarna som är orsaken till problemet så borde man höra alternativt känt på laddet att något är konstigt tycker jag.

Vevhusventilationen kanske kan ställa till med lite sånahär överraskningar ibland med?

inte om turbon är dålig på det sättet jag skriver

min gamla chefs volvo 855t5 var sån stog man på tongång så började det blåryka efter en stund
den laddade som den skulle inga missljud eller dyligt..till att börja med iallfall

när jag bytte motor i bilen efter att vattenpumpen slog av remmen så gick inte aggregatet att snurra i avgashuset smile men då hade den varit död länge
fick slipa ur avgashuset med slipstift för att nya agget skulle kunna snurra fritt i gamla avgashuset=)

men till en början så var det inga missljud eller laddtrycksproblem bara blårök vid tongångskörning
det är värst just när man börjar köra direkt efter för då ligger det så passmycket olja i avgashuset kompressorhuset att det följer med i förbränningen när turbon börjar jobba lite

Kör fort så hinner inget hända...

______________JDM______________
204 Inlägg
18 maj 2011
Trådstartare
#10
Growe skrev:
Bromar skrev:
Growe skrev:
stått på tongång en stund innan eller?

testa att ställ den på tongång i 10minuter och tryck till på gasen..inte ovanligt att aggregat släpper igenom olja när den står på tongång och sen börjar det ryka av fan när man börjar köra eller under tiden man står på tongång
sen efter en stunds körning så slutar det ryka

Tack för tipset det ska jag absolut prova.

Har fått tips om att det kan va ventil tätningarna som börjar bli dåliga med.

Hur som helst så är det turbosarna som är orsaken till problemet så borde man höra alternativt känt på laddet att något är konstigt tycker jag.

Vevhusventilationen kanske kan ställa till med lite sånahär överraskningar ibland med?

inte om turbon är dålig på det sättet jag skriver

min gamla chefs volvo 855t5 var sån stog man på tongång så började det blåryka efter en stund
den laddade som den skulle inga missljud eller dyligt..till att börja med iallfall

när jag bytte motor i bilen efter att vattenpumpen slog av remmen så gick inte aggregatet att snurra i avgashuset smile men då hade den varit död länge
fick slipa ur avgashuset med slipstift för att nya agget skulle kunna snurra fritt i gamla avgashuset=)

men till en början så var det inga missljud eller laddtrycksproblem bara blårök vid tongångskörning
det är värst just när man börjar köra direkt efter för då ligger det så passmycket olja i avgashuset kompressorhuset att det följer med i förbränningen när turbon börjar jobba lite

Ska absolut prova, så får vi se, men jag hoppas att det inte är någon turbo som bråkar då blir de dyyyyyyrt.

den har ju bara gått 8300 mil så man kan ju tycka att det inte sak vara någon turbo iaf.

Den som har funnit, Har sökt en hel del med!!

Fri fart för ett fritt folk!
14 127 Inlägg
18 maj 2011
#11
Bromar skrev:
Growe skrev:
Bromar skrev:

Tack för tipset det ska jag absolut prova.

Har fått tips om att det kan va ventil tätningarna som börjar bli dåliga med.

Hur som helst så är det turbosarna som är orsaken till problemet så borde man höra alternativt känt på laddet att något är konstigt tycker jag.

Vevhusventilationen kanske kan ställa till med lite sånahär överraskningar ibland med?

inte om turbon är dålig på det sättet jag skriver

min gamla chefs volvo 855t5 var sån stog man på tongång så började det blåryka efter en stund
den laddade som den skulle inga missljud eller dyligt..till att börja med iallfall

när jag bytte motor i bilen efter att vattenpumpen slog av remmen så gick inte aggregatet att snurra i avgashuset smile men då hade den varit död länge
fick slipa ur avgashuset med slipstift för att nya agget skulle kunna snurra fritt i gamla avgashuset=)

men till en början så var det inga missljud eller laddtrycksproblem bara blårök vid tongångskörning
det är värst just när man börjar köra direkt efter för då ligger det så passmycket olja i avgashuset kompressorhuset att det följer med i förbränningen när turbon börjar jobba lite

Ska absolut prova, så får vi se, men jag hoppas att det inte är någon turbo som bråkar då blir de dyyyyyyrt.

den har ju bara gått 8300 mil så man kan ju tycka att det inte sak vara någon turbo iaf.

behöver inte bli så dyrt nya tätningar till turbon och den fungerar igen smile

Kör fort så hinner inget hända...

egen företagare
630 Inlägg
18 maj 2011
#12
Lika bra att lyfta ur motorn och bygga en riktigt monstermotor med 1200 häst. Eller vad säger du kompis?


864 Inlägg
18 maj 2011
#13
Growe skrev:
stått på tongång en stund innan eller?

testa att ställ den på tongång i 10minuter och tryck till på gasen..inte ovanligt att aggregat släpper igenom olja när den står på tongång och sen börjar det ryka av fan när man börjar köra eller under tiden man står på tongång
sen efter en stunds körning så slutar det ryka

Varför skriver du tongång hela tiden?

______________JDM______________
204 Inlägg
18 maj 2011
Trådstartare
#14
Tuffhaggman skrev:
Growe skrev:
stått på tongång en stund innan eller?

testa att ställ den på tongång i 10minuter och tryck till på gasen..inte ovanligt att aggregat släpper igenom olja när den står på tongång och sen börjar det ryka av fan när man börjar köra eller under tiden man står på tongång
sen efter en stunds körning så slutar det ryka

Varför skriver du tongång hela tiden?

Haha oj tack, såg inte de kast tbord på jobbet hmm

Den som har funnit, Har sökt en hel del med!!

864 Inlägg
18 maj 2011
#15
Bromar skrev:
Tuffhaggman skrev:
Growe skrev:
stått på tongång en stund innan eller?

testa att ställ den på tongång i 10minuter och tryck till på gasen..inte ovanligt att aggregat släpper igenom olja när den står på tongång och sen börjar det ryka av fan när man börjar köra eller under tiden man står på tongång
sen efter en stunds körning så slutar det ryka

Varför skriver du tongång hela tiden?

Haha oj tack, såg inte de kast tbord på jobbet hmm

Det var ju Growe som skrev det, inte du hmm

Vet att mina besserwisserfasoner kan vara lite störiga, men när det skrevs så många ggr blev jag fundersam....

______________JDM______________
204 Inlägg
18 maj 2011
Trådstartare
#16
Tuffhaggman skrev:
Bromar skrev:
Tuffhaggman skrev:

Varför skriver du tongång hela tiden?

Haha oj tack, såg inte de kast tbord på jobbet hmm

Det var ju Growe som skrev det, inte du hmm

Vet att mina besserwisserfasoner kan vara lite störiga, men när det skrevs så många ggr blev jag fundersam....

haha okej smile

jaja det skadar aldrig att tänka på stavningen smile

Den som har funnit, Har sökt en hel del med!!

______________JDM______________
204 Inlägg
18 maj 2011
Trådstartare
#17
Är det normalt att de är oljigt rören till insugsluften och utsugsluften från turbosarna? menar inte så de rinner utan är lite kladdigt eller tyder de på något?

Den som har funnit, Har sökt en hel del med!!

474 Inlägg
18 maj 2012
#18
Om jag inte är helt fel ute så tyder det på dålig tätning vid turbon där det är oljekladd.
Så som någon skrev högre upp, byt tätning till den turbon (lika bra att byta bägge) sen så bör det inte vara nå mera problem.
Fast du kanske redan åtgärdat problemet nu? Om du har det kan du ju skriva hur du löste det smile

Kommentera & Rösta ! ©

______________JDM______________
204 Inlägg
18 maj 2012
Trådstartare
#19
Problemet är ej åtgärdat men har inte återuppstått. Kan ha varit en för tajt drivrem som jävlats med något, enda anledningen jag kan komma på då det inte har skett på 1000 mil.

Men Tack för tipset river man så byter man.

Den som har funnit, Har sökt en hel del med!!

1 422 Inlägg
19 maj 2012
#20
Du skulle ju kunna koppla bort inloppsrören till turbon och känna på impellerna om det inte är allt för bökigt, vet inte riktigt hur tight det är på TT suprorna tyvärr men det är ju ett sätt att se om aggen mår bra.



Sök