ajonasson skrev:
Vid överdriven kondens & blårök kan det uppståt fler än ett problem. Kan ej mycket om Supra dock endel om generell felsökning och felsökningsmetod.
Jag har fyra teorier utifrån det du beskrivt.
Teori 1. (ifall den ryker mer ifall den fått stå en stund / när du drar på)
Något turboaggregat tätar dåligt och läcker in olja som samlar sig. När du stängt av motorn. Därav blå rök vid start tills oljan blivit uppbränt och då försvinner nästan allt förutom minimala lekaget
Teori 2. (ifall den ryker mycket mer ifall den är kall / när du drar på)
Kolvtätning börjart gå åt skogen. Dock tätar den mer när motorn kommit upp i värme då allt expanderat som det skall. Kan ge antydan vid kompressionsprov.
Teori 3. (ifall den ryker mycket efter den fått stå still en stund och sedan nästan helt försvinner)
Ventiltätning, vanligt på bilar med något år på nacken. Tätningen mellan ventilen och toppen gör att det passerar olja igenom ner till cylindrarna. När bilen får stå stilla läcker det in olja och bildar en liten pöl som bilen får förbränna vid start.
Teori 4. (ifall den ryker mindre när katalysatorn kommit upp i temperatur)
Den läcker på okänt ställe eller något av teori 1 till 3.
(ha överseende då inlägget skrivs 05 på morronen)