Hel alla!
Hjälper min störstebror för femtioelfte gången med sin j***a 740 från -92.
För ungefär 2 veckor sedan så började den ha hög tomgång och slukade soppa som om den hade 4-5 liters motorvolym till att mätta... :S
En kompis till honom misstänkte luftmassemätaren, men den är nu bytt till en annan. Bilen går, men felet kvarstår.
Inga felkoder finns.
Jag misstänker att bränsletryckregulatorn kan ha lagt ner, eftersom den då borde vara helt stängd. Då spridarna sedan öppnar så är det under pumpens maxtryck och därför skickas för mycket bränsle in.
Kan detta stämma?
Förslag är välkomna. Finns det någon riddare i guldrustning och plåthäst i Uppsala-trakten så skulle ju det också uppskattas, sedan min bror inte är en särskillt kompetent mekaniker...
Med vänliga hälsningar,
Magnus.
Slopa vägsaltet; köp en Subaru istället. :)