3315
Sök

Renovering Volvo 164 -69 >> Problem med att få den att gå på tomgång. 140609

Min 164 -69 som väntar på att få komma ut på vägarna igen.

39 681 Visningar
Uppdaterades senast 16 juni 2014
134 Inlägg
20 maj 2011
Trådstartare
#1
Hallå!
Nu har jag dragit på mig ett projekt som var lite oväntat. Jag råkade snubbla över en annons på en riktigt billig Volvo 164 -69 för nån vecka sen och var ju självklart tvungen att slå till med tanke på låga priset och bilens skick! Det har varit 3 tidigare ägare (inom samma familj), bilen har gått 21000mil och den har varit avställd i en hölada sen 2001. Bilen är dessutom så gott som rostfri och det har varit överdragsklädsel över stolar och skyddsmatta på golv(!) sen bilen var ny så den är ruskigt fin invändigt! Dock är det inte matching numbers på allt då motorn är bytt på 80-90-talet nångång, samt att det är monterat servo, rullbälten fram, och lite annat godis. Framskärmarna är bytta då dom förra rostade sönder, samt plåt under huvfästena är rostlagad.

Jag tänkte att jag kastar upp en projekttråd här för att sparka mig själv i arslet att få iordning bilen.
Planen är ju att inom en snar framtid helrenovera bilen för att få den i perfekt "orginal"-skick. Men jag ska först och främst fixa till den så att den går genom besiktningen och kan köras i ... ähum, snart. smile

PLAN 
[X]1. Städa ur bilen och kontrollera vad som behövs fixas/bytas inför besiktning.
Återkommer med info och bilder snart. Ska dra med mig dammsugaren, kameran, penna och anteckningsblocket till garaget nu för en ordentlig översyn.

[X] 2. Inhandla följande: Avgassystem minus burkarna, upphängningsgummin, klamrar. Dvs jag behöver första långa röret, rör mellan burkarna och slutröret. Ventilkåpspackning, Oljefilter+olja, bränslefilter +slang, vevhusvent slang, diverse slangklämmor, luftfilter, glykol, stänkskydd bak  båda sidor, spegelglas.

[X]3.Byta avgassystemet, slangar, filter, osv...

[X]4. Renovera bromsok.

[X]5. Renovera förgasare.

[] 6. Få den att gå bra.

[]7. Byta bussningar i länkarmar och stötdämpare bak.

[]8. Besikta och hämta arbetsorder.

[]9. Göra den fin


https://www1.garaget.org/gallery/images/44/43406/43406-14989f9e71f871a44e4bb0f845c5b413_large.jpg
Det finns fler bilder i mitt fotoalbum...


/Martin
Senast redigerat av mechanic_soul (9 juni 2014)

-------------------------------------------------------------------------------------
Mitt projekt: Volvo 164 årsm. 1969.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 2#p2912032

3 292 Inlägg
20 maj 2011
#2
Intressant.. alltid kul med dessa lite äldre kultbilar tycker jag.. big_smile,  ta o släng upp lite bilder här i tråden vett jaa.. smile

Skulle själv vilja ha en 164.. fast byta till nån lite roligare motor.. (eller tråkig för vissa)..

Ska du renovera den så den blir så nära orginal som möjligt.. ?

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

134 Inlägg
20 maj 2011
Trådstartare
#3
Javisst, det kommer upp bilder ikväll. Var ju tvungen att leta upp batteriladdaren till kameran och bara det tog ju ca 2 timmar... Börjar inge bra det här, men men!

Ja, planen är helrenovering, men helt orginal blir det inte eftersom orginalmotorn är på vift, och det är rätt skönt med servo och rullbälten, osv smile
Men först och främst ska den fixas upp inför besiktning. Sen blir det nog att köra i sommar och om jag hittar en bättre mekplats till hösten så blir det att börja riva ner hela bilen.


Danne_1977 skrev:
Intressant.. alltid kul med dessa lite äldre kultbilar tycker jag.. big_smile,  ta o släng upp lite bilder här i tråden vett jaa.. smile

Skulle själv vilja ha en 164.. fast byta till nån lite roligare motor.. (eller tråkig för vissa)..

Ska du renovera den så den blir så nära orginal som möjligt.. ?

-------------------------------------------------------------------------------------
Mitt projekt: Volvo 164 årsm. 1969.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 2#p2912032

3 292 Inlägg
20 maj 2011
#4
Jag förstår.. själv skulle jag lätt ha planer med att sätta en D24 i en 164.. skattefritt och diesel är optimalt i dessa tider.. big_smile 

Ska bli kul att se hur det ser ut sen när du fått tag på lite bilder.. big_smile

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

134 Inlägg
21 maj 2011
Trådstartare
#5
Jag har laddat upp ett par bilder på min sida nu. Jag kom på nu i efterhand att jag borde ha fotat den rost som finns också, men men... Får göra det nästa gång jag går till garaget.
Idag har jag iaf varit på Laitis och beställt lite grejer. Diverse filter, olja och andra vätskor, och vad dom hade i avgasväg. Dock hade dom inte främre avgasröret och mellanröret så det måste jag beställa från gcp.se . Imorgon ska jag till förra ägaren och hämta bort lite delar som jag skulle få med vid köpet. Får väl se hur mycket jag får med mig. Han knorrade nåt om att han skulle sälja lite grejer också... smile
Jag har även kastat iväg ett mail till 164-klubben ang medlemsanmälan.

Fr.o.m. måndag blir det ett litet uppehåll, ska in på operation då och kommer vara sjukskriven i ett par veckor. Men ska se till att jag får tag i delar och sånt iaf.

/Martin

-------------------------------------------------------------------------------------
Mitt projekt: Volvo 164 årsm. 1969.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 2#p2912032

134 Inlägg
9 juni 2011
Trådstartare
#6
Fått hem lite delar nu, men väntar fortfarande på första röret i avgassystemet... Hur länge ska det ta att få grejer från gcp.se?? Gaah...

-------------------------------------------------------------------------------------
Mitt projekt: Volvo 164 årsm. 1969.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 2#p2912032

134 Inlägg
20 juni 2011
Trådstartare
#7
ÄNTLIGEN har jag fått hem främre avgasröret!! Det tog ju bara ca 3 veckor... Måste dock vänta till kl 08:00 för att kunna hämta ut det. Har även fått hem lite mer godis. Ska fota och lägga upp lite bilder här under dagen.

-------------------------------------------------------------------------------------
Mitt projekt: Volvo 164 årsm. 1969.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 2#p2912032

1 811 Inlägg
20 juni 2011
#8
Låter som ett riktigt fint projekt du fått tag på, ska bli kul att följa.


1 213 Inlägg
20 juni 2011
#9
Intressant projekt, detta skas följas.

När hör en V8, då tänder på alla cylindrar :D
Bmw, Volvo & Jänkare gör livet värt att leva.
Princess of the road.

134 Inlägg
20 juni 2011
Trådstartare
#10
Tyvärr blev det inget gjort på 164an idag pga strömlöst garage, men jag har iaf hämtat ut de sista delarna. Jag var även på Biltema och shoppade lite pallbockar, arbetslampa, kabelvinda, 2 burkar hotpaint, monteringspasta, kopparpasta, och säkert nåt mer också... Jag har ju egengjorda pallbockar och lampor och sånt, men allt sånt är instuvat i min 245a som står avställd i en by ute skogen ca 4-5 mil bort. Kände mig för lat för att åka och hämta så jag köpte nytt istället smile Kan ju aldrig vara fel med extra uppsättningar med verktyg heller.

Dessutom gjorde jag ett fynd på ebay. Köpte ett par dimljusgaller i nyskick för drygt 300sek ink. frakt! Tyckte det var billigt iaf, med tanke på att jag inte hittat såna på några svenska sidor.
Har även ropat in ett par blinkersglas(mina var torrspruckna) ett par tidsenliga skärmemblem, en instruktionsbok, centrumkåpor till en 140(i tveksamt skick...) OCH  centrumkåpor till en 164. Varför det vart båda är för att jag tycker 140-kåporna är snyggare och jag noterade att en del 164or hade dom. Jag har en gammal tidning från -68 där det står om världsnyheten Volvo 164, och på bilderna så har visningsbilen 140kåporna. Behöver dock snobbringar också, men men... Lär väl hitta några nångång. smile

Lite bilder:
http://i5.photobucket.com/albums/y163/masterpudas/IMG_1021.jpg
Det EFTERLÄNGTADE röret! Plus 2 upphängningsgummiringar som jag saknade.

http://i5.photobucket.com/albums/y163/masterpudas/IMG_1023.jpg
Kylarslangar, stänklappar, röret mellan ljuddämparna, låsknappar, pinnbultar, packning och dekal till kylarlock

http://i5.photobucket.com/albums/y163/masterpudas/IMG_1022.jpg
Blinkersglas. Kommer bli fina med lite våtslipning.

http://i5.photobucket.com/albums/y163/masterpudas/dimljusgaller.jpg
Dimljusgaller.

Imorgon ska jag stiga upp tidigt för att hinna börja med avgassystembytet innan jag ska iväg till studion och spela in musik. Ska ta med mig kameran till garaget!
/Martin

-------------------------------------------------------------------------------------
Mitt projekt: Volvo 164 årsm. 1969.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 2#p2912032

134 Inlägg
12 juli 2011
Trådstartare
#11
Det har stått still nu ett tag, men igår fick jag ett ryck och gick och jobbade på bilen lite. Har tyvärr inga bilder på vad som gjordes igår, men nu är gamla avgassystemet väck, samt att jag fick ta lös en massa grejer för att kunna byta pinnbultarna i utblåset. Självklart gick ju en bult av så det vart att borra bort den. Men så klart så hade jag ingen passande gängtapp hemma, så jag ska på biltema och shoppa lite idag. Har även tappat ur motoroljan, bytt ventilkåpspackning, oljefilter, och lite annat smått och gott.
Är det förresten dåligt att låta motorn stå utan olja? Jag tänkte nån vecka eller så? Annars måste jag nog panta lite burkar för att skrapa ihop pengar till ny olja...smile
Skulle även behöva köpa packningspapper, glykol, ny bromsvätska, bränsleslangar, vevhusventilationsslangar, osv.
Förresten, vad mer för vätskor rekommenderas att byta? Växellådsolja? Olja i bakaxel?
Måste man skruva isär förgasarna(stromberg) helt för att inspektera och rengöra dom? Vet ej om dom ens är dyngiga inuti, men kanske skulle vara smart att kolla upp det. Iofs, annars är det ju lätt att kolla upp det senare.
Jaja, idag blir det iaf att gänga om ett hål, montera nya fräsha pinnbultar, montera tillbaks insuget på motorn, och sen börja montera nya avgassystemet....Vilket kommer bli en pärs då jag är i ett litet garage och har bilen på pallbockar...

-------------------------------------------------------------------------------------
Mitt projekt: Volvo 164 årsm. 1969.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 2#p2912032

Biltok
31 Inlägg
12 juli 2011
#12
kan ge dig råder att ta av locken på förgasarna och byta membranen! blit oftast hål i dom och då går dom inte alltid helt hundra, samt bränsleekonomin blir till det sämre;) kostar typ 30:- styck! sen kan jag även rekomendera vp autoparts för delar till dessa! dom har massa gott på hyllan! även en bra katalog med lite sprängskisser på pdf, lycka till med denna vagn!

Män Med Hjärna Kör Bilar Med Stjärna

Vika!
162 Inlägg
12 juli 2011
#13
ska följas smile

I'm number 1 and I'll always be .The pride of the South they call the General Lee

134 Inlägg
13 juli 2011
Trådstartare
#14
Fritz_85 skrev:
kan ge dig råder att ta av locken på förgasarna och byta membranen! blit oftast hål i dom och då går dom inte alltid helt hundra, samt bränsleekonomin blir till det sämre;) kostar typ 30:- styck! sen kan jag även rekomendera vp autoparts för delar till dessa! dom har massa gott på hyllan! även en bra katalog med lite sprängskisser på pdf, lycka till med denna vagn!

Tackar för tipset! Det ska kollas upp sen!

-------------------------------------------------------------------------------------
Mitt projekt: Volvo 164 årsm. 1969.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 2#p2912032

134 Inlägg
14 juli 2011
Trådstartare
#15
Ännu en uppdatering utan bilder(Fanns inte så mycket intressant att fota). Jag var och köpte en gängtapp på Laitis för det facila priset 186.- då det visade sig vara tumgäng och det fanns inga tumgängtappar på biltema eller jula... Har iaf monterat tillbaks insuget, förgasarna, nytt luftfilter osv, monterat främre avgasröret, och igår kväll började jag motionera frambromsarna. Hann bara göra vänstersidan. Jag upptäckte att bromskolvarna är i riktigt dåligt skick, fulla av rostfläckar och sånt, och tänkte att jag skulle ta ner hela bromsoket och byta kolvar(har 4 st nya liggande, skulle behöva 4 till). Men så klart så satt ju bromsoksbultarna fast så ini helvete, så jag gav upp. Nån som har tips på hur man får lös riktigt fastrostade bultar?? Man vill ju inte vålda alltför mycket, lär ju knäcka bultarna då...
Iaf, jag motionerade och smorde upp kolvarna så gott jag kunde, och använde Biltemas bromskolvsverktyg(riktigt bra verktyg!!) Får väl se om det blev bra.
Tänkte att jag motionerar frambromsarna nu medan jag ändå har framvagnen i luften. Sen ska jag flytta pallbockarna till bakvagnen och montera resten av avgassystemet samt motionera bakbromsarna.
Sen är det ju bara resten kvar smile Köpa och byta bränsleslangar och lite andra slangar, byta kylarvatten, tömma tanken på gammal bensin, köpa och fylla ny motorolja, Köpa och byta bromsvätska... Sen är jag nog klar...? smile

-------------------------------------------------------------------------------------
Mitt projekt: Volvo 164 årsm. 1969.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 2#p2912032

Föredrar MoPar,GM och Ford
1 004 Inlägg
14 juli 2011
#16
Dra på rejält med WD-40 eller liknande, gärna någon dag före jobbet ska utföras så att det får dra in ordentligt. Går inte det så är det till å värma med gas.
Ps släng gärna in nån bild hur ointressant det än verkar, Alltid kul med bilder..
Senast redigerat av kastintegrusivevhus (14 juli 2011)

"My drinkingteam has a racingproblem"

134 Inlägg
19 juli 2011
Trådstartare
#17
kastintegrusivevhus skrev:
Dra på rejält med WD-40 eller liknande, gärna någon dag före jobbet ska utföras så att det får dra in ordentligt. Går inte det så är det till å värma med gas.
Ps släng gärna in nån bild hur ointressant det än verkar, Alltid kul med bilder..

Jodå, mycket WD-40 har jag använt, men det hjälpte inte. Sitter fortfarande som i berget! Och jag har inte tillgång till gas i garaget.
Jag motionerade klart vänster fram sist jag var i garaget, och nu idag började jag motionera höger fram. Men jag kände på vänstersidan nu innan jag gick hem, och då hade det förstås nypt fast igen.... Helvete.
Jag måste alltså ta ner oken, få isär dom och renovera dom på riktigt. Jag har 4 nya kolvar liggandes, måste skaffa 4 till samt nya bultar och sånt. Ibland blir man riktigt less. Funderar på att anlita nån att renovera mina ok. Är ett helvete när man inte har tillgång till en riktig verkstad och bra verktyg.
Jo, jag ska bli bättre på att fota sen när det börja hända lite grejer så det syns att man gjort nåt på bilen smile

-------------------------------------------------------------------------------------
Mitt projekt: Volvo 164 årsm. 1969.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 2#p2912032

1 811 Inlägg
19 juli 2011
#18
Jag brukar köra med vämepistol, brukar funka nästan lika bra som gas. Värm och knacka lite på bultskallen.


134 Inlägg
19 juli 2011
Trådstartare
#19
Carlén skrev:
Jag brukar köra med vämepistol, brukar funka nästan lika bra som gas. Värm och knacka lite på bultskallen.

Tack för tipset! Det ska testas. Måste bara få upp inspirationen igen, samt köpa nya bromskolvar och sånt.
Har du renoverat bromsok? Har du några tips? Är det bara att ta ner dom och klyva dom? Jag hörde nångång om att man ska använda tryckluft för att få ut kolvarna...Stämmer det?

-------------------------------------------------------------------------------------
Mitt projekt: Volvo 164 årsm. 1969.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 2#p2912032

1 811 Inlägg
19 juli 2011
#20
mechanic_soul skrev:
Carlén skrev:
Jag brukar köra med vämepistol, brukar funka nästan lika bra som gas. Värm och knacka lite på bultskallen.

Tack för tipset! Det ska testas. Måste bara få upp inspirationen igen, samt köpa nya bromskolvar och sånt.
Har du renoverat bromsok? Har du några tips? Är det bara att ta ner dom och klyva dom? Jag hörde nångång om att man ska använda tryckluft för att få ut kolvarna...Stämmer det?

Helst inte klyva dom, kan vara lite knepigt att få dom täta sen, tryckluft funkar kanon att få ut kolvarna, men blås försiktigt, dom kommer med bra fart smile



Sök