Hallå!
Nu har jag dragit på mig ett projekt som var lite oväntat. Jag råkade snubbla över en annons på en riktigt billig Volvo 164 -69 för nån vecka sen och var ju självklart tvungen att slå till med tanke på låga priset och bilens skick! Det har varit 3 tidigare ägare (inom samma familj), bilen har gått 21000mil och den har varit avställd i en hölada sen 2001. Bilen är dessutom så gott som rostfri och det har varit överdragsklädsel över stolar och skyddsmatta på golv(!) sen bilen var ny så den är ruskigt fin invändigt! Dock är det inte matching numbers på allt då motorn är bytt på 80-90-talet nångång, samt att det är monterat servo, rullbälten fram, och lite annat godis. Framskärmarna är bytta då dom förra rostade sönder, samt plåt under huvfästena är rostlagad.
Jag tänkte att jag kastar upp en projekttråd här för att sparka mig själv i arslet att få iordning bilen.
Planen är ju att inom en snar framtid helrenovera bilen för att få den i perfekt "orginal"-skick. Men jag ska först och främst fixa till den så att den går genom besiktningen och kan köras i ... ähum, snart.
PLAN
[X]1. Städa ur bilen och kontrollera vad som behövs fixas/bytas inför besiktning.
Återkommer med info och bilder snart. Ska dra med mig dammsugaren, kameran, penna och anteckningsblocket till garaget nu för en ordentlig översyn.
[X] 2. Inhandla följande: Avgassystem minus burkarna, upphängningsgummin, klamrar. Dvs jag behöver första långa röret, rör mellan burkarna och slutröret. Ventilkåpspackning, Oljefilter+olja, bränslefilter +slang, vevhusvent slang, diverse slangklämmor, luftfilter, glykol, stänkskydd bak båda sidor, spegelglas.
[X]3.Byta avgassystemet, slangar, filter, osv...
[X]4. Renovera bromsok.
[X]5. Renovera förgasare.
[] 6. Få den att gå bra.
[]7. Byta bussningar i länkarmar och stötdämpare bak.
[]8. Besikta och hämta arbetsorder.
[]9. Göra den fin
Det finns fler bilder i mitt fotoalbum...
/Martin