2912
Sök

Fixa automatlåda till Volvo Amazon

Cnc-operatör
99 Inlägg
21 maj 2011
Trådstartare
#1
Hejsan!

En stilla fundering ifrån en oinvigd, håller som bäst på att försöka få liv i mitt Volvo Amazonprojekt, och är lite inne på att försöka få i en automatlåda i den för kommande crusingevenemang, kan inte direkt påstå att jag är sugen på att sitta och nöta koppling i 3km/h igenom staden. wink

Så min fundering nu är, vilket är lättaste sättet att konvertera om en Amazon till automat? De gamla orginallådorna till dem verkar vara smått omöjliga att få tag på, och är såvitt jag förstår dessutom ganska opålitliga och dåliga.

Så skulle en komplett motor och automatlåda ifrån t.ex en volvo B20 eller något vara det enklaste sättet? Eller finns det något annat som rekommenderas? Finns många glada Amazon-fantaster här på garaget har jag sett, så hoppas att någon av er sitter inne med lite vetskap :-)

Bilen ifråga är en tvådörrars Volvo Amazon 1965:a, med B18 i. smile

Mvh

Tobbe

Stop running...you will only die tired...

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
21 maj 2011
#2
Detta är knappast avancerad motorteknik så den här tråden kommer säkert att låsas. Ta ett komplett paket från en 140 och greja fram en rattstång från en amazon med automat, det blir lättast om du inte vill ha golvspak. Om du vill ha golvspak så är det ju ännu lättare. smile

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

Cnc-operatör
99 Inlägg
21 maj 2011
Trådstartare
#3
Tack för svaret :-)

Hurvida det blir golvspak eller inte är ganska ointressant såsett, bara det hela fungerar :-)

Frågan är hur motor och växellåda passar på en Amazon och hurpass mycket som måste göras om? Motorfästen, drivlina osv?

Borde ju finnas gott om folk och erfarenhet här tänkte jag :-) Dock kanske jag lade tråden på fel ställe, sorry för det isåfall :-) Någon snäll moderator kanske kan flytta den till ett ställe den bättre hör hemma isåfall?

Mvh

Tobbe

Stop running...you will only die tired...

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
21 maj 2011
#4
Motorn är ju samma block så den passar rakt av, lådans balk kan behöva moddas lite och samma sak med kardanen. Men troligtvis så går det att passa in rakt av om du tar med främre kardan & växellådsbalk från 140.
Det är inte direkt Hi-tech om vi säger så. Om du inte behöver rattspak så är det bara att ta med golvspaken också. Det finns 140 med rattspak och jag har tyvärr inte koll på när den försvann men jag kan säkert säga att 74-74 har golvspak.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

Cnc-operatör
99 Inlägg
21 maj 2011
Trådstartare
#5
Åter igen, tusen tack för svaret :-)

Så då är det Volvo 140 som gäller? 240 och liknande kommer kräva betydligt mer omfattande byggnationer?

Mvh

Stop running...you will only die tired...

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
21 maj 2011
#6
Wolverine skrev:
Åter igen, tusen tack för svaret :-)

Så då är det Volvo 140 som gäller? 240 och liknande kommer kräva betydligt mer omfattande byggnationer?

Mvh

240 finns med B20 men jag tror inte att du kunde få automat till den. B21,B23 & B230 med automat kommer att innebära betydligt mycket mer jobb så att ta från 140 är det smidigaste alternativet.
Automaterna i Volvo var av märket Borg-Warner och växlar ganska så hårt, annars håller dom bra så länge du undviker husvagn. Tänk också på att skaffa en oljekylare till automaten, annars så kan jag lova att du får problem. smile

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

Cnc-operatör
99 Inlägg
21 maj 2011
Trådstartare
#7
Härligt, då torde valet bli ganska enkelt, försöka hitta en komplett motor med tillhörande automatlåda ifrån en Volvo 140 borde ju inte vara direkt omöjligt :-), husvagn efter en crusing-Amazon finns inte ens på världskartan för mig så det blir inga bekymmer, vill som sagt bara slippa sitta och nöta koppling och jäklas när man åker långsamt i kortege :-)

Stort tack för hjälpsamheten so far :-)

Stop running...you will only die tired...

23 Inlägg
1 juni 2011
#8
Wolverine och jag är inne på samma spår verkar det som, intressant.
När du har påbörjat ditt projekt får du gärna uppdatera informationen då även jag funderar på att byta till Automat i vår Amazon. Det är ett jävla vispande med spaken när man kör i stan annars.

Så återkom gärna när du har satt igång. Jag kan behöva alla tips och tricks jag kan få wink

Sierra Alpha Seven Charlie Delta Uniform

Cnc-operatör
99 Inlägg
1 juni 2011
Trådstartare
#9
Hej!

Va kul! Ska absolut hålla dig uppdaterad, resonerar ju som så att jag vill kunna glida och njuta av att bara kryssa runt i amazonen, inte behöva sitta och nöta kopplingspedal som känns som om det ligger en säck mjöl under den, långspak som känns som att veva runt i en stor kittel med soppa, och riskera att få motorstopp så fort tomgången sjunker smile

letar fortfarande febrilt efter ett färdigt koncept att köpa, dvs en B20 med tillhörande automatlåda som man kan köpa och "bara slänga i" wink

Mvh


//T

Stop running...you will only die tired...

Likbärgare
375 Inlägg
1 juni 2011
#10
BW35:an passar rakt på din motor utan modifikationer, växxelådsbalken räcker det att du flyttar bak, Finns förborrade och gängade hål, Balken är densamma, Men du kommer att behöva korta kardanen eller leta upp en från en automat. Och angående BW35:an, Sådan som sitter i amazon/140/240 är en mycket pålitlig låda, Men tyvärr tar den 40% på motorn, Ha det i åtanke, Jag kör aldrig min 144 under 1,3 och då är den korrekt inställd..

Ett söndersparkat lik är inte pilsner.

Forummoderator
9 299 Inlägg
1 juni 2011
#11
Kom igen, BW35 sitter i var tredje bil byggd i Europa på 60talet. Leta lite.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Cnc-operatör
99 Inlägg
2 juni 2011
Trådstartare
#12
Tusen tack för svaren Tvattekorg!

Mycket bra och konkret information, stort tack! :-)

Bensinförbrukningen får väl bli vad det blir, är ju tänkt att bli glidarbil och inte förnuftig varjedags-bruks-bil ;-)

Caromania - Som jag har skrivit tidigare så är ambitionen att hitta ett färdigt koncept med både motor och låda som jag kan köpa i ett paket och slänga i, istället för att köpa grisen i säcken ifrån två olika håll och riskera att få börja renovera i båda ändarna ;-)

Mvh

T

Stop running...you will only die tired...

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
2 juni 2011
#13
Ähh 1,3 låter mycket? Körde min -75 244 på 1,1 med BW35, den gick ju fint som fan iofs. Som Tvattekorg sa så passar den på din befintliga motor men tänk på att du måste ha den tillhörande startkransen. Nu var det inge igår jag skruvade volvo med aut men automater har i allmänhet inget svänghjul, istället sköter turbinen det och man har en separat startkrans att skruva dit på vevaxeln istället. Så det bästa är nog att försöka få hela paketet från samma bil. smile

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

Cnc-operatör
99 Inlägg
2 juni 2011
Trådstartare
#14
Tack RD :-)

Är precis det jag är ute efter, att få tag i hela paketet i ett svep, inbillar mig att det blir mindre krångel då ;-)

Mvh

//T

Stop running...you will only die tired...

Likbärgare
375 Inlägg
2 juni 2011
#15
Startkransen sitter på turbinen, Så inget klabb med lösa startkransar här inte..

Och javisst 1,3 kan låta mycket, Men min bil är sleten har anliggande bromsar och en sleten låda, Kan vara delvis det, Men även när den var i bättre skick än nuvare och jag körde på 98 oktan, Som lägst 1,2, Automaten tar förbannat mycket på en redan trött B18.
Senast redigerat av Tvattekorg (2 juni 2011)

Ett söndersparkat lik är inte pilsner.

Forummoderator
9 299 Inlägg
2 juni 2011
#16
Min Amazon renoverade jag lådan på. Ett par veckor senare åkte jag till Sundsvall från Stockholm i 90km/h och snittade 0.73. Det måste varit världsrekord för en B18a (zenith) och BW35. När jag körde till och från lumpen innan lådan rasade drog den 1.0-1.1 landsväg, 70/90väg. 15 år senare drog den i snitt 1.6 blandad, och då renoverade jag ändå förgasaren titt som tätt och körde alltid med acc-pumpen på snåla läget. Så någon ekonomisk bil är det inte. Tyvärr. Men visst är det en glidare.

Om man däremot lyfter effekten lite så slipper den arbeta så tungt. 80-90 hästar vore nog perfekt för att sänka förbrukningen, lite planad topp och en bättre tvåportsförgasare är nog att rekommendera.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Cnc-operatör
99 Inlägg
3 juni 2011
Trådstartare
#17
Härligt att höra om era erfarenheter och tankar :-) Stort tack!

Tanken är ju som sagt helst en B20 med tillhörande automatlåda, och då blir det ju förmodligen även lite hottning av själva motorn :-)

Mvh

//T

Stop running...you will only die tired...

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
3 juni 2011
#18
Tvattekorg skrev:
Startkransen sitter på turbinen, Så inget klabb med lösa startkransar här inte..

Och javisst 1,3 kan låta mycket, Men min bil är sleten har anliggande bromsar och en sleten låda, Kan vara delvis det, Men även när den var i bättre skick än nuvare och jag körde på 98 oktan, Som lägst 1,2, Automaten tar förbannat mycket på en redan trött B18.

Men du skruvar ju inte trubinen direkt på veven? Då lär det ju sitta en flexplatta på vevaxeln? Så har jag på min Chrysler, startkransen på turbinen & en platta att skruva turbinen i. Det burkar bara vara de två lösningarna, manuellbilarna har ju kransen på svänghjulet.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

Likbärgare
375 Inlägg
3 juni 2011
#19
RD_87 skrev:
Tvattekorg skrev:
Startkransen sitter på turbinen, Så inget klabb med lösa startkransar här inte..

Och javisst 1,3 kan låta mycket, Men min bil är sleten har anliggande bromsar och en sleten låda, Kan vara delvis det, Men även när den var i bättre skick än nuvare och jag körde på 98 oktan, Som lägst 1,2, Automaten tar förbannat mycket på en redan trött B18.

Men du skruvar ju inte trubinen direkt på veven? Då lär det ju sitta en flexplatta på vevaxeln? Så har jag på min Chrysler, startkransen på turbinen & en platta att skruva turbinen i. Det burkar bara vara de två lösningarna, manuellbilarna har ju kransen på svänghjulet.

Nej visst fan, Förlåt fel av mig, Jag satt just och tänkte på när jag byta låda på min Dart -66, Kan vara där jag fick det med startkransen ifrån:lol:.

Men jag har aldrig haft nere min låda på 140:ian så jag vet inte riktigt hur det ser ut, Men jag vill få det till att där sitter en flexplatta på automaterna..

Ett söndersparkat lik är inte pilsner.

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
3 juni 2011
#20
Tvattekorg skrev:
RD_87 skrev:
Tvattekorg skrev:
Startkransen sitter på turbinen, Så inget klabb med lösa startkransar här inte..

Och javisst 1,3 kan låta mycket, Men min bil är sleten har anliggande bromsar och en sleten låda, Kan vara delvis det, Men även när den var i bättre skick än nuvare och jag körde på 98 oktan, Som lägst 1,2, Automaten tar förbannat mycket på en redan trött B18.

Men du skruvar ju inte trubinen direkt på veven? Då lär det ju sitta en flexplatta på vevaxeln? Så har jag på min Chrysler, startkransen på turbinen & en platta att skruva turbinen i. Det burkar bara vara de två lösningarna, manuellbilarna har ju kransen på svänghjulet.

Nej visst fan, Förlåt fel av mig, Jag satt just och tänkte på när jag byta låda på min Dart -66, Kan vara där jag fick det med startkransen ifrån:lol:.

Men jag har aldrig haft nere min låda på 140:ian så jag vet inte riktigt hur det ser ut, Men jag vill få det till att där sitter en flexplatta på automaterna..

Jag är inte heller säker på exakt hur det ser ut, men det är helt klart att man måste ha tillhörande startkrans/flexplatta. Det var bara det jag ville få fram, jobbigt om man får tag på låda & inte kan få dit den. Men som sagt jag förordar ett komplett paket, gärna med tillhörande rostig kaross så man kan provköra. smile

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...


Sök