3647
Sök

Saab 9-5 2,0. 2002. Motorlampa lyser

237 Inlägg
21 maj 2011
Trådstartare
Lampan som liknar en motor har börjat lysa för mig..

Lös i går så stängde av bilen och starta den igen.. då slockna denna lampa och varit släkt sen dess..

Idag så åkte jag igen och den börja lysa.. gjorde samma sak igen men denna gång så ville den inte slockna.

Så undrar. Kan man åka fast den lyser?

Kan denna lampa tändas även fast inget fel har blivit?

och går den att släcka sj ev hitta felet om nått fel nu är?

Kan den tändas på grund av Ergning på kabel?

mvh

BMW fantast
1 172 Inlägg
22 maj 2011
Det lättaste och bästa är att åka in och få felkoden avläst.

Motorlampan indikerar på fel gällande tändning alternativt luft/bränsleblandning. På min gamla 93a lös den för att jag hade öppen dumpventil (resulterade i att det "saknades" luft i systemet när den gjorde sin mätning) vid senare tillfälle lös den för det var hål i avgassystemet precis framför katten (resulterade i fel bränsleblandning). Är det något fel som påverkat tändningen lyser den också.

Att köra med motorlampan tänd alldeles förlänge kan alltså ge ordentliga motorskador/slitage om den ger fel bränsleblandning och tänder fel och spikar och har sig.

Tror där står i Instruktionsboken att om lampan lyser så ska man omedelbart stanna och stänga av motorn och bogsera/ bärga bort bilen...

Jackie Steward: "trampa aldrig på gasen förrän du vet att du inte behöver släppa den igen"
Idrott luktar svett, sport luktar bensin!!

237 Inlägg
22 maj 2011
Trådstartare
Ok ok.. då ska ja ta och lämna in den.. vill ha lite hull på benen då vissa ställen mer en gärna ljuger och donar för att käna mera på en som inte riktigt fattat vinkeln med alla dessa jädra lampor big_smile.. tackar

30 Inlägg
22 maj 2011
Jag kan läsa av felkoden åt dig Tony om du kikar in någon dag smile

237 Inlägg
22 maj 2011
Trådstartare
Åh fan vad bra.. ´trodde inte ni höll på med sådant.. vill kolla upp det snarast.. kör ett pm till mig med ditt nr och ev tid i veckan som du kanske kan. pris med big_smile

5 Inlägg
23 maj 2011
Annars hör du av dej så läser ja ut den åt dej!! smile

Sök