2504
Sök

Kokande kylarvätska i polo -99

4 Inlägg
22 maj 2011
Trådstartare
Min lilla polo -99 började ryka, temperaturen var på max och temp-varnaren lös röd sad Parkerade bilen och såg att det kom vätska på marken från ca expansionskärlets placering (alltså inte från kylaren vad jag uppfattade det som). Blev en pöl. Lät den svalna och fyllde sedan på med vatten (ca 1.5 liter) i kylarvätskan. Såg då att det "rann"/droppade från "sidan"/undertill på expansionskärlet, men det upphörde. Körde hem bilen och då var temperaturen fint på ca 90 grader och temp-varnaren var släckt. När jag parkerat såg jag 2 droppar på marken ca under expansionskärlet men inget övrigt på marken. Kylarvätskenivån hade sjunkit till några centimetrar under minimumnivån. Vad kan vara felet? Läst om att det kan vara topplocket sad Hur vet jag om det är det? Vågar jag testa något själv eller måste jag lämna in den? Pillar gärna själv smile, men har inte så mycket erfarenhet sad
Tacksam för svar smile

261 Inlägg
22 maj 2011
Vad har du för motor i polon ?

4 Inlägg
22 maj 2011
Trådstartare
1.6i (?)

261 Inlägg
22 maj 2011
ok.. två vanliga fel på den snurran är vattenpumpen alternativt termostat huset. båda leder till att motorn kokar och pressar ur sig vatten ur övertrycksventilen i expansionskärlet.

4 Inlägg
22 maj 2011
Trådstartare
Att termostaten är sönder eller att det läcker därifrån? Är vattenpump = kylvätskepump? Är det något jag kan våga mig på eller måste den in för det sad ?

261 Inlägg
23 maj 2011
termostaten brukar spricka (gjord i plast) och förstöra termostathuset. så den täpper till cirkulationen.

Kylvätskepumpen har i dom flesta fall ett skovelhjul i plast som släpper från axel och gör så att cirkulationen blir dålig eller i värsta fall obefintlig.

4 Inlägg
30 juni 2011
Trådstartare
Det var termostathuset smile

Tack för hjälpen!! smile

Sök