2653
Sök

Peugeot 306 GTI

En Peugeot 306 GTI -00 köptes hösten 2010. Jag hade länge tittat efter en bil med mycket potential för bana/sport. 306 GTI var ju ett bra val och så dök det upp en på Peugeot Sport Club's forums köp&sälj-avdelning som... Visa mer

40 943 Visningar
Uppdaterades senast 16 november 2013
603 Inlägg
22 maj 2011
Trådstartare
#1
Nu när bilsäsongen 2011 är i full gång tyckte jag det är dags att göra en projekt-tråd av min, i ordningen, andra Peugeot.
En 306 GTI -00 köptes hösten 2010.
Jag hade länge tittat efter en bil med mycket potential för bana/sport.
306 GTI var ju ett bra val och så dök det upp en som pga lite plastskador låg helt rätt i pris.
Jag åkte och log i några veckor innan den ställdes in i garage (vinterförvaring)
Tanken är att jag ska komma iväg och leka lite med er andra likasinnade på banträffar och lite race (rakt fram i 201 eller 405m) med den här bilen.
Planerna för dagsformen är att lätta den maximalt och montera stolar för att sitta still. Sen får vi se hur länge det dröjer innan jag "ledsnar" på effekten och vad jag gör åt det.

Jag lägger för skojs skull upp lite bilder på hur bilen såg ut bara dagarna efter den köptes.

https://www1.garaget.org/archive/50/49078/219798/219798-2077619.jpg

https://www1.garaget.org/archive/50/49078/219798/219798-2077622.jpg

https://www1.garaget.org/archive/50/49078/219798/219798-2077624.jpg
Senast redigerat av zetec (22 maj 2011)

In hoc signo vinces

603 Inlägg
22 maj 2011
Trådstartare
#2
Lättningen har börjat.

Jag har plockat ur lite bak i bilen. Det blir lite smågrejer men många bäckar små.

Nedan följer en lista på vad det blev:

Reservhjul samt fästen mm: 26kg
Isoleringsmatta bagage: 5kg
Hatthylla: 4kg
Baksäte (sitsen): 9kg
Baksäte (ryggstöd) 13kg
Totalt: 57kg

Jag är nöjd.
Det kändes som att jag tyckte den gick snabbare. Om det i själva verket är så eller om mycket sitter i psyket är väl osagt men det är sportigt i alla fall smile

Och fler kilon kommer att reduceras.

https://www1.garaget.org/gallery/images/50/49078/49078-62f20c4ad079a07dc7c16e28c69d6a51.jpg

In hoc signo vinces

603 Inlägg
26 juni 2011
Trådstartare
#3
Nu ytterligare lite lättare smile

Jag har rivit mer golvmatta, plastedetaljer och inredning.
Dagens resultat -17kg

Förlåt, -18kg!
Jag har bytt ratt, och lite smålöjlig som man blivit så kunde jag inte hålla mig från att väga grejorna i samband med bytet. Den nya ratten iklusive nav var 1kg lättare än orginal. smile

Dagens resultat på -18kg gör alltså att jag nu är på ett totalt resultat av: -75kg

Lite bildbevis:
https://www1.garaget.org/gallery/images/50/49078/49078-be91b8f08b009701f688e1e68c6c2bb8.jpg
Det var lite lätt nervöst när jag plockade isär ratten och skulle ta isär airbagen. Men det gick bra, helt utan explosioner eller andra spektakulära incidenter, jag hade haft av batteripolerna ca 30min och tog bara isär kontakten, det var ett fungerande koncept den här gången.

https://www1.garaget.org/gallery/images/50/49078/49078-384c8283168c381a69f33f38ed7aebb8.jpg
Nav monterat, sportigt blir det

https://www1.garaget.org/gallery/images/50/49078/49078-7940162221b8cc83ea4da191a20cd26c.jpg
Jag blev helnöjd

In hoc signo vinces

412 Inlägg
27 juni 2011
#4
Annorlunda men fräckt projekt. Prenumeration lagd i hopp om intresseanta och roliga updates!

MVH
Putte

En häst har en hästkraft! Eller..?!

Arn Racing
194 Inlägg
27 juni 2011
#5
men stolarna då sebbe?! yikes wink

Oh man, this is gonna hurt!

603 Inlägg
27 juni 2011
Trådstartare
#6
Greenmeenie skrev:
men stolarna då sebbe?! yikes wink

Lugn bara lugn, det kommer. en sak i taget smile

In hoc signo vinces

Arn Racing
166 Inlägg
27 juni 2011
#7
ser bra ut! den kommer gå som ett skott sen! big_smile


5 111 Inlägg
27 juni 2011
#8
1 kilos skillnad, är det då på bara ratten, eller ratten med airbag och allt?


5 Inlägg
27 juni 2011
#9
Ser mycket lovande ut!

603 Inlägg
27 juni 2011
Trådstartare
#10
Volvo544special65 skrev:
1 kilos skillnad, är det då på bara ratten, eller ratten med airbag och allt?

Det är inklusive allt. Här räknas varje kilo. smile

In hoc signo vinces

603 Inlägg
4 juli 2011
Trådstartare
#11
Jag har haft en mycket rolig helg men den höll på att bli lite dramatiskt.
Jag pratar om Fredage, Bilträff Trollhättan Backyard Automeet 2.0.
Mycket fina bilar och trevlig stämning.
Senare på kvällen blev det körning 201m på annan ort.
Mycket bra arrangemang och snabba bilar. Jag tycker min 306 är riktigt rolig på den arenan också.
Efter några repor körde jag sönder. Jag fick inte i en enda växel. Växelspaken var som en slev, rörde den fritt hur som helst. Jag har aldrig grejat med transmission på det viset så jag såg ju värsta scenariot framför mig direkt att både växellåda, koppling och gärna drivaxlar också var skrot.
Några kunniga vänner tittade efter kulleder som hoppat ur eller liknande men hittade ingenting. Det fick bli bogsering hem.

Sökte hjälp på Peugeot Sport Club forumet för i vilken ände jag skulle börja, och som vanligt i sällskap med trevliga peugeot-entusiaster så fick jag toppenbra svar kring vad jag skulle börja titta efter, hur jag lättast gick till väga och vad ev nästa steg blir.

Ut på garageuppfarten och rota och snart hittade jag vad felet var, och det var förvånansvärt enkelt. Det var en kulled som hade hoppat ur, dock satt den ganska precis under batterilådan så det var väl därför vi inte hittade den när första undersökningen på plats gjordes.

https://www1.garaget.org/gallery/images/50/49078/49078-16589d2ae299fbd034b7815c6fc4ff35.jpg

Nu är det bara att gasa igen smile

Glad som jag var efter att lyckats med det här dagsverket roade jag mig med att byta olja och filter och plocka ur mer onödiga grejer, stereoapparat och högtalare (-2kg) Vilket gör att jag nu nått ett totalt resultat av -77kg

In hoc signo vinces

603 Inlägg
16 juli 2011
Trådstartare
#12
Nu är dom nya växelstagen monterade.
Jag hoppas och tror att det kommer fungera mycket bra.
Jag vet inte om det är mest i huvudet men det känns som att det är stummare och mer distinkt på något sätt i spaken nu.
Och framför allt så ska kullederna förhoppningsvis inte hoppa ur något mer för mig under de hårda påfrestningarna som jag utsätter dom stackarna för.
Bildbevis som vanligt:
https://www1.garaget.org/gallery/images/50/49078/49078-28a1dd37e83e7a9d21f9aa39170867a5.jpg
Det här är sport, mycket sportigt

https://www1.garaget.org/gallery/images/50/49078/49078-961a052759321ea4a3770514ea588d0a.jpg
Det glänser fint

In hoc signo vinces

603 Inlägg
17 juli 2011
Trådstartare
#13
Nu blir det tätt mellan uppdateringarna. Jag trivs smile
Så sent som för några timmar sedan blev sista bulten till sportstolarna ditsatt.
De är av modell Toora Project, jag sitter suveränt i dom. Jag har åkt runt ikväll och justerat in min förarstol så jag sitter bra. Jag kommer säkerligen experimentera mer med sittställningen framöver men jag är jättenöjd för nu.

Det var lite trix att få alla hål på rätt ställe men jag hade hjälp av en erfaren och duktig svärfar. Tack Frasse för det, utan din konstruktionshjärna och fint jobb med svetsen hade jag inte löst det.

-Nu kom de justerbara växelstagen som sitter i väl till pass. När jag satt där jag ville med förarstolen kom nämligen växelspaken väldigt nära stolen. Men det gick ju då att flytta den lite åt höger. Suveränt!

Så om jag bara orkar upp imorgon bitti, trots egentligen lite för få timmars sömn så blir det min livs första upplevelse av körning på bana. Närmare bestämt Gelleråsen, Karlskoga.

Bildbevis som vanligt:
https://www1.garaget.org/gallery/images/50/49078/49078-33f077ff4a7493977671500c42a8da21.jpg
Senast redigerat av zetec (17 juli 2011)

In hoc signo vinces

110 Inlägg
17 juli 2011
#14
riktigt kul projekt skall följas


603 Inlägg
11 mars 2012
Trådstartare
#15
Ni må tro att jag har längtat till den här dagen.
Ungefär sedan i höstas när bilen ställdes av och ställdes in i vinterförvaring bland husvagnar tongue

I förmiddags var jag och hämtade ut bilen och tog ut den på vägarna.
Det var så härlig känsla att sjunka ner i stolarna, ta på sig handskarna och greppa mockaratten för att känna hur den reagerar vid gaspådrag och rattandet. Jag gillar den här bilen smile

Jag åkte genast och pallade upp den för att börja skruva.
Det som står först på schemat är uppgradering av bromsarna. Dels för att det behövs ur just slitagesynpunkt. Och självklart går ju tankarna i att uppgradera till värstinggrejer smile
Eller värstinggrejer vågar man väl inte skriva här på forumet tongue
-Vad för prylar det kommer bli har jag ännu inte bestämt mig för.

https://www1.garaget.org/gallery/images/50/49078/49078-42ea57f4a184d90864f153616ad3f5fa.jpg
På pallbockar

https://www1.garaget.org/gallery/images/50/49078/49078-b26ba3b21583a00a6877508665d44491.jpg
Till min lycka så gick allt väldigt enkelt. Glidpinnarna gled fint, efter bara lite pyssel så gled kolvarna som de ska och både ok och skivorna lossade utan problem.

Ni kan tro att jag är taggad på att skaffa nya grejer att montera ihop nu, få ner bilen på backen, upp med den i bakänden och göra samma jobb där... för att bara fortsätta med de planerade uppgraderingsplanerna för att ha en klar busbil så snart som möjligt inför säsongen 2012.

In hoc signo vinces

Arn Racing
194 Inlägg
11 mars 2012
#16
härligt smile hämtar min imorgon så får la jag med börja fixa så jag kör ifrån dig wink

Oh man, this is gonna hurt!

603 Inlägg
27 mars 2012
Trådstartare
#17
Nu blir ni snart oroliga att jag försvunnit igen tongue

Jag jobbar i cykelaffär och det är ju himla tråkigt att våren har kommit så tidigt tongue
Det enda som är tråkigt med det är att jag är många timmar i butiken och dygnet har ju bara 24 timmar. -vem som nu har bestämt att det ska vara så kan man ju diskutera men... inte i denna tråden vá!?

Så jag har väldigt dåligt med tid att pyssla med bilen.
Det jag har tid med nu är att beställa grejer. Så sådana här uppdateringar kommer det bli några stycken är jag rädd tongue

CL RC5+
...är vad jag kommer köra med i sommar
https://www1.garaget.org/gallery/images/50/49078/49078-1f11c526ecb51e3a38d53ee5a428c4f9.jpg

In hoc signo vinces

603 Inlägg
2 april 2012
Trådstartare
#18
Låt mig hålla er uppdaterade.
Jag fick precis ett mail från Martin, FR Autosport med en bifogad bild som en liten retsam teaser.
Bilden visar kort och gott att lite av de beställda grejerna har anlänt till honom.
Mycket roligt att se.
Och tack så mycket till dig dig Martin för hjälpen med beställningen av den här setupen och uppdateringen.
Jag, och säkert många andra här, ser fram emot kommande uppdateringar om att fler grejer levereras och sen kan allt klaffa och gå i lås och ha bilen racingklar om ca en månad.

Växellådsolja, 4-puck-lamell, Quaifediff och Gr.N Avgassystem
https://www1.garaget.org/gallery/images/50/49078/49078-3fed816c9aed5da965a54bb023aed6bb.jpg

In hoc signo vinces

Arn Racing
194 Inlägg
2 april 2012
#19
vilken tur att det kom saker till mig med idag då så du inte kör ifrån mig med allt för mkt marginal smile

Oh man, this is gonna hurt!

603 Inlägg
5 april 2012
Trådstartare
#20
Nytt peppande mail med uppdatering om dagens leverans med bifogad bild inkom till min mail idag.
Tackar Martin på FR Autosport för allt!
Jag ser verkligen fram emot den dagen allt har kommit hem och vi kan börja skruva.

23,5mm torsionsstavar. Peugeot Sport dämpare med 5mkgs fjädrar. Slutväxel 13x68

https://www1.garaget.org/gallery/images/50/49078/49078-0e2e236cbe9f1490b48e7242f0565377.jpg

In hoc signo vinces


Sök