Nu kommer en stor uppdatering med mycket info och bilder.
Men det är ju sådana uppdateringar i projekttrådar som jag själv gillar att dyka ner i så hoppas man kan glädja någon här nu.
I Lördags var jag i Stockholm och hälsade på Martin på FR Autosport.
bara att träffa den galningen IRL var ju trevligt, att få klämma och känna på alla grejer jag handlat av honom var ju ytterligare ett steg roligare.
Och sen att vi skulle meka min bil hela dan... ja ni förstår ju.
Så hade han även tvingat din en mer eller mindre handikappad Jocke som hade fått ett finger i ögat.
Även om jag tror mer på nån form av orgie och annat i ögat men den historien hör ju inte hit.
Vi började med att palla upp bilen och börja demontera.
Det samlades mer och mer nerplockade delar bakom bilen
Det flöt på bra och innan lunch var vi redo att plocka ner växellådan.
...Men nej... Här stötte vi på patrull.
En låssprint som håller armen till urtrampningslagret ville inte lossna.
Vi fick släppa det, ta lunch och ta nya tag med mat i magen.
Med mer och mer våld så fick vi loss lådan från kopplingen till slut. Med en känsla av att vi kanske använde för mycket våld och att något kunde ta skada. Men kopplingen skulle ju ändå bytas.
När vi granskade kopplingen så kunde vi inte förstå annat än att vi lyckats få lådan att lirka ur sitt läge utan att göra någon som helst åverkan på kopplingen.
Som sagt den ska ju ändå bytas men det var en skön känsla ändå.
Strategin var att stadga motorn underifrån med en domkraft och lyfta ner lådan.
Lirkande och trixande
Och rätt som det var så låg den där.
Tomt...
Redo att börja med jobbet med växellådan. En annan slutväxel samt diff ska i.
Det satt Martin och bråkade med.
En bakaxel skulle börja jobbas med där det ska dit nya dämpare och torsionsstavar.
Till våran glädjande förvåning får vi väl säga lossade allt inklusive orosmomenten med spännande torx osv. De excentriska brickorna fick vi ur och vi var glada.
Martin hade frambringat ett specialverktyg, avdragare för att dra ur stavarna, tillverkat av självaste legenden Clarre.
Tyvärr så hjälpte inte vårt glada humör efter framgången med det övriga eller specialverktyget.
Stavarna satt där dom satt
Det började bli eftermiddag och vi tittade på klockan och bestämde att lämna bakaxeln för en stund och börja plocka ihop lite fjäderben och koncentrera oss på att plocka ihop bilen.
Koppling och svänghjul bort.
4,1kg vs ca 6,5-7kg -jag tror jag sätter dit det blanka.
Jag fick den äran att krypa in och montera godiset.
Och ny koppling på det.
Jag valde att montera dit de två produkterna överst i bild
Under tiden pysslade Jocke med fjäderbenen och efter att iaktagit honom lite fick man bara känslan att han var på mammas gata.
Jag tror han kunde rabbla gångertabellen, spela Jeopardy, fundera på tjejer, kanske en supra, you name it.
Jag hade kunnat binda för hans ögon och han hade satt ihop de där benen perfekt.
Det blev riktigt fint..
Bildbevis på det:
Här tror jag att jag väljer det högra alternativet.
Dagen avslutades alltså med bra flyt med väghållning framtill. Tyvärr så sitter stavarna kvar där dom sitter, och Martin saknade rätt avdragare till andra stocken i växellådan så där tog det tyvärr också stopp.
Efter lite serious-talk bestämde vi oss för att låta bilen stanna i huvudstaden och jag sätta mig på tåget hem istället för att plocka ihop bilen halvfärdig.
Martin får några dagar på sig med växellådan och ett nytt försök med värme ska göras på stavarna. Så i bästa fall blir bilen helt raceklar till Mantorp om en vecka.
Körklar ska den i alla fall bli. Det återstår väl att se hur hög eller låg den är bak när jag åker upp i slutet på veckan för att hämta bilen
Att vrida om nyckeln och ta den provturen längtar jag efter.
Sammanfattning för egen del av dagen är att jag lärt mig massor. Det har varit så intressant.
När detta projektet satte fart förra året så tänkte jag att jag självklart skulle göra allting helt själv och lära mig på vägen. Då visste jag förvisso inte ens vad en slutväxel är.
Det bär mig lite emot att lämna bort jobb, men detta blev en klockren kompromiss.
Hade jag gett mig på detta själv hade det för det första tagit ca 4 månader med bil på pallbockar. Jag hade troligen gjort sönder saker för en förmögenhet.
Nu har jag bara belastat Martin och Jocke med att nyfiket flåsa dom i nacken och frågat om ditt och datt.
Så nu har jag ett hum om hur det hänger ihop och vad som gör vad osv.
TUSEN TACK TILL MARTIN OCH JOCKE FÖR DEN HÄR DAGEN!
Och ett extra tack till Martin för suverän bra service och hjälp med inköp av prylarna.
Vi har haft regelbunden kontakt sedan i höstas och jag kan inte vara nöjdare än jag är nu.