Hur märker man om topplocks packningen e kass på en 740 GL ?

geting11
22 maj 2011 · 20 Inlägg

Hej hej
Jag är lite orolig för min 740 GL
Jag bytte tidigare till rakt rör och tog bort ena ljud dämparen och efter detta började bilen ryka ganska mycket. Det är dock vit och genomskinlig rök.

Jag provade hålla ett tort hushållspapper vid hålet, och det blev lite fuktigt. inte mycket men lite.

Sen har jag ägt bilen sen mars, och då stod vattenburken på max, och nu lite mellan full och min.

Det är någon ventil som knackar när man startar den och det är kallt.

Vet ej om detta är normalt, men oroar mig ändå för att det är något med toppen.
Den drar lite olja. har fyllt på 2 gånger då den varit nere på halva markeringen sen jag köpte bilen
och då kör jag enormt mycket skal man ha med i beräkningen.
är detta normalt ?

Så hur kan man få ett säkert svar på om toppen är fesen. ser gärna svar så snabbt som möjligt med säkra tester man kan göra.

Ruggas
23 maj 2011 · 82 Inlägg

papper mot avgassystemet, om det blir fuktigt så kan det bero på fukt i luften ju varmare luft ju mer fukt kan den binda. kolla oljan, är oljan grå eller vit kanske lite skummig isf är troligen topppackningen eller toppen kass, drar olja är väldigt normalt för gamla bilar speciellt med höga miltal, försök byta olja och filter regelbundet med korta intervaller, ja kan hjälpa dig att fixa olja riktigt billigt. bara för att det står castrol eller mobil 1 på en olje flaska så betyder det inte att det är en bra olja bara den kostar mer än den är värd. man ska kolla i texten på flaskan eller dunken efter certifiering från olika biltillverkare och standard normer.
all castrol olja är återvunner spillolja! det är de flesta märkena nuförtiden!
om den drar olja så kan man prova att använda en olja med lite högre densitet. finns mycket du kan göra lilla fredrik. på skruvat.se finns topppackning till din bil för 174kr knackningarna kan också vara ett täcken på att du behöver byta olja, har inte hör fu jävligt den knackar men knackningar kan komma av låg oljenivå eller dålig olja bilen är gammal och har rullat mycket motorn slits och ingenting har exakt samma mått eller krav som bilen hade då den var ny, så du kan ju prova med en lite tjockare olja bara och ett nytt oljefilter ett filter kostar 63kr

Pontiac Firebird trans am "Project Bandit" (2001)
Ruggas
23 maj 2011 · 82 Inlägg

hittade ett helt nytt rosfritt catback sportavgas till din bil för 3390kr:)

Pontiac Firebird trans am "Project Bandit" (2001)
geting11
23 maj 2011 · 20 Inlägg

haha hemskt vad du skriver formellt ruggas hehe,
tack för svaren, o aa, vad ska du ha för oljan då ?
har han bakaxel olja också ?

Ruggas
23 maj 2011 · 82 Inlägg

han har limited slip olja för diffad bakaxel. du får komma ut till mig en dag så kör vi bort till honom. han kan allt om olja.

Pontiac Firebird trans am "Project Bandit" (2001)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang