2549
Sök

s13 gasproblem!

Herr
1 722 Inlägg
7 augusti 2006
Trådstartare
Hallå!

Ibland när jag ska köra iväg så kan den få för sej att tappa ALL effekt, svårt att förklara, men
kan hända när jag lägger i ettan, och gasar så går varvantalet upp till 3-4000 rpm men den åker inte fram, den är helt effektlös, sen när jag trycker in kopplingen o gasar då brummar det helt ok, och då provar jag att ha väldigt högt varvantal och sticka iväg då blir den lite piggare men ibland helt utan förvarning bara dö ut endå.. nån som vet vad som kan va i görningen?
ibland kan bilen gå helt klockrent, men ibland inte vilja va me i leken alls..

Har nyss bytt soppafilter och soppapump (walbro)

There's no need to fear, UNDERDOG is here!

337 Inlägg
7 augusti 2006
LocKtar skrev:
Hallå!

Ibland när jag ska köra iväg så kan den få för sej att tappa ALL effekt, svårt att förklara, men
kan hända när jag lägger i ettan, och gasar så går varvantalet upp till 3-4000 rpm men den åker inte fram, den är helt effektlös, sen när jag trycker in kopplingen o gasar då brummar det helt ok, och då provar jag att ha väldigt högt varvantal och sticka iväg då blir den lite piggare men ibland helt utan förvarning bara dö ut endå.. nån som vet vad som kan va i görningen?

Kopplingen?

LÄNGE LEVE POLISMAKTEN

Herr
1 722 Inlägg
7 augusti 2006
Trådstartare
Reggin skrev:
LocKtar skrev:
Hallå!

Kopplingen?

Kopplingen? nae, det hade väl kännts mer mekaniskt då? alltså får ju i växlarna helt perfekt osvosv, inge skrammel nånstans känns helt ok! inga andra förslag?

337 Inlägg
7 augusti 2006
LocKtar skrev:
Reggin skrev:
LocKtar skrev:
Hallå!

Kopplingen?

Kopplingen? nae, det hade väl kännts mer mekaniskt då? alltså får ju i växlarna helt perfekt osvosv, inge skrammel nånstans känns helt ok! inga andra förslag?

Jag fick också in mina växlar helt perfekt på min golf, men vid gaspådrag så ökade endast varvtalet, ej hastighet!

LÄNGE LEVE POLISMAKTEN

Herr
1 722 Inlägg
7 augusti 2006
Trådstartare
Reggin skrev:
LocKtar skrev:
Reggin skrev:
Kopplingen?

Jag fick också in mina växlar helt perfekt på min golf, men vid gaspådrag så ökade endast varvtalet, ej hastighet!

hmm, nu blir man ju lite nojjig:) men ibland funkar ju den kanoners? är ju ingen bilmeck om man säger så, men lär mej sakta men säkert.. hur fan kan den börja beté sej sådär när kopplingen börjar rasa?
Senast redigerat av LocKtar (7 augusti 2006)

337 Inlägg
7 augusti 2006
Det var bara ibland min gjorde så, men sedan blir det värre (snabbt), sedan rasar skiten o du kommer inte någonstans!

LÄNGE LEVE POLISMAKTEN

727 Inlägg
8 augusti 2006
alltså fortsätter bilen varva men rör inte mer på sig? som att du får däcksläpp fast ändå inte? då slirar koppingen å lamellen är slut hmm pm:a  om så utförlig info som möjligt smile

Projekt tråden för turbo bygget: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=157966

Herr
1 722 Inlägg
8 augusti 2006
Trådstartare
Reggin skrev:
Det var bara ibland min gjorde så, men sedan blir det värre (snabbt), sedan rasar skiten o du kommer inte någonstans!

så det är växellådan som e kajko eller vad menar du ?

727 Inlägg
8 augusti 2006
nej det betyder ilte att lådan är slut, men du kommr troligtvis att få demontera bort lådan, och byta kopplingslamellen som sitter på svänghjulet, så nu har du chansen att uppgradera till cinterlamell, även kallad"racekoppling" om du ska trimma nåt, annars duger orginal koppling

Projekt tråden för turbo bygget: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=157966

Herr
1 722 Inlägg
8 augusti 2006
Trådstartare
Frayze skrev:
nej det betyder ilte att lådan är slut, men du kommr troligtvis att få demontera bort lådan, och byta kopplingslamellen som sitter på svänghjulet, så nu har du chansen att uppgradera till cinterlamell, även kallad"racekoppling" om du ska trimma nåt, annars duger orginal koppling

Jo, meningen är ju att ja ska trimma en aning, men max 300hk! Ska inte va en strippenbil detta:)
nåväl, har hört litegranna om sinterlamell, svårkört? kör ju den i relativt tät trafik på sommarn, har hört att det kan va ett helvete när det är långa köer? hur fungerar en sådan koppling rent fysiskt?

74 Inlägg
9 augusti 2006
Om du inte ska över 300hk så behöver du ingen sinter. Det finns massor av organiska kopplingar som är starkare än orginal. Fast då måste du byta både lamell och tryckplatta så det blir ju lite dyrare än sinter men mycket lättare att köra. Jag kör med en RPS koppling från apex performance, den skulle säkert klara 300.

Sök