3012
Sök

Saab 900 turbo 97a kopplingen slirar på 3 4 5 dock inte på 1 .2an

Snart egen företagare inom bärgning
114 Inlägg
23 maj 2011
Trådstartare
#1
bilen har ca 350  hk gått  26 xxx   kan det vara tryckplattan  som inte orkar  ?  lamellen  är det ju inget fel på

Remember Everything Forgive Nothing

Snart egen företagare inom bärgning
114 Inlägg
23 maj 2011
Trådstartare
#2
den slirar allså utan att jag ens växlar  !! ?

Remember Everything Forgive Nothing

854 Inlägg
23 maj 2011
#3
Ke?
Hur vet du att lamellen inte är sliten? Byt tryckplatta, lamell och urtrampningslager så löser det sig. Jävligt dumsnålt att bara byta något av det.


Snart egen företagare inom bärgning
114 Inlägg
24 maj 2011
Trådstartare
#4
Kmarcus skrev:
Ke?
Hur vet du att lamellen inte är sliten? Byt tryckplatta, lamell och urtrampningslager så löser det sig. Jävligt dumsnålt att bara byta något av det.

klart jag inte vet  om lamellen är sliten  det konstiga är  att den inte slirar överhuvudtaget på 1an 2an därimot lägger man i 3an o  gasar  på så efter typ 3  sek så börjar  den slira  fast kopplingen är urkopplad då  !! säger  bara ke !!  aldrig  varit med om liknande  självklart byter man allt  SÅKLART !  därimot så undrar jag  vilken tryckplatta  samt lamell  man skall ha  räcker det med en viggen lamell samt platta? glömde skriva det  den har ca 350  hk men som sagt den borde slira på alla växlarna men men
första turbo snabeln jag preppar  så vet inte om detta är nått vanligt  fenomen

Remember Everything Forgive Nothing

Performance meck
342 Inlägg
24 maj 2011
#5
för klen tryckplatta köp värre eller stum svetsa lådan med motorn.

Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
24 maj 2011
#6
troligtvis är programet momentbegränsat på 1 o 2:an...och krämar på fullt på 3,4,5an.

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.

Snart egen företagare inom bärgning
114 Inlägg
24 maj 2011
Trådstartare
#7
kwansa skrev:
troligtvis är programet momentbegränsat på 1 o 2:an...och krämar på fullt på 3,4,5an.

momentbegränsat  dvs för klen  platta   och ev taskig lamell lamelen är jag osäker på
iomed att  den är perfekt 1 2 an  därimot plattan  eller lagret givetvis så byter jag ut allt  men skulle vara kul att veta  vad som är problemet  visst jag kommer ju märka d när jag river ner skiten  men jag är som ett barn på julafton
kan inte vänta sad

Remember Everything Forgive Nothing

Nordic Tuning i Norrköping
839 Inlägg
24 maj 2011
#8
Det är väl inte så konstigt? Det är mer belastning ju högre växel man åker på. Mer belastning kräver mer av kopplingen.

Viggenkopplingen räcker, men från Saab är den så förbaskat dyr. Köp den då hellre härifrån http://www.racestuff.se/koppling-228mm- … c-183.aspx

Vad är det för fel på folk?
På det här forumet diskuterar man inte längre, man skriver +1.

Snart egen företagare inom bärgning
114 Inlägg
24 maj 2011
Trådstartare
#9
UhrJr skrev:
Det är väl inte så konstigt? Det är mer belastning ju högre växel man åker på. Mer belastning kräver mer av kopplingen.

Viggenkopplingen räcker, men från Saab är den så förbaskat dyr. Köp den då hellre härifrån http://www.racestuff.se/koppling-228mm- … c-183.aspx

ok jag har aldrig varit med om likande  att kopplingen slirar när man inte ens har pedalen nedtryckt ??

tackar för länken  ska kolla den bums !!

Remember Everything Forgive Nothing

Nordic Tuning i Norrköping
839 Inlägg
24 maj 2011
#10
Då har du aldrig varit med om att kopplingen börjar bli slut. Det är så det blir då smile

Vad är det för fel på folk?
På det här forumet diskuterar man inte längre, man skriver +1.

Snart egen företagare inom bärgning
114 Inlägg
24 maj 2011
Trådstartare
#11
UhrJr skrev:
Då har du aldrig varit med om att kopplingen börjar bli slut. Det är så det blir då smile

har bara varit med om att  dom börjat ta högre och högre  upp  jag tror  faktiskt att det mest är tryckplattans fjädrar som börjat ge sig

Remember Everything Forgive Nothing

Nordic Tuning i Norrköping
839 Inlägg
24 maj 2011
#12
Foxxen skrev:
UhrJr skrev:
Då har du aldrig varit med om att kopplingen börjar bli slut. Det är så det blir då smile

har bara varit med om att  dom börjat ta högre och högre  upp  jag tror  faktiskt att det mest är tryckplattans fjädrar som börjat ge sig

Då blir kopplingen utsliten pågrund av att den används.

Det du förklarar i första inlägget är ett tecken på att den är för klen för din effekt.
Kan hända direkt, kan hända senare.

Vad är det för fel på folk?
På det här forumet diskuterar man inte längre, man skriver +1.

Snart egen företagare inom bärgning
114 Inlägg
25 maj 2011
Trådstartare
#13
UhrJr skrev:
Foxxen skrev:
UhrJr skrev:
Då har du aldrig varit med om att kopplingen börjar bli slut. Det är så det blir då smile

har bara varit med om att  dom börjat ta högre och högre  upp  jag tror  faktiskt att det mest är tryckplattans fjädrar som börjat ge sig

Då blir kopplingen utsliten pågrund av att den används.

Det du förklarar i första inlägget är ett tecken på att den är för klen för din effekt.
Kan hända direkt, kan hända senare.

jag ska ta isär  den om några dar   så hör jag av mig jag tror att det är tryckplattan  faktiskt  men d visar sig tack för tipsen ! !! och  länken

Remember Everything Forgive Nothing

Nordic Tuning i Norrköping
839 Inlägg
25 maj 2011
#14
Foxxen skrev:
UhrJr skrev:
Foxxen skrev:

har bara varit med om att  dom börjat ta högre och högre  upp  jag tror  faktiskt att det mest är tryckplattans fjädrar som börjat ge sig

Då blir kopplingen utsliten pågrund av att den används.

Det du förklarar i första inlägget är ett tecken på att den är för klen för din effekt.
Kan hända direkt, kan hända senare.

jag ska ta isär  den om några dar   så hör jag av mig jag tror att det är tryckplattan  faktiskt  men d visar sig tack för tipsen ! !! och  länken

Absolut, men som tidigare sagt. Byt både tryckplatta och lamell. Och när du ändå är i farten så byter du även urtrampningslagret. Sen behöver du inte riva ner det där igen på flera år.

Vad är det för fel på folk?
På det här forumet diskuterar man inte längre, man skriver +1.

Snart egen företagare inom bärgning
114 Inlägg
25 maj 2011
Trådstartare
#15
UhrJr skrev:
Foxxen skrev:
UhrJr skrev:

Då blir kopplingen utsliten pågrund av att den används.

Det du förklarar i första inlägget är ett tecken på att den är för klen för din effekt.
Kan hända direkt, kan hända senare.

jag ska ta isär  den om några dar   så hör jag av mig jag tror att det är tryckplattan  faktiskt  men d visar sig tack för tipsen ! !! och  länken

Absolut, men som tidigare sagt. Byt både tryckplatta och lamell. Och när du ändå är i farten så byter du även urtrampningslagret. Sen behöver du inte riva ner det där igen på flera år.

ABSOLUT ÄR  VAN MECK

Remember Everything Forgive Nothing

Nordic Tuning i Norrköping
839 Inlägg
25 maj 2011
#16
Åter igen tappar jag suget att ens försöka hjälpa till.

Vad är det för fel på folk?
På det här forumet diskuterar man inte längre, man skriver +1.

1 215 Inlägg
25 maj 2011
#17
jag vet inte hur det är på bilar men när kopplingen börjar ta slut på en cross så slirar den mest på höga växlar eftersom det blir med motstånd på hjulet.

Det är bara att byta!

____________________________
Oseriösa modifieringar som utförts på ett seriöst sätt ♥

854 Inlägg
25 maj 2011
#18
Foxxen skrev:
ABSOLUT ÄR  VAN MECK

Om du gång på gång påstår att du är duktig och van mekaniker så varför ens fråga om hjälp. Du fattade uppenbarligen inte vad det var för simpelt fel på din bil så att komma med dina uttalanden övertygar inte någon.

Att du slänger ur dig vad du tror är mest slut av tryckplatta och lamell förändrar inget. Du ska ändå byta båda. Att du dessutom chansar hej vilt gör inte saken bättre.


Snart egen företagare inom bärgning
114 Inlägg
26 maj 2011
Trådstartare
#19
Kmarcus skrev:
Foxxen skrev:
ABSOLUT ÄR  VAN MECK

Om du gång på gång påstår att du är duktig och van mekaniker så varför ens fråga om hjälp. Du fattade uppenbarligen inte vad det var för simpelt fel på din bil så att komma med dina uttalanden övertygar inte någon.

Att du slänger ur dig vad du tror är mest slut av tryckplatta och lamell förändrar inget. Du ska ändå byta båda. Att du dessutom chansar hej vilt gör inte saken bättre.

aa van meck är jag men jag har aldrig hört talas om liknande  man lär sig nått nytt då och då   vem chansar??

Remember Everything Forgive Nothing

Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
26 maj 2011
#20
aldrig hört talas om en slirande koppling?

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.


Sök