3585
Sök

Saab 900 turbo 97a kopplingen slirar på 3 4 5 dock inte på 1 .2an

Snart egen företagare inom bärgning
114 Inlägg
27 maj 2011
Trådstartare
#21
kwansa skrev:
aldrig hört talas om en slirande koppling?

jo självklart  men inte när man  inte rört kopplingen  på 3 min !! spelar ingen roll jag kan  köra  stopp i backe utan slir jag kan dra på gärnet   o då menar jag gärnet utan slir  på kopplingen   men ligger jag   på 3an    i   48 timmar och trycker på  så börjar den slira den borde ju då rent teckniskt sätt vara ifrån kopplad från motor och växelåda då   och  det är det jag aldrig varit med om  det är därför jag misstänker att det är tryckplattans fjädrar  som  snart kastar in handuken , kilar runt  hörnan, och självklartså byter man ju allt man är ju  inte utvecklings störd     nån  som varit med om nått liknade ?

Remember Everything Forgive Nothing

Snart egen företagare inom bärgning
114 Inlägg
27 maj 2011
Trådstartare
#22
samt så kan jag  från 3an kasta i 2an  och dra på   utan slir på kopplingen därimot  spinner hjulen!!   när det har gett  sig  helt så ska jag ta isär  skiten   så kan jag skicka   det via posten  till  dig   så kan "experten" avgöra om lamellen är   SÅ slut  vilket  den inte är för då hade den tagit as högt  upp och betett  sig lika dant  på alla växlarna 

hur som helst  så blir det nytt o fräscht antingen  viggen prylar elelr  nån trevlig  sinter koppling  tillomed lådan kommer att tvättas  rent  med diesel samt oljebyte   ( sköljning)   2  gånger  sen så ska lådan lackas blir som nytt  och byggas om till kortare  växellågen  MKT TREVLIGT !!

Remember Everything Forgive Nothing

Elektriker
718 Inlägg
27 maj 2011
#23
Att de slirar bara på 3-4-5 har ju att göra med det jänkarna älskar, vridmoment=)
Försök debatera om att 200hk 120nm är starkare än 140hk 200nm med en jänkare ska du få se..tongue
Sen kan det ju dels även bero på som nån sa tidigare att chipet har momentbegränsning på 1-2an.

Som att kasta vatten i sjön.

Snart egen företagare inom bärgning
114 Inlägg
27 maj 2011
Trådstartare
#24
monno skrev:
Att de slirar bara på 3-4-5 har ju att göra med det jänkarna älskar, vridmoment=)
Försök debatera om att 200hk 120nm är starkare än 140hk 200nm med en jänkare ska du få se..tongue
Sen kan det ju dels även bero på som nån sa tidigare att chipet har momentbegränsning på 1-2an.

finns ingen moment begränsning kvar smile    ja  men får inte ihop det endå  den ska ju inte slira på  kopplingen  när man inte ens andvänt den  kopplingen är ju till för att koppla isär motor o växellåda  dvs när man andvänder den

skulle kopplingen  därimot  ligga  emot svänghulet  då skulle den slira  så antingen sitter jag vilket jag inte gör  och trycker ner kopplingen lite medans jag  kör VILKET  jag inte gör  eller så är tryckplattans fjädrar så taskiga  så att dom inte  orkar  trycka tbx skiten  o det är det som gör att jag misstänker  plattan     självklart  kan  ju lamellen ha  börjat se sina bästa dar ihomed att bilen gått  26 xxxxxxxxxxxxxxx
men  så slut är inte lamellen för kopplingen tar perfekt   o för det andra så påfrestar  det  drivlinan  mest   när man axar kraftigt  från stilla stånde   inte när man kör i 120  utan att ens andvända kopplingen  är ni med  på noterna ?

Remember Everything Forgive Nothing

Elektriker
718 Inlägg
27 maj 2011
#25
Njaa, skulle nog snarare säga att kopplingen är till för att koppla ihop motor och växellåda snarare än endast en isärkoppling.

En koppling blir ju under belastning när du inte använder den, eller hur man ska säga:P
Det är ju när du inte kopplar ur som kopplingen utsätts för belastning och energi/vrid. När du kopplar så bler det ju ingen belastning på kopplingen?

Eller har jag missuppfatat de du skrev nu på nå vis? Aja:P

Angående de sista du skriver så har du fel. Nu är jag ingen mekaniker men vad jag fått lära mig så är acc på höga växlar värsta man kan göra för en koppling, vridet blir som störst helt enkelt smile
Som Saab ägare har man ju fått lov å lära sig att göra fullgas omkörningar från 100kmh på 5an är de absolut sämsta man kan göra;)
Fast kan ju ha lärt mig helt fel iofs..tongue

OT: Vill du bli tagen seriöst så lägg ner 2min på att kontrollera dina inlägg. Att köra med Dubbla(?) mellanslag istället för punkt gör dig inte lätt förståd..
Senast redigerat av monno (27 maj 2011)

Som att kasta vatten i sjön.

Snart egen företagare inom bärgning
114 Inlägg
27 maj 2011
Trådstartare
#26
jag är inte så bra på att  stava som du märkt det kallas för dyslexi  ta o slå upp  det !

  koppla ihop  lådan  med motorn gör du när du släpper upp kopplingen och när du trycker ner kopplingen kopplar du isär motorn med växelådan    nej man  tar inte loss  kopplingen    med  verktyg

men kopplingen  skall ju inte ligga  emot svänghulet på det sättetoch därmed slira  mest belastning blir det när du axxar iväg från stillastående därmed  sinter funktionen    tänk själv när  är  det   87 åriga  elsa slirar på kopplingen är det när hon kör 70  elelr när hon skall iväg från stillastående

Remember Everything Forgive Nothing

Snart egen företagare inom bärgning
114 Inlägg
27 maj 2011
Trådstartare
#27
jag behöver inte ens axa när jag ligger på höga växlar  den börjar slira rätt vad det är utan att jag gjort nått  det är det som är det konstiga !!!

Remember Everything Forgive Nothing

Snart egen företagare inom bärgning
114 Inlägg
27 maj 2011
Trådstartare
#28
det är ju en sak om jag ligger i 100   o axxar utan helvete   då  är det mkt vanligt  vid  slir

Remember Everything Forgive Nothing

Försöker iaf
12 819 Inlägg
27 maj 2011
#29
Sluta bumpa tråden, skriv det du ska i ett inlägg istället så fylls inte tråden med onödiga tillägg.

Tycker dessutom att attityden hos vissa börjar bli dålig, skärp Er och försök hålla en lämplig nivå på diskussionen!


Mvh Tommy, Moderator

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

Snart egen företagare inom bärgning
114 Inlägg
31 maj 2011
Trådstartare
#30
detta är helt vansinne  nu slirar inte kopplingen ett dugg vad f n kan det bero på   jag har inte kört bilen på några dagar  nån som kan ge nått  tips ??

Remember Everything Forgive Nothing

Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
1 juni 2011
#31
kanske packboxen mellan motor och låda som läcker lite och oljar in svänghjulet?

vad är det för årsmodell?

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.

Snart egen företagare inom bärgning
114 Inlägg
1 juni 2011
Trådstartare
#32
kwansa skrev:
kanske packboxen mellan motor och låda som läcker lite och oljar in svänghjulet?

vad är det för årsmodell?

det är en 97a  aa jag har haft packboxen i  bakhuvet  men då borde det ju inte  blivit  bra av sig själv

Remember Everything Forgive Nothing

Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
1 juni 2011
#33
okej, då har du iaf hydraulisk koppling, det är sant....jag tänkte mest om du inte kör så hinner oljan rinna av svänghjulet. det låter helt klart att något är galet.
frågan är om det inte är så simpelt att det är kopplingen som börjar ta slut

är det orginal koppling? hmm
Senast redigerat av kwansa (1 juni 2011)

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.

Snart egen företagare inom bärgning
114 Inlägg
1 juni 2011
Trådstartare
#34
nej jag har faktiskt vajer  smile tuvärr  nej jag tror mer på   packboxen  elelr   tryckplattan  jag ska riva isär detta så fort ekonomin tillåter  så ska jag skriva  o berätta vad som var fel smile

Remember Everything Forgive Nothing

Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
1 juni 2011
#35
Åfan, då kanske det bara är -98 som har hydraulik koppling =/

*edit* ska bli spännande och se vad det är som är fel!
Senast redigerat av kwansa (1 juni 2011)

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.

2 230 Inlägg
1 juni 2011
#36
jag tror då iaf på packboxen eller hål inne i lådan. låter väldigt likt samma problem en kompis hadde på sin 9000 turbo.
Senast redigerat av Rojpen (1 juni 2011)

så kan det vara då det inte blev som det skulle

Snart egen företagare inom bärgning
114 Inlägg
1 juni 2011
Trådstartare
#37
kwansa skrev:
Åfan, då kanske det bara är -98 som har hydraulik koppling =/

*edit* ska bli spännande och se vad det är som är fel!

ingen aning första saaben jag har smile

Remember Everything Forgive Nothing

Snart egen företagare inom bärgning
114 Inlägg
1 juni 2011
Trådstartare
#38
Rojpen skrev:
jag tror då iaf på packboxen eller hål inne i lådan. låter väldigt likt samma problem en kompis hadde på sin 9000 turbo.

packboxen tror jag mer på  hål i lådan???   är det vanligt på saabarna?

Remember Everything Forgive Nothing

2 230 Inlägg
1 juni 2011
#39
Foxxen skrev:
Rojpen skrev:
jag tror då iaf på packboxen eller hål inne i lådan. låter väldigt likt samma problem en kompis hadde på sin 9000 turbo.

packboxen tror jag mer på  hål i lådan???   är det vanligt på saabarna?

hålet? nä det tror jag då inte ^^ å packboxen vet jag inte om det är vanligt men sällsynt äre nog inte.

så kan det vara då det inte blev som det skulle

Snart egen företagare inom bärgning
114 Inlägg
3 augusti 2011
Trådstartare
#40
har bytt  koppling blev en  6 puckad  sinter !! den  kopplingen som var i  var   normalfräcsh dock så var tryckplattan totalt  fladdrig  !!   ingen oljeläcka  allså !! ingen sönderslirad lamell BARA  tryckplattan  nu är allt  iallafall  bytt  och det blev riktigt bra!

Remember Everything Forgive Nothing


Sök