jo självklart men inte när man inte rört kopplingen på 3 min !! spelar ingen roll jag kan köra stopp i backe utan slir jag kan dra på gärnet o då menar jag gärnet utan slir på kopplingen men ligger jag på 3an i 48 timmar och trycker på så börjar den slira den borde ju då rent teckniskt sätt vara ifrån kopplad från motor och växelåda då och det är det jag aldrig varit med om det är därför jag misstänker att det är tryckplattans fjädrar som snart kastar in handuken , kilar runt hörnan, och självklartså byter man ju allt man är ju inte utvecklings störd nån som varit med om nått liknade ?
samt så kan jag från 3an kasta i 2an och dra på utan slir på kopplingen därimot spinner hjulen!! när det har gett sig helt så ska jag ta isär skiten så kan jag skicka det via posten till dig så kan "experten" avgöra om lamellen är SÅ slut vilket den inte är för då hade den tagit as högt upp och betett sig lika dant på alla växlarna
hur som helst så blir det nytt o fräscht antingen viggen prylar elelr nån trevlig sinter koppling tillomed lådan kommer att tvättas rent med diesel samt oljebyte ( sköljning) 2 gånger sen så ska lådan lackas blir som nytt och byggas om till kortare växellågen MKT TREVLIGT !!
Att de slirar bara på 3-4-5 har ju att göra med det jänkarna älskar, vridmoment=) Försök debatera om att 200hk 120nm är starkare än 140hk 200nm med en jänkare ska du få se.. Sen kan det ju dels även bero på som nån sa tidigare att chipet har momentbegränsning på 1-2an.
Att de slirar bara på 3-4-5 har ju att göra med det jänkarna älskar, vridmoment=) Försök debatera om att 200hk 120nm är starkare än 140hk 200nm med en jänkare ska du få se.. Sen kan det ju dels även bero på som nån sa tidigare att chipet har momentbegränsning på 1-2an.
finns ingen moment begränsning kvar ja men får inte ihop det endå den ska ju inte slira på kopplingen när man inte ens andvänt den kopplingen är ju till för att koppla isär motor o växellåda dvs när man andvänder den
skulle kopplingen därimot ligga emot svänghulet då skulle den slira så antingen sitter jag vilket jag inte gör och trycker ner kopplingen lite medans jag kör VILKET jag inte gör eller så är tryckplattans fjädrar så taskiga så att dom inte orkar trycka tbx skiten o det är det som gör att jag misstänker plattan självklart kan ju lamellen ha börjat se sina bästa dar ihomed att bilen gått 26 xxxxxxxxxxxxxxx men så slut är inte lamellen för kopplingen tar perfekt o för det andra så påfrestar det drivlinan mest när man axar kraftigt från stilla stånde inte när man kör i 120 utan att ens andvända kopplingen är ni med på noterna ?
Njaa, skulle nog snarare säga att kopplingen är till för att koppla ihop motor och växellåda snarare än endast en isärkoppling.
En koppling blir ju under belastning när du inte använder den, eller hur man ska säga:P Det är ju när du inte kopplar ur som kopplingen utsätts för belastning och energi/vrid. När du kopplar så bler det ju ingen belastning på kopplingen?
Eller har jag missuppfatat de du skrev nu på nå vis? Aja:P
Angående de sista du skriver så har du fel. Nu är jag ingen mekaniker men vad jag fått lära mig så är acc på höga växlar värsta man kan göra för en koppling, vridet blir som störst helt enkelt Som Saab ägare har man ju fått lov å lära sig att göra fullgas omkörningar från 100kmh på 5an är de absolut sämsta man kan göra;) Fast kan ju ha lärt mig helt fel iofs..
OT: Vill du bli tagen seriöst så lägg ner 2min på att kontrollera dina inlägg. Att köra med Dubbla(?) mellanslag istället för punkt gör dig inte lätt förståd..
jag är inte så bra på att stava som du märkt det kallas för dyslexi ta o slå upp det !
koppla ihop lådan med motorn gör du när du släpper upp kopplingen och när du trycker ner kopplingen kopplar du isär motorn med växelådan nej man tar inte loss kopplingen med verktyg
men kopplingen skall ju inte ligga emot svänghulet på det sättetoch därmed slira mest belastning blir det när du axxar iväg från stillastående därmed sinter funktionen tänk själv när är det 87 åriga elsa slirar på kopplingen är det när hon kör 70 elelr när hon skall iväg från stillastående
okej, då har du iaf hydraulisk koppling, det är sant....jag tänkte mest om du inte kör så hinner oljan rinna av svänghjulet. det låter helt klart att något är galet. frågan är om det inte är så simpelt att det är kopplingen som börjar ta slut
är det orginal koppling?
Senast redigerat av kwansa (1 juni 2011)
Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.
nej jag har faktiskt vajer tuvärr nej jag tror mer på packboxen elelr tryckplattan jag ska riva isär detta så fort ekonomin tillåter så ska jag skriva o berätta vad som var fel
har bytt koppling blev en 6 puckad sinter !! den kopplingen som var i var normalfräcsh dock så var tryckplattan totalt fladdrig !! ingen oljeläcka allså !! ingen sönderslirad lamell BARA tryckplattan nu är allt iallafall bytt och det blev riktigt bra!