4900
Sök

Sälja bil, angående skatten

65 Inlägg
24 maj 2011
Trådstartare
Hejsan!

Jag har en bil som skatten ska betalas den 31 maj. Den är påställd. Om vi säger att jag säljer den idag, sedan direkt efter säljet ställer jag av den. Vem blir betalningsskyldig för skatten? Den nya ägaren eller jag?

2 182 Inlägg
24 maj 2011
DonCorleone skrev:
Hejsan!

Jag har en bil som skatten ska betalas den 31 maj. Den är påställd. Om vi säger att jag säljer den idag, sedan direkt efter säljet ställer jag av den. Vem blir betalningsskyldig för skatten? Den nya ägaren eller jag?

Den ägare som är registrerad på bilen den 31 Maj får betala skatten

Hallå är det polisen? Det står en vacker man i mitt hus! O, vänta ett tag, det är ju jag.
-Johnny Bravo

65 Inlägg
24 maj 2011
Trådstartare
om lappen vart skickad in idag, det vill säga han är ägare imorgon eller överimorgon; är det ändå jag som betalar eller den nya ägaren?

1 800 Inlägg
24 maj 2011
Är bilen påställd och DU fått inbetalningkortet så är det DU som skall betala.
Om man däremot ställer av bilen nu innan det skall vara betalt och bilen därefter byter ägare så är det den nya ägaren som får betala skatten då bilen ställs på igen utav denne.

www.kudoz.se
3 802 Inlägg
26 maj 2011
om du däremot avtalar med köparen att skatten får han betala så är det upp till honom att göra det.

12 086 Inlägg
26 maj 2011
Det är ägaren vid tiden för påställningen som är betalningsskyldig. Ställer du av bilen måste du betala oavsätt. Återbetalning sker till ägaren vid tiden för avställandet.

1 800 Inlägg
26 maj 2011
JapMax skrev:
Det är ägaren vid tiden för påställningen som är betalningsskyldig. Ställer du av bilen måste du betala oavsätt. Återbetalning sker till ägaren vid tiden för avställandet.

Måste o måste, om man väntar tills påminnelselappen kommer så behöver man bara betala för den tiden som bilen varit påställd under given period. Kostar förvisso 100:- eller nåt i förseningsavgift, men hellre det än att först behöva betala in hela beloppet. Man får ju förvisso pengarna tillbaks, men är det knappert så är detta ett alternativ wink

Sök