2290
Sök

Vinda bromsskivor igen... Vad gör jag för fel?!

542 Inlägg
25 maj 2011
Trådstartare
#1
Börjar få bryt:

Har haft passaten i ett år. Bytte skivor och belägg i höstas. Nu är skivorna skeva/vinda igen. Har visserligen kört 3500mil senaste året, men va fan...ska väl kunna köra längre än så?!

Det är dessutom inte första gången. Hade en Seat Leon tidigare, där jag bytte bromsar två gånger på 3år.
Innan dess hade jag en Rover som skivorna blev vinda på men då sålde jag bilen istället.

Har "kört" in bromsarna som man ska, så nåt fel gör jag. Men vad?

Skulle gärna få lite tips och hjälp, börjar bli less på detta...

2 400 Inlägg
25 maj 2011
#2
Vad köper du för märke? tongue Köper du billiga skitsaker har du nog svaret där, annars kan körstilen påverka mycket

Edit: det är lätt att få skivorna krokig om du bromsar stenhårt innan tex trafikljus och sedan håller du broms när du står stilla tills du kan göra iväg igen
Senast redigerat av Nybergrobin (25 maj 2011)


542 Inlägg
25 maj 2011
Trådstartare
#3
Det har varit Brembo skivor, beläggen kommer jag inte ihåg..

Har tänkt på att släppa bromsen då jag lärde mig det på en körutbildning.

2 400 Inlägg
25 maj 2011
#4
Bremo är inte direkt det billigaste heller hmm  Knepigt detta eftersom far ha kört 21 000 mil med sina skivor nu (ioförsig är det merca orginal)


542 Inlägg
25 maj 2011
Trådstartare
#5
Börjar fundera på om det är jag som inte kan bromsa.. Motorbromsar iofs en hel del men tycker inte det borde speal någon roll.

Fri fart för ett fritt folk!
14 124 Inlägg
25 maj 2011
#6
när du bromsat och stannar tex vid ett stopljus brukar du "stå" på bromsen även när du står stilla?

en sån sak kan räcka för att skeva till bromskivorna

Kör fort så hinner inget hända...

2 174 Inlägg
25 maj 2011
#7
Seat o passat är skit bromsar, därför slår dom sig. Land Rover en tung bil och kör msn för hårt slår dom sig.


Fri fart för ett fritt folk!
14 124 Inlägg
25 maj 2011
#8
hangman skrev:
Seat o passat är skit bromsar, därför slår dom sig. Land Rover en tung bil och kör msn för hårt slår dom sig.

bromsproblem är oftast orsakat av föraren före märket på bilen

det är som det eviga tjatet om rostiga bakskivor ok som fastnar osv..
tex är 850 kända för kärvande bak ok

det märkliga är att jag aldrig haft problem med ett bakok någonsin och aldrig ens sätt en rostbrick på mina bakskivor
men så använder jag dom till skillnad mot många

jag anser att jag hellre byter belägg 2gånger om året än att bromsa försiktigt och få byta belägg och skivor bak varje år och ok var annat år

tror det är samma sak med bromskivor
så som jag kör och endå aldrig fått en skiva skev medans andra som kör försiktigt endå lyckas skeva till skivorna

polarn har testat både brembo skivor biltema skivor osv osv alla skeva till sig
då bytte han ok och dom skevade fortfarande sig direkt

då gör man garanterat något som är fel
och har man skevat till skivorna på 3olika bilar så är det garanterat handhavande fel
det gäller bara att få reda på vad man gör för något som är galet

förövirgt älskar jag att köra i stora vattenpölar och det har inte heller dödad mina skivor

Kör fort så hinner inget hända...

* Voff voff *
10 583 Inlägg
25 maj 2011
#9
Har du helt enkelt provat att bromsa utav h-vete några gånger?

Läs lite om när jag trodde mina skivor var skeva men det egentligen sannolikt berodde på beläggen här:

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=213695

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

12 086 Inlägg
25 maj 2011
#10
Du har inte för vana att gasa rätt mycket och bromsa hårt för att sedan parkera bilen? Då slår sig skivorna lätt. Eller om man sprutar vatten på varma bromsar.

...has left the building...
4 474 Inlägg
25 maj 2011
#11
Om nu skivorna är sååå känsliga på din bilmodell så skulle jag se mig om efter flytande "sport-skivor", sådana brukar inte slå sig i första taget...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

613 Inlägg
25 maj 2011
#12
nu kommer ja med ett inlägg utan hundra säkerhet..

men en kompis hade dåliga bussningar i länkarm på bmw.. då betedde den sig lite så med som att skivorna slog vid bromsning..


542 Inlägg
25 maj 2011
Trådstartare
#13
Growe skrev:
när du bromsat och stannar tex vid ett stopljus brukar du "stå" på bromsen även när du står stilla?

en sån sak kan räcka för att skeva till bromskivorna

Har säkert gjort så förr men inte längre...

542 Inlägg
25 maj 2011
Trådstartare
#14
Brådhis skrev:
Har du helt enkelt provat att bromsa utav h-vete några gånger?

Läs lite om när jag trodde mina skivor var skeva men det egentligen sannolikt berodde på beläggen här:

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=213695

//Brådhis

Det har jag inte provat. Kanske borde göra det för det lär ju inte bli sämre.

542 Inlägg
25 maj 2011
Trådstartare
#15
Growe skrev:
hangman skrev:
Seat o passat är skit bromsar, därför slår dom sig. Land Rover en tung bil och kör msn för hårt slår dom sig.

bromsproblem är oftast orsakat av föraren före märket på bilen

det är som det eviga tjatet om rostiga bakskivor ok som fastnar osv..
tex är 850 kända för kärvande bak ok

det märkliga är att jag aldrig haft problem med ett bakok någonsin och aldrig ens sätt en rostbrick på mina bakskivor
men så använder jag dom till skillnad mot många

jag anser att jag hellre byter belägg 2gånger om året än att bromsa försiktigt och få byta belägg och skivor bak varje år och ok var annat år

tror det är samma sak med bromskivor
så som jag kör och endå aldrig fått en skiva skev medans andra som kör försiktigt endå lyckas skeva till skivorna

polarn har testat både brembo skivor biltema skivor osv osv alla skeva till sig
då bytte han ok och dom skevade fortfarande sig direkt

då gör man garanterat något som är fel
och har man skevat till skivorna på 3olika bilar så är det garanterat handhavande fel
det gäller bara att få reda på vad man gör för något som är galet

förövirgt älskar jag att köra i stora vattenpölar och det har inte heller dödad mina skivor

Får börja bromsa på riktigt, är nog ganska försiktig annars. Lite drygt att behöva byta bromsar varje år.

Forummoderator
9 299 Inlägg
25 maj 2011
#16
lmoberg skrev:
Börjar få bryt:

Har haft passaten i ett år. Bytte skivor och belägg i höstas. Nu är skivorna skeva/vinda igen. Har visserligen kört 3500mil senaste året, men va fan...ska väl kunna köra längre än så?!

Det är dessutom inte första gången. Hade en Seat Leon tidigare, där jag bytte bromsar två gånger på 3år.
Innan dess hade jag en Rover som skivorna blev vinda på men då sålde jag bilen istället.

Har "kört" in bromsarna som man ska, så nåt fel gör jag. Men vad?

Skulle gärna få lite tips och hjälp, börjar bli less på detta...

Hur kör du in dem?

Dåliga, dåligt smorda styrpinnar kan ge samma syndrom som skeva skivor. Så är det ofta med Accord/Rover-skivor. Viktigt att använda rätt fett.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

542 Inlägg
25 maj 2011
Trådstartare
#17
Har inte kollat pinnarna men tror inte det var några bekymmer med dom i höstas.

Kört in dom som rekommenderat här på forumet, tagit det lugnt första 50 milen.

Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
25 maj 2011
#18
Growe skrev:
förövirgt älskar jag att köra i stora vattenpölar och det har inte heller dödad mina skivor

UNDERBART att höra det finns fler "dårar" Allra roligast tycker jag det är att köra i stora vattenpölar med lastbilen lol

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

Forummoderator
9 299 Inlägg
25 maj 2011
#19
lmoberg skrev:
Har inte kollat pinnarna men tror inte det var några bekymmer med dom i höstas.

Kört in dom som rekommenderat här på forumet, tagit det lugnt första 50 milen.

Det är tyvärr fel sätt. Garaget.org är en trevlig lobby för motorintresserade men kunskapen är inte alltid den största även om viljan är god.

Man ska börja med att bromsa ganska hårt, 4-5ggr från 70km/h ner till rull, acca upp, bromsa etc. Kolla backspegeln. Hyfsat öde väg är bra att ha. Sedan kör man från 80-90 4-5ggr, hårt. Inte låsa, inte abs, bara hårt. Bromsarna mattas då av men det gäller att inte stanna. Eventuellt kan man göra detta igen från 90 3-4ggr. Sedan gäller det att inte stanna bilen på 10min. Om man får rödljus så gäller det att hålla liiite rull. Hjulen får inte stanna upp helt förrän bromsarna är svala igen.

Beläggen innehåller epoxiharts som smälter när de blir heta, denna harts överförs till skivan om man stannar bilen. Det blir en skugga på skivan som tar oerhört lång tid att bli av med och skivan slits ojämnt. Att mjukköra in beläggen hjälper inte alls, för vid första bästa hårda inbromsning kommer hartset smälta och problemet kommer då. Om man provocerar smältningen så kommer det smälta och därefter härda kontrollerat och man har aldrig mer några problem.

Jag lärde mig detta för 20 år sedan av en rallyförare, var mycket skeptisk men testade, och har aldrig gjort annorlunda efter det. Det finns även numera ganska många instruktionsvideos på tex Youtube som förespråkar den metoden.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

542 Inlägg
26 maj 2011
Trådstartare
#20
caromania skrev:
lmoberg skrev:
Har inte kollat pinnarna men tror inte det var några bekymmer med dom i höstas.

Kört in dom som rekommenderat här på forumet, tagit det lugnt första 50 milen.

Det är tyvärr fel sätt. Garaget.org är en trevlig lobby för motorintresserade men kunskapen är inte alltid den största även om viljan är god.

Man ska börja med att bromsa ganska hårt, 4-5ggr från 70km/h ner till rull, acca upp, bromsa etc. Kolla backspegeln. Hyfsat öde väg är bra att ha. Sedan kör man från 80-90 4-5ggr, hårt. Inte låsa, inte abs, bara hårt. Bromsarna mattas då av men det gäller att inte stanna. Eventuellt kan man göra detta igen från 90 3-4ggr. Sedan gäller det att inte stanna bilen på 10min. Om man får rödljus så gäller det att hålla liiite rull. Hjulen får inte stanna upp helt förrän bromsarna är svala igen.

Beläggen innehåller epoxiharts som smälter när de blir heta, denna harts överförs till skivan om man stannar bilen. Det blir en skugga på skivan som tar oerhört lång tid att bli av med och skivan slits ojämnt. Att mjukköra in beläggen hjälper inte alls, för vid första bästa hårda inbromsning kommer hartset smälta och problemet kommer då. Om man provocerar smältningen så kommer det smälta och därefter härda kontrollerat och man har aldrig mer några problem.

Jag lärde mig detta för 20 år sedan av en rallyförare, var mycket skeptisk men testade, och har aldrig gjort annorlunda efter det. Det finns även numera ganska många instruktionsvideos på tex Youtube som förespråkar den metoden.

Tackar för svaret!
Bara att testa när det är dags att byta bromsar...


Sök