2645
Sök

En av dom snabbaste datorerna som byggts...

1 414 Inlägg
7 augusti 2006
Trådstartare
UseDubbelTurbo skrev:
Founder skrev:
UseDubbelTurbo skrev:

de tycker jag med.. skulle hellre ha den än macen faktisgt.. men man använder ju dom till helt olika grejer med.. har aldrig vart förtjust i mac så.

Nästan alla som varit hemma hos mig o provat Mac OS X och sedan satt sig vid Windows har sagt att windows känns 10-15 år gammalt jämfört med Mac OS X, många av mina kompisar har bytt till Mac och ingen av dom funderar ens på att byta tillbaka, speciellt inte nu när dom kan starat om dator o köra windows om dom skulle vilja spela.

Det tar ca 1-2 veckor att "lära" sig använda Mac OS fullt ut och dom som sedan har gått tillbaka o provat en windows burk har sagt att dom saknar alla snabbkommandon, alla smarta lösningar som finns i Mac OS plus att Mac'arna aldrig krånglar... smile

Men jag måste erkänna att spelmarknaden till Mac är minst sagt dålig, den har blivit mycket bättre o idag finns ca 70% av de spel som finns till windows även till Mac OS men oftast kommer dom 1-2 månader efter att dom släppts till windows världen.

Men vill man ha en kontorsdator eller arbetsdator så finns det nog inte mycket som slår det som tjejen köpte förra veckan, en Mac MINI, datorn kostade 5500:- med studentrabatten... smile

Plus att man slipper allt vad virus och brandväggar heter med en Mac smile

Jag har testat en sån där supermac en gång.. ser likadan ut som den du hade på bilden.. men denna är väl 1år gammal.. och när jag testa den hatde jag allting me den förutan nätet på burken ;P

Smaken e som baken

Hur länge testade du den?

Sant om smaken smile

Mvh Tim

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se

hmmmm
1 094 Inlägg
7 augusti 2006
Founder skrev:
UseDubbelTurbo skrev:
Founder skrev:

Den va imponerande...

de tycker jag med.. skulle hellre ha den än macen faktisgt.. men man använder ju dom till helt olika grejer med.. har aldrig vart förtjust i mac så.

Nästan alla som varit hemma hos mig o provat Mac OS X och sedan satt sig vid Windows har sagt att windows känns 10-15 år gammalt jämfört med Mac OS X, många av mina kompisar har bytt till Mac och ingen av dom funderar ens på att byta tillbaka, speciellt inte nu när dom kan starat om dator o köra windows om dom skulle vilja spela.

Det tar ca 1-2 veckor att "lära" sig använda Mac OS fullt ut och dom som sedan har gått tillbaka o provat en windows burk har sagt att dom saknar alla snabbkommandon, alla smarta lösningar som finns i Mac OS plus att Mac'arna aldrig krånglar... smile

Men jag måste erkänna att spelmarknaden till Mac är minst sagt dålig, den har blivit mycket bättre o idag finns ca 70% av de spel som finns till windows även till Mac OS men oftast kommer dom 1-2 månader efter att dom släppts till windows världen.

Men vill man ha en kontorsdator eller arbetsdator så finns det nog inte mycket som slår det som tjejen köpte förra veckan, en Mac MINI, datorn kostade 5500:- med studentrabatten... smile

alltså operativ systemet är inget fel på i mac. för det går ändå o ha i vilken dator man vill med lite hackning/konfigurering så att det funkar fullt ut. men o köpa en kontors dator för 5500 är ju löjligt. varför inte köpa delar för så får du den för halva priset. ink skärm. bara man vet vart man ska kolla.
för ska man ha det på kontoret spelar ju det ingen roll om man har en skärm med 15ms i respons. men spelar du så får du ju cp ryck på skärmen.

Datorn jag har nu är nog det bästa jag kan tänka mig eftersom jag gör så mkt olika saker... det bästa jag har är nog fan skärmen.. så himmla skönt o kunna dela den i 4 skrivbord utan att man behöver sitta o snegla på vad det står. (42" för övrigt, det är även min tv)
det är jävligt skönt när man håller på med media eller med cad program.

men som jag vet att alla vill ha det så är det o komma över så bra dator till rå billigt pris som möjligt. o bästa sättet är genom nåns företag o köpa genom t.ex isolda... billigare lär ni inte hitta om ni beställer i sverige...

men om jag nångång i liovet skulle beställa en hel data så skulle jag helt klart beställa ifrån www.alienware.com

AUTOBAHNRASER
3 804 Inlägg
7 augusti 2006
Founder skrev:
UseDubbelTurbo skrev:
Founder skrev:

Jag har testat en sån där supermac en gång.. ser likadan ut som den du hade på bilden.. men denna är väl 1år gammal.. och när jag testa den hatde jag allting me den förutan nätet på burken ;P

Smaken e som baken

Hur länge testade du den?

Sant om smaken smile

Mvh Tim

kmr inte ihåg om de va precis innan vintern eller direkt efter.. den ahde tydligen precis kommit ut då.. har för mig de anting var 6hårdisker eller 6procesorer(låter orimligt) eller 2graffekort.. nånting udda var de iaf.. kan inte  placera men de va antingen 6av nånting eller  2av nånting ;P

Bmw osv..

8 156 Inlägg
8 augusti 2006
För 20 papp så kan man bygga sig en ganska så vettig PC.
Sen kan man installera Linux och få samma stabilitet som på en Mac.
(Nya Mac OS X bygger ju till stor del på Unix. Vilket liknar linux)

Sen kanske man ska tillägga att PC-spelen som finns för Mac inte fungerar speciellt bra.
(Samma sak när det gäller Adobes programvara som utvecklats för Mac och sen portats till PC)
Det går slött helt enkelt.

Grafik: NVIDIA Quadro FX 4500 (512MB of GDDR3 SDRAM) (87 fps i Quake 4)
Inte så imponerande.
Man kanske ska nämna att en PC med en ensam AMD Athlon 64 X2 dual-core processor på 2.4Ghz, med 2GB i ram och ett ATI X19800XTX grafikkort med 512 MB får 165fps i 1024x768 i Quake 4. (enligt Tom's Hardware)

Den nya processorn från Intel (Core 2 Extreme X6800, 3GHz ) spöar i samma review skiten ur AMD och får kring 185fps...

Skulle man sen stoppa in ett SLI-grafikkort, eller kanske ett Quad-SLI så kan man öka prestandan med säg 25% till...
2GB i ram mer skulle också öka prestandan lite till.

Så Mac är verkligen inte till för att spela på.
Pagemaker, Photoshop och liknande ska däremot köras på en Mac.
Mac är en dator för arbete.
Senast redigerat av Phaetoon (8 augusti 2006)

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

1 414 Inlägg
8 augusti 2006
Trådstartare
Phaetoon skrev:
För 20 papp så kan man bygga sig en ganska så vettig PC.
Sen kan man installera Linux och få samma stabilitet som på en Mac.
(Nya Mac OS X bygger ju till stor del på Unix. Vilket liknar linux)

Sen kanske man ska tillägga att PC-spelen som finns för Mac inte fungerar speciellt bra.
(Samma sak när det gäller Adobes programvara som utvecklats för Mac och sen portats till PC)
Det går slött helt enkelt.

Grafik: NVIDIA Quadro FX 4500 (512MB of GDDR3 SDRAM) (87 fps i Quake 4)
Inte så imponerande.
Man kanske ska nämna att en PC med en ensam AMD Athlon 64 X2 dual-core processor på 2.4Ghz, med 2GB i ram och ett ATI X19800XTX grafikkort med 512 MB får 165fps i 1024x768 i Quake 4. (enligt Tom's Hardware)

Den nya processorn från Intel (Core 2 Extreme X6800, 3GHz ) spöar i samma review skiten ur AMD och får kring 185fps...

Skulle man sen stoppa in ett SLI-grafikkort, eller kanske ett Quad-SLI så kan man öka prestandan med säg 25% till...
2GB i ram mer skulle också öka prestandan lite till.

Så Mac är verkligen inte till för att spela på.
Pagemaker, Photoshop och liknande ska däremot köras på en Mac.
Mac är en dator för arbete.

Jag håller fullständigt med dig, det finns brutalt mycket bättre "spel" datorer än en Mac. Men om man tittar till generellt användande så tror jag inte man hittar en mer användarvänlig och ändå kraftfull dator, kanske därför dom sålde 10800 datorer per dag andra kvartalet iår... ska jämföras med 3000 per dag förra året...

Adobe Photoshop, pagemaker m.m. är "små" program i jämförelse med Aperture, Final Cut Pro och Motion som är Apples media programvara, Aperture tex kräver minst en gig i ram för att ens starta upp...

Jag har provat många linux varianter, mandrake, red hat m.fl och visst har dom varit bra, det syns att Apple snor många ideer ifrån Linux branchen, flera enskillda skrivbord är ett av dom... Tyvärr är linux inget jag skulle installera på min mammas dator... än...

- www.bmwb.se

Os Difuntos
1 822 Inlägg
8 augusti 2006
Bara så ni slipper tjöta mer om varför man skulle inhandla en Mac pro.. Köp den om du är Designer å använder "tunga" bildprog eller om du är musiker för det finns inget bättre än en Mac när det kommer till att bygga musik.

Guns dont kill people, Chuck Norris kills people.

8 883 Inlägg
8 augusti 2006
Klarar mig bra med min AMD64x2 4800+ 4GB RAM och crossfire 2x X1900XTX 512MB, fungerar mins lika bra som dom i tråden wink

Fotograf på tierpidag.se

Fisketokig
2 997 Inlägg
8 augusti 2006
UseDubbelTurbo skrev:
Var ju inte så dyrt.. ändå.. dell har ja byggt nån super computer nu med.. (hittar inte länk) men den skulle dom ha 60tusen har ja för mig grundpris har ja för mig

edit: http://www.dell.com/html/us/products/re … egade.html där e den

Jösses vad onödigt. hmm

Bygger mycket heller på AMD AM2-standarden, säg en 5000+ och klockar den lite fint.

2GB ram är lite lite idag, kört med det i 2år nu så 4GB är nästa steg, självklart DDR2-6400
då och inte såna gamla som dell kör med.

Sen räcker det gott med 2st 7950GX2, också totalt 2GB, vill inte tänka på all värme som ett quad-sli-system genererar.

Det att sätta 2 raptor i Raid0 som systemdisk är väl det vettigaste på datorn, men det har vart standard i finare datorer sen western släppte raptorn.

Sen bara 400GB lagringsdisk är ju löjligt på en sån dator. Har problem med fulla diskar och måste utöka snarast från 1.2TB big_smile

Då lägger jag hellre 34.000:- på en x2, 5000+. 4GB DDR2, 2x 7950GX2, 5x 400GB Lagring (2TB extra) och 2 Raptor 74GB systemdisk. Har redan raptor men resten är en stående inköpslista på Komplett.se, processorn kommer in i slutet av månaden...

Tillhör även en av dem som testat mac och erkänner att de har mycket bra men i den situationen jag sitter i så är en PC given. Inte mycket för Dell heller, ska erkänna att jag köpte en ett halvår sedan men då en till bärbar, skulle aldrig köpa en stationär märkesdator.

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg

Administratör
11 935 Inlägg
8 augusti 2006
Vad ska ni med så snabba processorer till egentligen?

Jag klarar mig utmärkt på en AMD64 3500+ och 3GB ram, men jag måste nog erkänna att det inte hade varit fel med en dual core eftersom jag pysslar med så himla mycket samtidigt, men 3500+ räcker till rätt bra trots allt.

Spelar aldrig spel ska tilläggas...

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."

1 414 Inlägg
8 augusti 2006
Trådstartare
chrizz skrev:

Jag klarar mig utmärkt på en AMD64 3500+ och 3GB ram, men jag måste nog erkänna att det inte hade varit fel med en dual core eftersom jag pysslar med så himla mycket samtidigt, men 3500+ räcker till rätt bra trots allt.

Jag renderar en hel den H.264 (HD - high definition) video o det kräver rejält med processorkraft...
Senast redigerat av Founder (8 augusti 2006)

- www.bmwb.se

Fisketokig
2 997 Inlägg
8 augusti 2006
chrizz skrev:

Har idag en 3500+ första kärnan så jag kan inte köra 1T-timing med 4 minnen vilket jag tappar en minnesbandbredd på 1gigg/sek, sen spelar jag så nytt system måste till och då blir det automatisk ny processor när man går från S939 till AM2 så då blir det ju snabbare, sen är det inget att fundera på att köpa en X2 idag.

Får hoppas att 64bitare prioriteras mer då man bara får ut 3.2Gigg av 4 om man fortfarade kör 32bitars...

1 414 Inlägg
8 augusti 2006
Trådstartare
Martin 9-3 skrev:
chrizz skrev:

Har idag en 3500+ första kärnan så jag kan inte köra 1T-timing med 4 minnen vilket jag tappar en minnesbandbredd på 1gigg/sek, sen spelar jag så nytt system måste till och då blir det automatisk ny processor när man går från S939 till AM2 så då blir det ju snabbare, sen är det inget att fundera på att köpa en X2 idag.

Får hoppas att 64bitare prioriteras mer då man bara får ut 3.2Gigg av 4 om man fortfarade kör 32bitars...

Hur funkar 64 bitars system i windows miljö? jag har inte testat men vad jag förstår rullar fortfarande Win XP enligt 32 bitars standarden...

- www.bmwb.se

hmmmm
1 094 Inlägg
8 augusti 2006
ja men varför köra gammla tråkiga xp när man kan köra vista smile as bra att ha det före alla andra hehe

Herr
1 722 Inlägg
8 augusti 2006
Sååå grabbar, hur går det med bilarna då? ;>

There's no need to fear, UNDERDOG is here!

1 414 Inlägg
8 augusti 2006
Trådstartare
Gloremir skrev:
ja men varför köra gammla tråkiga xp när man kan köra vista smile as bra att ha det före alla andra hehe

du kör en developer verison alltså, den skarpa versionen har ju inte släppts än,...

- www.bmwb.se

hmmmm
1 094 Inlägg
8 augusti 2006
japps kör en developer verision direkt från microsoft... får snart den "ricktiga" kan ju säga att detta OS funkar skit bra...

och angående bilen så rullar det på... lagat fronten nu så den sitter på bilen igen.. dock inte lackad.. ser ingen mening med o lacka den när bilen ändå ska lackas i vinter

1 414 Inlägg
8 augusti 2006
Trådstartare
Gloremir skrev:
japps kör en developer verision direkt från microsoft... får snart den "ricktiga" kan ju säga att detta OS funkar skit bra...

och angående bilen så rullar det på... lagat fronten nu så den sitter på bilen igen.. dock inte lackad.. ser ingen mening med o lacka den när bilen ändå ska lackas i vinter

Den skarpa versionen skulle ju släppas någon gång efter nyår. Första kvartalet 2007 var realistiskt  sa Bill Gates i en intervju för några veckor sedan. Server versionen skulle komma andra kvartalet tidigast...

Jag körde en developer version av NT5 (win2k) 2 år innan det släpptes, det var ett rejält lyft för windows på den tiden smile Kan bara hoppas att Vista är lika stort den här gången...

- www.bmwb.se

Fisketokig
2 997 Inlägg
8 augusti 2006
XP64 har jag haft problem med.

Har testat vistas som man fick anmäla sig via ms hemsida. dock testade jag den en snabbis när jan endå skulle formatera om min burk.

Något jättelyft kan man då inte vänta sig, såg mest ut som ett  desperat försök till att flasha till XP.

Men som sagt så var det bara kort tid jag använde det och gick tillbaka, lite besviken.

Inga direkta fel men kör fortfarande med XP pro 32bitars

hmmmm
1 094 Inlägg
8 augusti 2006
Founder skrev:
Gloremir skrev:

Den skarpa versionen skulle ju släppas någon gång efter nyår. Första kvartalet 2007 var realistiskt  sa Bill Gates i en intervju för några veckor sedan. Server versionen skulle komma andra kvartalet tidigast...

Jag körde en developer version av NT5 (win2k) 2 år innan det släpptes, det var ett rejält lyft för windows på den tiden smile Kan bara hoppas att Vista är lika stort den här gången...

ja att den släpps då en sak men att jag får tag på den tidigare är ett faktum. bra att ha en far som jobbar för dom.  men vet ju inte exakt när den kommer men får typ nya verisioner hela tiden... och kan säga att det är mer än bara en upp flashning av xp.. vista har så mkt nice funktioner så detta är helt klart det bästa windows någonsin...

mjo jag körde win2kpro ett bra atg o tyckte om det bra mkt bättre än xp. för xp suger rent ut sagt... men bytte till vista nu för det finns inga nya uppdateringar till 2k längre... visst finns det några men inga seriösa...

8 156 Inlägg
8 augusti 2006
Dom versionerna av Vista som jag har provat suger. Resursslukare är det minsta man kan säga om dom.

Jag kör en slimmad version av Win XP just nu, Linux på routern/filservern och win2k på min bärbara.
Senast redigerat av Phaetoon (8 augusti 2006)

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

Sök