2491
Sök

En av dom snabbaste datorerna som byggts...

3 113 Inlägg
8 augusti 2006
bara spara till 20kilo då

Semper Fi

Maizer
8 augusti 2006
Fan vilken jävla koll ni har på datorer.. tongue Har inte en jävla aning om va ni snackar om smile

hmmmm
1 094 Inlägg
8 augusti 2006
hehe bara o lära sig lite... hålt på med datorer sen barnsben tongue samt bilar så det är ju en bra kombination

House/Trance diggare
287 Inlägg
8 augusti 2006
20000:- var ju ändå överkomligt för bara datorn med tanke på vad man får yikes

12 086 Inlägg
8 augusti 2006
Håller med Chrillee.. tycker inte siffran va sådär jätteskrämmande,  såg nån jävla bruk (var de nu va) för 37 tusen.. fast den va typ för bild/videoredigering.. massa gojs i den.

Föreste palla lägga ut 20 lök på en dator? Det är ju en ny lack på bilen smile

Administratör
11 935 Inlägg
8 augusti 2006
Suck. Köpte en P4 2.533 med 1gb ram och lite så för runt 20k för bara en 4-5 år sen wink

Det är lite jobbigt. den burken står och skräpar oanvänd nu smile

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."

173 Inlägg
8 augusti 2006
Hur styrs garaget.org ? Vem äger servern? Vore kul att veta vart burken står, är det du som har den i kylskåpet hemma, chrizz? smile

mvh Fredric

8 883 Inlägg
8 augusti 2006
Ostsåsen skrev:
Hur styrs garaget.org ? Vem äger servern? Vore kul att veta vart burken står, är det du som har den i kylskåpet hemma, chrizz? smile

mvh Fredric

Kollar man DNS så kommer man till http://www.crystone.se/

Fotograf på tierpidag.se

Vw trimmare
2 995 Inlägg
8 augusti 2006
Founder skrev:
Apple släppte idag sin Mac Pro som är efterföljaren på PowerMac... detta är utan tvekan en av dom snabbaste maskinerna som finns för "hemma" bruk. Detta är ju dock en proffs dator som är gjord först och främst för media världen...

Lite försmaks info är:
Dubbla Intel Xeon 64 bit 3 GHz med dual core
2 TB Hårddisk
16 Gb RAM
Grafik: NVIDIA Quadro FX 4500 (512MB of GDDR3 SDRAM) (87 fps i Quake 4)
Max skärm är 8 st Apple Cinema Display Widescreen 30-tum

lite pc vs mac:

Processors
( 2 ) - Socket 940 [Processortyp AMD Dual-Core Opteron 280 (x2) (Hyperthreading - 64Bit)  Cacheminne L2 2 MB ( 2 x 1 MB )  ( 2 x 2MB)

RAM 24 GB

ASUS Extreme AX1900XTX/2DHTV - grafikadapter - Radeon X1900 XTX - 512 MB (650MHz Ramdac)

winkbig_smile....hehe var bara tvungen att skriva att mac fortfarande är "Lite" efter då fler satsar på pc.....
mac har fel användare anser jag en privatperson har ingen som helst nytta av en mac.....
Gillar dock 2Tb hårddisken och 8 skärmars stödet big_smile // http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=321224 now that's a graphics card wink
Senast redigerat av MeloveGolf (8 augusti 2006)

117 Inlägg
8 augusti 2006
Vad ni än gör köp aldrig en Fujitsu Simens. Köpte min i november av Office i Norrköping den värsta, men tog inte med det vassare grafikortet, och den har funkat i en månda som högst sen har det bara varit strull men den. Nu har den börjat att blåskärmat också saknas NTLDR! Är det nån som vet vad man ska göra åt det? Jag vill helst inte formatera

1 414 Inlägg
8 augusti 2006
Trådstartare
Phaetoon skrev:
Dom versionerna av Vista som jag har provat suger. Resursslukare är det minsta man kan säga om dom.

Jag kör en slimmad version av Win XP just nu, Linux på routern/filservern och win2k på min bärbara.

Windows i allmänhet är en ganska bra kontrast utav Mac OS som endast drar drygt 125 Mb RAM för systemet... det går att köra en mac os x maskin på bara 256 Mb Ram utan att något virtuellt minne används alls.

Pappas XP burk käkar nästan 700 meg RAM plus nästan en gig i swap fil, normalt ska man ju ha en fil på minst 1,5 x mängden RAM man har...

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se

Fisketokig
2 997 Inlägg
8 augusti 2006
Chrillee skrev:
20000:- var ju ändå överkomligt för bara datorn med tanke på vad man får yikes

men ska du upp i de 16gigg i ram och 2TB diskar och värsta processorn så lägg på hundratusen på det priset smile

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg

1 414 Inlägg
8 augusti 2006
Trådstartare
MeloveGolf skrev:
Founder skrev:
Apple släppte idag sin Mac Pro som är efterföljaren på PowerMac... detta är utan tvekan en av dom snabbaste maskinerna som finns för "hemma" bruk. Detta är ju dock en proffs dator som är gjord först och främst för media världen...

Lite försmaks info är:
2 TB Hårddisk
16 Gb RAM

lite pc vs mac:

Processors
( 2 ) - Socket 940 [Processortyp AMD Dual-Core Opteron 280 (x2) (Hyperthreading - 64Bit)  Cacheminne L2 2 MB ( 2 x 1 MB )  ( 2 x 2MB)

RAM 24 GB

ASUS Extreme AX1900XTX/2DHTV - grafikadapter - Radeon X1900 XTX - 512 MB (650MHz Ramdac)

winkbig_smile....hehe var bara tvungen att skriva att mac fortfarande är "Lite" efter då fler satsar på pc.....
mac har fel användare anser jag en privatperson har ingen som helst nytta av en mac.....
Gillar dock 2Tb hårddisken och 8 skärmars stödet big_smile // http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=321224 now that's a graphics card wink

Enda problemet med den PC'n är att ingen windows burk som idag alla rullar på 32 bit system kan utnyttja mer än 4 gig i ram eftersom systemet inte kan adressera mer minne. Allt som sitter där över 4 gig är slösade pengar...

- www.bmwb.se

hmmmm
1 094 Inlägg
8 augusti 2006
Founder skrev:
MeloveGolf skrev:
Founder skrev:

Lite försmaks info är:
2 TB Hårddisk
16 Gb RAM

lite pc vs mac:

Processors

RAM 24 GB

Enda problemet med den PC'n är att ingen windows burk som idag alla rullar på 32 bit system kan utnyttja mer än 4 gig i ram eftersom systemet inte kan adressera mer minne. Allt som sitter där över 4 gig är slösade pengar...

mjo det är sant om man kör win2k eller xp. men inte med vista tongue och jag har 6gb i ram, har en bar längst upp som visar en jäkla massa info... som tex, uptime, ram usage/max ram, cpu usage mm... min använder just nu i detta läge 117 i ram.. har msn, winamp, garaget och mirc uppe... så vista är rätt snäll mot datan.. aja nu ska jag iaf äta mat...

1 414 Inlägg
8 augusti 2006
Trådstartare
Gloremir skrev:
Founder skrev:
MeloveGolf skrev:
lite pc vs mac:

Processors

RAM 24 GB

mjo det är sant om man kör win2k eller xp. men inte med vista tongue och jag har 6gb i ram, har en bar längst upp som visar en jäkla massa info... som tex, uptime, ram usage/max ram, cpu usage mm... min använder just nu i detta läge 117 i ram.. har msn, winamp, garaget och mirc uppe... så vista är rätt snäll mot datan.. aja nu ska jag iaf äta mat...

Kolla hur stor "page" fil du har... den är säkerligen på nån gig minst...

Så här kan ett info fönster se ut i Widgets på mac:
http://homepage.mac.com/trokka/Stuff/istat.jpg
Senast redigerat av Founder (8 augusti 2006)

- www.bmwb.se

8 156 Inlägg
8 augusti 2006
Founder skrev:
Phaetoon skrev:
Dom versionerna av Vista som jag har provat suger. Resursslukare är det minsta man kan säga om dom.

Jag kör en slimmad version av Win XP just nu, Linux på routern/filservern och win2k på min bärbara.

Pappas XP burk käkar nästan 700 meg RAM plus nästan en gig i swap fil, normalt ska man ju ha en fil på minst 1,5 x mängden RAM man har...

Ju mer minne du har i burken, desto mer minne äter Windows XP upp. På min lilla burk (med endast 512MB i ram) så används bara 300MB (plus lika mycket i swapfilen, men det är ju endast en kopia av ramminnet) På den med 2GB så drar windows XP mer än det dubbla...

Det där med swapfilen är ett helvete. Det bästa är att ha en ram-hårddisk till den. Då blir systemet riktigt snabbt. Vansinnigt att Windows ska kopiera ner allt som finns i ramminnet till hårddisken hela tiden.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

1 414 Inlägg
8 augusti 2006
Trådstartare
Phaetoon skrev:
Founder skrev:
Phaetoon skrev:

Ju mer minne du har i burken, desto mer minne äter Windows XP upp. På min lilla burk (med endast 512MB i ram) så används bara 300MB (plus lika mycket i swapfilen, men det är ju endast en kopia av ramminnet) På den med 2GB så drar windows XP mer än det dubbla...

Det där med swapfilen är ett helvete. Det bästa är att ha en ram-hårddisk till den. Då blir systemet riktigt snabbt. Vansinnigt att Windows ska kopiera ner allt som finns i ramminnet till hårddisken hela tiden.

Sant som du säger... Jag gjorde precis som du sa, körde även en separat hårddisk enbart för systemet o la swap filen på en annan hårddisk, det gav en rejäl prestanda ökning...

- www.bmwb.se

Vw trimmare
2 995 Inlägg
9 augusti 2006
Founder skrev:
MeloveGolf skrev:
Founder skrev:

Lite försmaks info är:
2 TB Hårddisk
16 Gb RAM

lite pc vs mac:

Processors

RAM 24 GB

hmm fattade inte riktigt vad du skrev men om vi säger så här:

Windows 64 klarar 6Gb per kärna Amd Opteron är dubbel kärning = 6 x 2 x 2 = 24Gb..

8 156 Inlägg
9 augusti 2006
Gloremir skrev:

Hmm. Är du säker på att den visar använt minne och inte tvärtom (ledigt minne?)
Brorsan dumpade Vista för att den käkade för mycket minne.
(Han har visserligen bara 2GB minne, men ändå...)
Jag kan tillägga att Opera (webläsaren) käkar kring 80MB ram på min burk just nu, Winamp drar 25MB (med bara en låt i playlisten) och MSN Messenger drar 10MB...

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.

8 156 Inlägg
9 augusti 2006
Founder skrev:
Phaetoon skrev:

Sant som du säger... Jag gjorde precis som du sa, körde även en separat hårddisk enbart för systemet o la swap filen på en annan hårddisk, det gav en rejäl prestanda ökning...

Jag kör alltid min swapfile på en egen hårddisk på en annan kanal än den som systemdisken sitter på. Om man ska få det riktigt snabb så skaffar man en ramminnesdisk (dvs en hårddisk byggd på ramminnen. Svindyrt, men med accesstider på nanosekunder istället för millisekunder...).
Om du har tillräckligt mycket minne i burken så kan man ju skapa en mjukvaru-ramdisk och lägga swappen där. (All information på den "hårddisken" försvinner så fort datorn stängs av, men det gör ingenting om swappen försvinner.) Då den är mycket snabbare än en hårddisk så behöver man oftast inte mer än 512MB i swap...

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.

Sök