Ännu en dag i garaget avslutat.
Fredrik har gjort ett toppenjobb med att stoppa i rovan i Boran. Nu sitter den som sagt på plats, men inte utan att det var lite småsaker som strulade.
Det visade sig att det fanns en kontakt till motorkablaget som saknades på Boran. Efter lite detektivarbete kom vi fram till att det var till var styrningen till luftklockan på avgasröret. Så det blev till att gå ut till Golfen och kolla på den hur det var draget och hur man skulle göra. Hittade kablarna och de gick till ECUn så det blev till att plocka ur dem och sedan koppla in det i kabelhärvan till ECUn på Boran. Det tog en stund att göra det, men det gick bra.
Det tråkiga var att det slutade inte där, det finns även en del bak som i sin tur styr luftklockan. Det var inte bara luftslangar som jag tidigare trott, utan det var även draget el dit bak. Fredrik jobbade hårt med detta hela dagen för att reda ut var alla kablarna går och vad de gör, dock ganska svårt utan kopplings schema. Tror att han löste det, men för att vara på säkra sidan ska vi skaffa ett schema och dubbelkolla att allt stämmer.
Jag vill ju inte ha en permanent felkod bara för att luftklockan inte är inkopplad...
Hela motorn är inkopplad och redo att startas upp. Lite vätskor och en Immobolizer så kommer den att spinna som en katt.
Samtidigt gjorde jag mitt bästa att passa in bakstötfångaren. Det började väldigt dåligt och det såg ut som att det inte skulle gå att använda glasfiberfångaren alls. Lite som jag trodde faktiskt, ingen överraskning direkt.
Övervägde ett tag att försöka mig på att passa ihop Golfens original fångare och Borans, men jag såg snart att det skulle bli en väldans massa jobb och ett mycket mediokert resultat. Efter det funderade jag på att ta original överdel från Boran och underdelen från glasfiberfångaren, men samma sak där. Mediokert resultat. Det blev till att försöka få glasfiberjävleln att passa...
Efter en hel del övertalande med våld och en del slipande, bara på insidan, lyckades jag otroligt nog få den att passa. Över förväntan bra faktiskt.
Det är en del finjusteringar som skall göras innan den sitter på rätt plats.
Man kan se att den inte sitter riktigt som den ska, men det beror mest på att de undre fästena inte är monterade än.
Hyggligt bra passform till slut på den här sidan. Inte perfekt, men vad kan man förvänta sig av glasfiber...
Vänster sida är inte riktigt lika bra. Blir att slipa lite mer på insidan för att få in skarven mot skärmen. Här var den ganska motsträvig och det krävdes en hel del milt våld för att skiten skulle hamna på plats.
Tråkigt nog tog detta upp största delen av min dag, därför hann jag inte få ner bakvagnen som det var tänkt.
Det får bli nästa gång.
Mvh