2277
Sök

Oljud i framvagnen vid gupp och ojämheter!

11 Inlägg
28 maj 2011
Trådstartare
Har en 9-3 sc-2007.
När jag kör över gupp och ojämnheter i vägen kommer ett gummiliknande ljud.
Kör jag över större gupp, låter det rejlt.
Fjädern är ialafall hel, kan det verkligen vara dämparna? Eller kanske några bussningar?

Bilplastreperatör
87 Inlägg
28 maj 2011
har nog samma problem som dig tror ja de typ mer gnisslar i min, o har inte den minsta aning om va det är!

11 Inlägg
29 maj 2011
Trådstartare
Läste någonstans oma tt dent kunde vara krängningshämmarbussningarna?

Tekniker
345 Inlägg
29 maj 2011
Spindelled, Styrled, Bussningar, Fjärdebenslagring, stötdämpare, Krängningshämmare..
Lycka till wink

Det man inte dör av gör ont.

91 Inlägg
29 maj 2011
Håller med Bullen1. Definiera ett "gummiliknande ljud" ? låter som spindelled eller någon annan bussning. Trodde drivknuten först men den knackar mer smile

Gasar tills det Rasar!

11 Inlägg
30 maj 2011
Trådstartare
När jag tänker efter är det nog mer knarr ljud.
Låter somsagt bara när jag kör över gupp och ojämnheter. Inte när jag svänger. Skall försöka få med ljudet på mobilentelefonen imorgon och lägga upp:)
Senast redigerat av Fiddelio (30 maj 2011)

Isoleringsplåtslagare
173 Inlägg
30 maj 2011
Hissa upp bilen och bryt lite med ett brytjärn det lokaliserar nog felet lättare än ett ljudklipp.

91 Inlägg
31 maj 2011
låter lite som spindel led eller krängningshämmare..

Gasar tills det Rasar!

385 Inlägg
31 maj 2011
Kan vara övrelagring med. Hissa upp bilen och kontrollera glapp, framvagn är simpelt! Har du inget glapp i spindelled, inre länkarmsbussningar, krängningshämmarstag, krängningshämmar bussningar så riv ner fjäderbenen och kontrollera övre lagringarna.

MVH

11 Inlägg
2 juni 2011
Trådstartare
Hmm, hissade upp bilen idag och kikade lite, är dock ingen höjdare när det gäller bilar. Bussningarna på krängningshämmatstaget såg väldigt torra ut iaf. ingen aning om det har någon betydelse.
Lämnar in bilen i samband med servicen till hösten istället.
Kan knappast vara farligt att köra någon månad?

385 Inlägg
2 juni 2011
Nej låter det inte oroväckande så är det ingen fara i regel. Det beror helt på hur ljudet låter och vad det är, hur mycket kör du i månaden/dag?

Mvh

Truckreparatör
221 Inlägg
2 juni 2011
Hej!
Standard fel på dessa bilar. det är antingen krängningshämmaren. Eller en bussning som sitter ovanför fjäderbens lagringen.

Min låter också men jag har inte orkat fixa det än. På min är det ialf bussningen som sitter ovanför fjäderbens lagringen.
Senast redigerat av freddy_82 (2 juni 2011)

11 Inlägg
5 juni 2011
Trådstartare
Funderar på att byta staget och även krängninshämmarbussningen själv. Är det svårt, något jag behöver tänka på?

11 Inlägg
6 juni 2011
Trådstartare
Tycker det ser ut som att fjädrarna börjar säcka ihop? Tycker även bilen ser lite lägre ut.
Kanske bara inbilning.
http://forumbilder.se/thumbs/5f201110158AMb1dd.jpg

Sök