Sådär! Allra sista blästringen av plattan klar, nu är alla porer av rost borta. Kände att det var dags med att börja styra upp karossen inför nya trösklarna. Fick ur alla skruvar till dörren utan större bekymmer och blecken som satt i chassi kunde röra på sig så det är gott tecken 😄
Lite delar har trillat in, kollade över skador och annat innan man kollade hur pass bra det satt mo ny svetsade golvet 👍🏻. Tror jag kommer sammanställa plattan och montera på trösklarna innan jag svetsar fast dessa. Då vet man 100% att allt sitter som det ska.
Sista staget svetsat i framkant, nu är det bara att ladda för att kapa ur allt som ska ut. Har lite svårt att låta bli chromet som fått sig lite noppror. Blir bättre än man tror efter lite autosol. Ska lägga lite mer krut när vintern kommer på alla små detaljer.
Nu börjar det klia i fingrarna för att få igång bytet av trösklarna. Men som alltid med projekt bilar så stöter man på mer skit som måste lösas på vägen. Har fått isär främre delen av tröskeln från karossen, men var tvungen att kapa bort plåt som var för dålig att fästa i. Passade även på att blästra insidan en gång för alla och lägga grund färg så det är skyddat tills lackering sker.
Idag fick jag hjälp med att svetsa blinkers spaken so. Gick av vid räddningen av bilen 2016. Lite spakel och färg kommer göra den som ny. Fortsatte även på torped väggen att blästra bort all rost och lägga en syra grund så rosten inte letar sig tillbaka 👍🏻
Nästa steg blir att svetsa dit ny plåt så nya tröskeln har något att möta för att kunna punkt svetsa.
Börjat med vänster fram flygel och spåret där tätningen ska sitta fast. 100% rostfritt och grundat med syragrund så rosten inte hittar tillbaka 👍🏻 Lite bilder på höger sida visar hur även vänster såg ut innan 😅
Åkte sent igår för att svetsa det allra sista på plattan. Hornen började växa så började slipa ner och blästra innerskärmar så långt man orkade. 23:30 fick man ge sig hem och försöka sova. Syra grund pålagt och lite mer rost hittat bakom hållaren för tutan.
Nu står den äntligen inne i lack båset! Nu kör vi wash prime så det rostskyddar. På måndag lägger jag primer och seam sealer över alla springor man kan hitta.
Lite av produkterna som kommer användas på bilen/plattan. Finns säkert bättre men var lite kul att använda original.
Lite andra bakvagns detaljer som ska rost/grundas innan polyuretanlack. Även nya täck lock som är inköpta ska lackeras då dem enbart har transport lack på sig
Fick lära mig att jag inte är kompis med lim sprutan.... men prime lagd för seam sealer och sedan limmad i alla skarvar man kan hitta. Har limmat i fler skarvar än vad vw original hade så termos gubbarna får nog ont i magen nu när man gör det annorlunda 😁
Fick lite tid över att börja massera ut tröskeln från karossen. Både kex och gamla lagningar trillade ner. Försöker behålla så mycket utav strukturen som ska ligga mot nya tröskeln, men det kommer behövas svetsa ny plåt lite här och där. Inuti a stolpen så blästrades det och rost skyddade när det var plåtrent. Nu ska det inte komma tillbaka allt för fort igen 👍🏻