2248
Sök

Inkoppling av kondensator?

71 Inlägg
30 maj 2011
Trådstartare
#1
Hade bara tänkt höra om jag kopplat min kondensator rätt?
Mer än så var det inte smile

Bild på eländet:

http://imageshack.us/photo/my-images/402/img3427nv.jpg/
Senast redigerat av JockeMagnusson (30 maj 2011)

Cupra_
30 maj 2011
#2
Plus sitter rätt. Minus borde iof inte spela någon roll. Stegets minus sitter ju i bilens plåt och lika så kondensatorns så ja, jag tycker det ser rätt ut. Glöm inte att ladda kondensatorn bara.

71 Inlägg
30 maj 2011
Trådstartare
#3
Deception skrev:
Plus sitter rätt. Minus borde iof inte spela någon roll. Stegets minus sitter ju i bilens plåt och lika så kondensatorns så ja, jag tycker det ser rätt ut. Glöm inte att ladda kondensatorn bara.

Hur gör jag detta?

Cupra_
30 maj 2011
#4
När du köper en kondensator så brukar det följa med som en liten glödlampa. Om jag inte minns fel så ska du ha minus på kondensatorn ansluten till bilplåten (jord), sedan ska du ta batteri + och koppla till kondingen men ha lampan mellan kabeln och kondingen. När lampan slocknar är den laddad.

Sök lite extra innan du gör nåt men jag vet att så var det när jag köpte en kondensator för nåt år sen. Laddar du inte upp den innan så försvinner ju en del av funktionen med den.

71 Inlägg
30 maj 2011
Trådstartare
#5
Deception skrev:
När du köper en kondensator så brukar det följa med som en liten glödlampa. Om jag inte minns fel så ska du ha minus på kondensatorn ansluten till bilplåten (jord), sedan ska du ta batteri + och koppla till kondingen men ha lampan mellan kabeln och kondingen. När lampan slocknar är den laddad.

Sök lite extra innan du gör nåt men jag vet att så var det när jag köpte en kondensator för nåt år sen. Laddar du inte upp den innan så försvinner ju en del av funktionen med den.

Tackar så mycket!

101 Inlägg
30 maj 2011
#6
Kopplingsschema jag fick på min kondning va följande

Batteri + till kondning sen vidare till slutsteg på samma pol.
Jord från punk A till kondning
Jord från punk B till slutsteg.

Så va de i min manual iaf smile


GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
30 maj 2011
#7
Deception skrev:
När du köper en kondensator så brukar det följa med som en liten glödlampa. Om jag inte minns fel så ska du ha minus på kondensatorn ansluten till bilplåten (jord), sedan ska du ta batteri + och koppla till kondingen men ha lampan mellan kabeln och kondingen. När lampan slocknar är den laddad.

Rätt!

Sök lite extra innan du gör nåt men jag vet att så var det när jag köpte en kondensator för nåt år sen. Laddar du inte upp den innan så försvinner ju en del av funktionen med den.

Fel! Det enda som händer om man kopplar in kondensatorn utan att "ladda" den först är att det blir en gnistbildning vid anslutning p.g.a strömrusning, inget som egentligen är farligt (om man inte har fyllt garaget med knallgas) men kan vara otrevligt.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

Cupra_
30 maj 2011
#8
Jaha där ser man, trodde de skulle vara uppladdade för att fylla någon funktion..


Sök