3321
Sök

Turbo konvertera B23E

85 Inlägg
30 maj 2011
Trådstartare
#1
Tja!
Har en 240 glt -82:a som ja tänkte sätta turbo i med en liten intercooler.
Undrar då vad som behövs göras (tänkte en original 940 turbo med original ladd)
Måste ja tex komp sänka motorn? Är ju ändå rätt lite ja tänkt ladda..
Sprut och spridare, klarar jag med original?

Mycket tacksam för svar och tips! smile


Optimist
145 Inlägg
30 maj 2011
#2
Räkna med kompsänkning ja. Själv skulle jag nog bytt spridare men det är nog inte helt nödvändigt om du nu inte tänkt dig några extrema hästar. Skaffa 940 turbogrenrör med, bättre än 740is. Sen tror jag inte ett dugg på att du kommer nöja dig med orginal ladd efter ett tag tongue

Här kan man skriva något vettigt

85 Inlägg
30 maj 2011
Trådstartare
#3
Okej.. så då är de lika att kompsänka.. tror ni dubbla topp packningar fungerar? wink  prövar med original spridare så ser man ju.. smile japp, blir 940 grenrör, och även turbon..
Haha.. nää, det tror inte jag heller, men tänkte bara pröva bygga på en motor som ja inte är så brydd om det nu rasar, mest för att lära mig.. detta projekt blir ju endast en "budget variant"
Tanken är ju att lyckas det här, då skaffar jag mig en B230ft motor, å då blir det att ladda på mycket mer.. wink


357 Inlägg
31 maj 2011
#4
Turbo
Grenrör
IC
Tryckrör
Downpipe
Dubbla topplockspackningar
Mer bränsle (Runt 1.6-2.2mm brukar vara lämpligt att flytta styrtrycksventilen).

Olja tar du ifrån oljetrycksgivaren och returen svetsar du i tråget.

Ska du ladda uppåt 1bar så är annan tryckplatta till kopplingen ett plus.
Senast redigerat av aF (31 maj 2011)


OVERBOOSTED
852 Inlägg
31 maj 2011
#5
om du ska turbokonvertera en 240s glt motor (136hk) så måste du på nått sätt göra så att inte bälgen (en stor svart gumi grej) tongue under insuget lossnar när laddet kommer, tänkte nämligen turbokonvertera min gamla 240 glt men som aldrig blev av sad Och du får räkna men störe spridare/mer soppa... men du kan ju alltid prova dig fram wink

/lycka till..

R.I.P Paul Walker!!!!
länk projekttråd- Toyota Supra MKIV 2JZ GTE & VOLVO amazon :)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=234893

85 Inlägg
1 juni 2011
Trådstartare
#6
japp, får nog prövas fram en del..
blir väl nu att börja inhandla grejjer så man kommer igång mrd bygget.. smile

Tack alla för goda råd och tips! wink


P o r s c h e
1 700 Inlägg
1 juni 2011
#7
momis skrev:
Tja!
Har en 240 glt -82:a som ja tänkte sätta turbo i med en liten intercooler.
Undrar då vad som behövs göras (tänkte en original 940 turbo med original ladd)
Måste ja tex komp sänka motorn? Är ju ändå rätt lite ja tänkt ladda..
Sprut och spridare, klarar jag med original?

Mycket tacksam för svar och tips! smile

Ska du ta en 940 motor och stoppa i eller? Bra i så fall!


Ska du turbokonvertera E-snurran får du nog tänka om. För att turbokonvertera e-sprutet får du flytta luftmängdmätaren bort från motorn och sätta den innan insuget på turbon. För att det ska funka får du bygga en egen bälg i glasfiber ( gummit brukar sugas ihop ), du får fixa nya spridarslangar som räcker till lmm:ens nya placering, fästa duschmunstyckena i toppen på något bra sätt så de inte flyger ut när laddet kommer, och sedan har du typ en miljon timmar som du får stå och justera bränsletrycket wink

Spridarna går inte att byta eftersom det inte finns några, utan det är soppatrycket man får hålla på och lalla med. Styrtryck och huvudtryck...


Bärs!
3 456 Inlägg
1 juni 2011
#8
Bensinskallen skrev:
För att turbokonvertera e-sprutet får du flytta luftmängdmätaren bort från motorn och sätta den innan insuget på turbon. För att det ska funka får du bygga en egen bälg i glasfiber ( gummit brukar sugas ihop ), du får fixa nya spridarslangar som räcker till lmm:ens nya placering, fästa duschmunstyckena i toppen på något bra sätt så de inte flyger ut när laddet kommer, och sedan har du typ en miljon timmar som du får stå och justera bränsletrycket wink

Spridarna går inte att byta eftersom det inte finns några, utan det är soppatrycket man får hålla på och lalla med. Styrtryck och huvudtryck...

Smartast i TS fall är nog att hänga dit B21ET's bränslesystem, eller ja, det är väll minst jobb...

Garaget.org peakade 2008.

85 Inlägg
5 juni 2011
Trådstartare
#9
lät ju komplicerat det där.. var inte riktigt beredd att göra så mkt jobb på e motorn, var som tänkt att bli ett test bara.. men då kanske det är bäst att skaffa sig en 940 turbo motor direkt..


Fri fart för ett fritt folk!
14 160 Inlägg
5 juni 2011
#10
momis skrev:
lät ju komplicerat det där.. var inte riktigt beredd att göra så mkt jobb på e motorn, var som tänkt att bli ett test bara.. men då kanske det är bäst att skaffa sig en 940 turbo motor direkt..

välj som sagt en B230Fk/ft med motorelen från en 240 88b-93 väldigt lätt att koppla in lite modds är nödvändig på elen ena är att förlänga lmm sladden och sen löda in spridarmotstånden inget som är svårt

hur man kopplar finns guider på nätet och är VÄLDIGT lätt att fixa även om man bara är halvdan på el

Kör fort så hinner inget hända...

85 Inlägg
7 juni 2011
Trådstartare
#11
Okej, får nog göra så, lät ju inte alls farligt.. smile ja man är ju inte så värst grym på just el biten, så en guide hade nog underlättat avsevärt. big_smile
Vet du nån bra guide som du kan länka?
men vad är 240 88b-93? har aldrig hört talas om dom beteckningarna.....


Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
7 juni 2011
#12
momis skrev:
Okej, får nog göra så, lät ju inte alls farligt.. smile ja man är ju inte så värst grym på just el biten, så en guide hade nog underlättat avsevärt. big_smile
Vet du nån bra guide som du kan länka?
men vad är 240 88b-93? har aldrig hört talas om dom beteckningarna.....

det är en volvo 240 årsmodell sen-88 till -93
regga dig här och kolla in länken
http://forum.turboperformanceclub.com/v … p;t=228795

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/


Sök