3280
Sök

Montera bort xenon ,bes imorgon!

55 Inlägg
1 juni 2011
Trådstartare
#1
Hej sitter xenon på min supra vilket jag nu måste montera bort eftersom jag har reg. bes imorgon ,är det bara att byta lampor och rycka ut kontakterna till xenon boxen ?

Kablarna till halvljusen går från xenonboxen nu ,men har 1 hona som hänger löst bakom lysena som antagligen ska vara till halvljusen original ?hur ska jag få dit kabeln från originallamporna när jag monterar in dem då ?

Vilka lampor ska sitta där egentligen ?Är helt vilse på bilelektronik.
Senast redigerat av haeggroth (1 juni 2011)

DanielHedberg
4 juni 2011
#2
haeggroth skrev:
Hej sitter xenon på min supra vilket jag nu måste montera bort eftersom jag har reg. bes imorgon ,är det bara att byta lampor och rycka ut kontakterna till xenon boxen ?

Kablarna till halvljusen går från xenonboxen nu ,men har 1 hona som hänger löst bakom lysena som antagligen ska vara till halvljusen original ?hur ska jag få dit kabeln från originallamporna när jag monterar in dem då ?

Vilka lampor ska sitta där egentligen ?Är helt vilse på bilelektronik.

Varför måste du koppla bort xenon? Vad jag vet så ska det godkännas. Det gjordes mina ifall på min Saab 9-5 smile

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
4 juni 2011
#3
DanielHedberg skrev:
haeggroth skrev:
Hej sitter xenon på min supra vilket jag nu måste montera bort eftersom jag har reg. bes imorgon ,är det bara att byta lampor och rycka ut kontakterna till xenon boxen ?

Kablarna till halvljusen går från xenonboxen nu ,men har 1 hona som hänger löst bakom lysena som antagligen ska vara till halvljusen original ?hur ska jag få dit kabeln från originallamporna när jag monterar in dem då ?

Vilka lampor ska sitta där egentligen ?Är helt vilse på bilelektronik.

Varför måste du koppla bort xenon? Vad jag vet så ska det godkännas. Det gjordes mina ifall på min Saab 9-5 smile

*Ska* godkännas ??

Vad jag vet är det tvärt om såvida inte reglerna ändrats dom senaste timmarna.


För att xenonkonvertering av halvljus ska vara godkännt så ska det finnas fungerande högtrycksspolning samt automatisk nivåreglering på bilen. Varken TS bil eller din bil har väl detta och då är det inte tillåtet i något av fallen heller även om man råkar ha tur att besiktningsgubben missar det....



Till TS: Dra ut kablarna och lamporna till xenonet (boxarna kan sitta kvar) samt sätt i original halogenlampor, jag vet inte vad det sitter för lampor i en supra men det finns ett antal lampguider på nätet om du inte vet själv. Bara googla "lampguide toyota supra" eller nå..

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
4 juni 2011
#4
Om det är heljus därimot behövs dom inte kopplas bort, det är lagligt.

Jag bara drog ut xenonlampan och stoppade tbx original när jag bessade smile

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

DanielHedberg
4 juni 2011
#5
TBOC_Razor skrev:
DanielHedberg skrev:
haeggroth skrev:
Hej sitter xenon på min supra vilket jag nu måste montera bort eftersom jag har reg. bes imorgon ,är det bara att byta lampor och rycka ut kontakterna till xenon boxen ?

Kablarna till halvljusen går från xenonboxen nu ,men har 1 hona som hänger löst bakom lysena som antagligen ska vara till halvljusen original ?hur ska jag få dit kabeln från originallamporna när jag monterar in dem då ?

Vilka lampor ska sitta där egentligen ?Är helt vilse på bilelektronik.

Varför måste du koppla bort xenon? Vad jag vet så ska det godkännas. Det gjordes mina ifall på min Saab 9-5 smile

*Ska* godkännas ??

Vad jag vet är det tvärt om såvida inte reglerna ändrats dom senaste timmarna.


För att xenonkonvertering av halvljus ska vara godkännt så ska det finnas fungerande högtrycksspolning samt automatisk nivåreglering på bilen. Varken TS bil eller din bil har väl detta och då är det inte tillåtet i något av fallen heller även om man råkar ha tur att besiktningsgubben missar det....



Till TS: Dra ut kablarna och lamporna till xenonet (boxarna kan sitta kvar) samt sätt i original halogenlampor, jag vet inte vad det sitter för lampor i en supra men det finns ett antal lampguider på nätet om du inte vet själv. Bara googla "lampguide toyota supra" eller nå..

Har både högtrycksspolning & automatisk nivåreglering, kanske därför den gick igenom då wink

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
4 juni 2011
#6
DanielHedberg skrev:
Har både högtrycksspolning & automatisk nivåreglering, kanske därför den gick igenom då wink

Har du regbesiktigat med xenon så är det godkänt, har du inte gjort det så är det fortfarande inte godkänt utan faller under rubriken "tur-att-dom-missade". Det blir inte godkänt per automatik bara för att man sätter dit vad som behövs, man måste in på en regbesiktning med.

Om du har både högtrycksspolning och nivåreglering på din 9-5:a så lär du ju ha byggt om en del iaf då ingen bil innan -02 har det original.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

55 Inlägg
4 juni 2011
Trådstartare
#7
Tackar för svaren ,tog bort boxarna osv ,hade tur att dom inte klippt originalkontakterna och monterade i vanliga lampor ,det gick fint!

DanielHedberg
4 juni 2011
#8
TBOC_Razor skrev:
DanielHedberg skrev:
Har både högtrycksspolning & automatisk nivåreglering, kanske därför den gick igenom då wink

Har du regbesiktigat med xenon så är det godkänt, har du inte gjort det så är det fortfarande inte godkänt utan faller under rubriken "tur-att-dom-missade". Det blir inte godkänt per automatik bara för att man sätter dit vad som behövs, man måste in på en regbesiktning med.

Om du har både högtrycksspolning och nivåreglering på din 9-5:a så lär du ju ha byggt om en del iaf då ingen bil innan -02 har det original.

högtrycksspolning finns original på saab 9-5 aero -00. Nivåregleringen köpte jag och koppla in bara. Hehe okej, kanske ta bort de till nästa bes då. palla få en 2:a för xenonen då tongue

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
4 juni 2011
#9
DanielHedberg skrev:
högtrycksspolning finns original på saab 9-5 aero -00. Nivåregleringen köpte jag och koppla in bara. Hehe okej, kanske ta bort de till nästa bes då. palla få en 2:a för xenonen då tongue

Min 9-5 Aero -01 hade då inte någon högtryckspolning, vanlig fjuttsprutt och torkare satt det där från fabrik..

Och nivåregleringen är väl inte direkt bara att sätta dit och koppla in för då hade ju alla 9-5:or rullat med godkänt eftermonterat xenon i halvljusen. Bygga om eller byta bärarmarna fram och bak samt strula en hel del med elen till givarna och styrdonet är iaf vad jag har hört för att få original nivåreglering att funka dugligt..

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

DanielHedberg
4 juni 2011
#10
TBOC_Razor skrev:
DanielHedberg skrev:
högtrycksspolning finns original på saab 9-5 aero -00. Nivåregleringen köpte jag och koppla in bara. Hehe okej, kanske ta bort de till nästa bes då. palla få en 2:a för xenonen då tongue

Min 9-5 Aero -01 hade då inte någon högtryckspolning, vanlig fjuttsprutt och torkare satt det där från fabrik..

Och nivåregleringen är väl inte direkt bara att sätta dit och koppla in för då hade ju alla 9-5:or rullat med godkänt eftermonterat xenon i halvljusen. Bygga om eller byta bärarmarna fram och bak samt strula en hel del med elen till givarna och styrdonet är iaf vad jag har hört för att få original nivåreglering att funka dugligt..

Okej skumt, sitter ifall på min original.

Finns på många hemsidor att köpa o bara koppla ditt! lika enkelt som att byta en lampa wink

1 213 Inlägg
4 juni 2011
#11
Behöver inte ha högtryckspolning när har xenon, finns ju nya bilar som har xenon som standard som saknar spolning på lysena.


Btw många år sen kravet på torkare på lysena togs bort, annars skulle inte dom flesta ta bort detta på sina bilar som har de som original. tongue

När hör en V8, då tänder på alla cylindrar :D
Bmw, Volvo & Jänkare gör livet värt att leva.
Princess of the road.

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
4 juni 2011
#12
Lina- skrev:
Behöver inte ha högtryckspolning när har xenon, finns ju nya bilar som har xenon som standard som saknar spolning på lysena.


Btw många år sen kravet på torkare på lysena togs bort, annars skulle inte dom flesta ta bort detta på sina bilar som har de som original. tongue

En bil med xenon i halvljusen MÅSTE ha en godkänd rengöring av lyktorna, antingen torkare eller högtrycksspolning. Utan det är bilen inte godkänd oavsett vad det är för märke på den.

Kravet på torkare till halogenlyktor och kravet på ordentlig strålkastarrengöring till xenonlyktor är inte riktigt samma sak heller...

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

Forummoderator
17 984 Inlägg
4 juni 2011
#13
Trådskaparen har fått sitt svar.

Mvh
Dieselsmurfen

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!


Sök