3276
Sök

Lambdasond fråga 855 t5 -96

571 Inlägg
1 juni 2011
Trådstartare
#1
Har monterat ett nytt avgassystem från jt och lambdamutter sitter jävligt dumt till, sitter alldeles för tight mot motorkudden, så den blev paj. Nu undrar jag om man kan montera den i katalysatorn istället?
Har ingen lust å behöva blocka ner downpipe och svetsa dit en ny lambdamutter.

385 Inlägg
2 juni 2011
#2
Jag hade rekomenderat att svetsa om. Finns stor risk att göra sönder katalysatorn samt så borde det bli konstiga värden, har dock ej provat.

Mvh

8 251 Inlägg
2 juni 2011
#3
Har du uttag för lambda vid katalysatorn så rä det bara att sätta sonden där.


571 Inlägg
2 juni 2011
Trådstartare
#4
Okej, är är 100 cells kat på och finns uttag där. Borde väl inte bli nå konstiga värden? sitter ju bara ca 30 cm från den andra. Och finns de nå lambdasonder med längre kablar å köpa eller måste man skarva?

8 251 Inlägg
2 juni 2011
#5
Problemet är ju att man ska undvika att skarva om man vill va säker på att sonden ska mäta rätt.


385 Inlägg
2 juni 2011
#6
Menar ni att det inte blir ändrade värden om man monterar lambdasonder i katten? Eller har jag helt fel med att en lambdasond ska vara framför katten för då får den exakt de värdena som kommer ut ur motorn innan de kommit in i katten för där kan de förrändras? Sen är de ju förprogramerade värden i motorstyrenheten som inte tillåter mycket spel på värdena innan motorlampan tänds eller att motorstyrenheten fettar eller magrar blandningen på tok för mycket?

Mvh

571 Inlägg
2 juni 2011
Trådstartare
#7
Jag har ingen arning. Men visst en original katt är väl fullproppad med skit medan en 100 cells är typ "rakt igenom" så kanske inte gör så mycket om ja monterar efter?
Annars så sitter det ju en skyddsplåt runt motorkudden, kanske går å skära upp den lite annars så kablarna får plats..

8 251 Inlägg
2 juni 2011
#8
volvo142-73 skrev:
Menar ni att det inte blir ändrade värden om man monterar lambdasonder i katten?

Uttaget för sonden sitter ju innan kärnan / cellerna så värdena blir inte fel. Skulle man däremot ha sonden mitt bland cellerna eller efter dem så skulle ju värdena kunna dra iväg åt olika håll.


571 Inlägg
2 juni 2011
Trådstartare
#9
Uttaget sitter i efter katten... Men borde gå å kapa å slå lite i skydds plåten som sitter runt motorkudden?

8 251 Inlägg
2 juni 2011
#10
_Persson_ skrev:
Uttaget sitter i efter katten... Men borde gå å kapa å slå lite i skydds plåten som sitter runt motorkudden?

Ok, jag har du uttaget där så lär du ju hitta på nåt annat. Bara man inte har sönder den plåten för mycket så bör dt ju gå att göra så.


4 822 Inlägg
2 juni 2011
#11
Marlboroman skrev:
Problemet är ju att man ska undvika att skarva om man vill va säker på att sonden ska mäta rätt.

OM man ska förlänga kabeln så gör man det enklast genom att åka till volvo och köpa en orginal förlängningskabel och då slipper man ju att den får fel värden.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

385 Inlägg
3 juni 2011
#12
Marlboroman skrev:
volvo142-73 skrev:
Menar ni att det inte blir ändrade värden om man monterar lambdasonder i katten?

Uttaget för sonden sitter ju innan kärnan / cellerna så värdena blir inte fel. Skulle man däremot ha sonden mitt bland cellerna eller efter dem så skulle ju värdena kunna dra iväg åt olika håll.

Då är jag med på noterna, har ingen erfarenhet med sånna eftermarknads kattar.

Mvh

571 Inlägg
3 juni 2011
Trådstartare
#13
har nu bytt lambdasond. Från biltema. De funkar ändå inte!
Kan de va nå annat som blivit paj?
även fast den är från biltema ska de ju funka tycker man.
Den sitter där den ska sitta också.
Senast redigerat av _Persson_ (3 juni 2011)

571 Inlägg
3 juni 2011
Trådstartare
#14
ooops.. kolla igenom motorn lite å såg att slangen till spjällhuset inte satt i....
i med den igen och koppla ur batteriet ett tag. nu funkar den! men lambdalampan lyser fortfarande. aja de funkar iaf.


Sök