3376
Sök

Konvertering från 8v till 16v på en b230 vad behövs hur gör man med kamremmen ?

692 Inlägg
2 juni 2011
Trådstartare
#1
hej ni . har startat lite projekt här över sommaren tänkte sätta ett 16v topp på en b230 ft  o sen blir det turbo

men den hela frågan handlar om vad som behövs för att göra denna konvertering ?
hur gör man med kamremmen vet att man brukar byta rem o spännare men från vad tar man spänare o var tar man remmen från ?

har tänkt mej i slutändan runt 400 hk när projektet är klart:) .



mvh jimmy

kör så de ryker:D om det inte ryker gasa lite till då:D:P

3 292 Inlägg
3 juni 2011
#2
Ang kamremmen så blir det att köpa en som är till 16V skulle jag tro blir bäst...

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

692 Inlägg
4 juni 2011
Trådstartare
#3
okej ne för har hört talats om att det blr annan rem och soännare men kanske inte då smile

men någon som vet hur man gör med spännarna ?

kör så de ryker:D om det inte ryker gasa lite till då:D:P

3 354 Inlägg
4 juni 2011
#4
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=199905
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=199384
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=172459
lite mer än bara spännare o kamrem som måste fixas
samt testa gärna söka i framtiden. har kommit upp några trådar.
Senast redigerat av Seth (4 juni 2011)

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

692 Inlägg
4 juni 2011
Trådstartare
#5
japp vet  finns hur många trådar som hellst där flk frågar om 16v topp passar på b230 och lite annat

men har inte hittat en enda hitils som det står hur folk har gjort med remmen eller något liknande .
men ska fortsätta leta

kör så de ryker:D om det inte ryker gasa lite till då:D:P

692 Inlägg
4 juni 2011
Trådstartare
#6
så hittade denna .smile

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph … highlight=


men nästa fråga då går det att besikta en 740 8v från 88 med katt
om man sätter i turbo  16v topp  b230ft.
? skulle detta gå igenom en besiktning tror ni ?

eller måste man  hålla på o byta motor varje besiktning ?
Senast redigerat av GTCOUPE (4 juni 2011)

kör så de ryker:D om det inte ryker gasa lite till då:D:P

272 Inlägg
4 juni 2011
#7
GTCOUPE skrev:
så hittade denna .smile

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph … highlight=


men nästa fråga då går det att besikta en 740 8v från 88 med katt
om man sätter i turbo  16v topp  b230ft.
? skulle detta gå igenom en besiktning tror ni ?

eller måste man  hålla på o byta motor varje besiktning ?

tyvärr är det inte tillåtet, så motorbyte, om du inte har tur, får du nog räkna med om du vill köra den besiktigad.
är nästan säker på det iaf, men jag är ingen jurist wink
Senast redigerat av MT-Adam (4 juni 2011)

692 Inlägg
5 juni 2011
Trådstartare
#8
okej vad är det som avgör detta tongue? är det avgaskraven eller tongue

vad skulle det bli om besiktningen stoppa en o öppna huven ? olovligkörnng eller vad blir det

antar att vanliga polisen dom lyfter ju inte på huven så dom bryr sig inte tongue .

kör så de ryker:D om det inte ryker gasa lite till då:D:P

2 266 Inlägg
5 juni 2011
#9
Rätta mig om jag har fel men jag har för mig att man använde spännrulle från golf och kamremmen från opel

svetsdiff !!!

692 Inlägg
5 juni 2011
Trådstartare
#10
PMPerformance skrev:
Rätta mig om jag har fel men jag har för mig att man använde spännrulle från golf och kamremmen från opel

japp stå en länk  o där står allt vad du ska ta remmen ifrån o vilken rulle smile

kör så de ryker:D om det inte ryker gasa lite till då:D:P

1 008 Inlägg
5 juni 2011
#11
Angående regbesiktning av B230 med 16v turbo så är det kört, detta eftersom motorn är ett hopplock och inte är avgascertifierad.

Däremot kan du ta en komplett,orörd B234F eller B230FT/FK.
Eller varför inte en B204FT ( 16v 2.0 turbo)
och regga och få laglig, efter reggningen så blir det lite enklare att råka knuffa in en 2,3 eller 2,5 liters bottendel och rulla igenom besiktningen med.


692 Inlägg
5 juni 2011
Trådstartare
#12
240bns skrev:
Angående regbesiktning av B230 med 16v turbo så är det kört, detta eftersom motorn är ett hopplock och inte är avgascertifierad.

Däremot kan du ta en komplett,orörd B234F eller B230FT/FK.
Eller varför inte en B204FT ( 16v 2.0 turbo)
och regga och få laglig, efter reggningen så blir det lite enklare att råka knuffa in en 2,3 eller 2,5 liters bottendel och rulla igenom besiktningen med.

oj jag ber om ursäkt glömt o skriva i  jag ska bygga av en b230ft med 16v topp  o sörre turbo .
Senast redigerat av GTCOUPE (5 juni 2011)

kör så de ryker:D om det inte ryker gasa lite till då:D:P


Sök