2259
Sök

Volvo 945 LTT -95 byta bränslebox

2 452 Inlägg
23 augusti 2011
#21
men detta är ju ingen turbobox till en 95a...borde ju va 0280 000 962 549 är ju en sugmaskin tror jag

döden kommer tillbaka

4 693 Inlägg
24 augusti 2011
Trådstartare
#22
Det där var inte min box, bara ett exempel på hur den ser ut smile Det är dom siffrorna som är på den svarta lappen antar jag?

550 kr inkl frakt ville snubben på blocket ha för ett chip iaf. Då kunde jag ladda 1,2 sa han.
Men om bilen var orginal förövrigt (vilken den är) tyckte han att 1,0 räckte.

Hur mycket pulver får man ut om man laddar 0,9 som jag gör nu VS 1,2 som chipet går till?
Eller är det något som går sönder innan jag hinner ha roligt med bilen?

OBS!!! Det är inte en busbil utan våran familjebil OBS!!!

Booyakasha!

One Man Clan
4 287 Inlägg
24 augusti 2011
#23
Softis skrev:
Det där var inte min box, bara ett exempel på hur den ser ut smile Det är dom siffrorna som är på den svarta lappen antar jag?

550 kr inkl frakt ville snubben på blocket ha för ett chip iaf. Då kunde jag ladda 1,2 sa han.
Men om bilen var orginal förövrigt (vilken den är) tyckte han att 1,0 räckte.

Hur mycket pulver får man ut om man laddar 0,9 som jag gör nu VS 1,2 som chipet går till?
Eller är det något som går sönder innan jag hinner ha roligt med bilen?

OBS!!! Det är inte en busbil utan våran familjebil OBS!!!

de är inget som ska gå sönder av den låga effekten. men du kan ju räkna med att om kopplingen inte är FRÄSCH så kommer den börja slira å vips så landar du på 4500kr i bara material för en uppgraderingskoppling, visst ny orginal  funkar men inte så många mil förrens den börjar sliraä.

och man ska aldrig säga aldrig.

har du inte haft bekymmer med bilen förr så kan de blötsligt börja uppstå när man börjar leka med äldre bilar.


4 693 Inlägg
24 augusti 2011
Trådstartare
#24
Äldre? I mina ögon är den på gränsen till FÖR ny.

Har hört att man kan skjuta sidorna på IC om man laddar på för mycket, dom är ju av plast.
Sen att turbon bara blåser varmluft över 1,1-1,2?

Men vad kan man räkna med i effekt, 200-210?

Slår inte tryckvakten till vid 1,0?
Tror den gjorde det när jag labbade lite med laddtrycket, därför det landade på 0,9
Bilen tvärdog vid fullgas och kanske 4-5000 varv. Höll på att slå nyllet i instrukmentbrädan, men som tur var så hade jag så jävla välbakad prilla så den fungerade som en airbag ta mig fan!

Det måste väl vart tryckvakten?

*Kunde inte låta bli skämtet, men jag höll faktiskt på att slå huvudet i ratten*

Booyakasha!

2 452 Inlägg
24 augusti 2011
#25
är alltid så med bilar som inte är chippade då får man nästan slå i huvudet i ratten...ang skjuta plasten på ic det är olika jah har laddat på min 940 1,4 utan att det spruckit men som sagt allt beror på hur frächt det är....

p.s har ett vikingchip liggande till salu om det är intressant kommer från min gamla 940

döden kommer tillbaka

One Man Clan
4 287 Inlägg
24 augusti 2011
#26
Softis skrev:
Äldre? I mina ögon är den på gränsen till FÖR ny.

Har hört att man kan skjuta sidorna på IC om man laddar på för mycket, dom är ju av plast.
Sen att turbon bara blåser varmluft över 1,1-1,2?

Men vad kan man räkna med i effekt, 200-210?

Slår inte tryckvakten till vid 1,0?
Tror den gjorde det när jag labbade lite med laddtrycket, därför det landade på 0,9
Bilen tvärdog vid fullgas och kanske 4-5000 varv. Höll på att slå nyllet i instrukmentbrädan, men som tur var så hade jag så jävla välbakad prilla så den fungerade som en airbag ta mig fan!

Det måste väl vart tryckvakten?

*Kunde inte låta bli skämtet, men jag höll faktiskt på att slå huvudet i ratten*

när jag köpte min kärra tog jag å tvättade ur icn ordentligt med avfettning bara för att, jag laddade 1.5 bar i typ 3 år, körde ett par dagar med säkert 2 bars ladd också å de var inga som helst problem med de. den ligger på hyllan som reserv å är hur fin som helst.

ska man vara helt ärlig så tror jag turbon börjar blåsa "varmluft" betydligt tidigare än så, skillnaden mellan 0.9 -1.2 är inte spec stor.

du har ingen tryckvakt utan en begränsning i chippet att när lmm läser av för mycke luft så klipper den,
chippar du så är den begränsningen högre.
jag laddade 1.2-1.3 bar å hade inga problem i alla fall.


4 693 Inlägg
24 augusti 2011
Trådstartare
#27
Så det är alltså inga problem att ladda 1,2 när jag fått hem chipet?
Låter ju kanon isf!

Tänkte på det där med 3" LMM från 960.
Om man sätter dit en sådan, måste man chipa om bilen då?

Har ev ett billigt chip på G

Booyakasha!

TBM NINJA
917 Inlägg
24 augusti 2011
#28
Oves_Bror skrev:
Byter du till större spridare och förstorar LMM så blir det ju mer klipp iaf.......  Fråga om du undrar nåt.....

tja, jag vet att man kan räkna ut rätt storlek på spridare och en matchande lmm om man har hk effekt, kan du hjälpa mig med det?

im not drunk that's just torque steer
jorden är världens största räserbana, njut försiktigt...PFFFF haha
mobba mig inte, barnen är ju framtiden HAHA :D

Fri fart för ett fritt folk!
14 124 Inlägg
24 augusti 2011
#29
troligen står det 962 på din box om det inte är en automat då heter den 954

kan iof ha fel men 96 sitter det iaf dessa 2boxar på 2.3liters oavsätt ltt eller ftt

Kör fort så hinner inget hända...

One Man Clan
4 287 Inlägg
24 augusti 2011
#30
Growe skrev:
troligen står det 962 på din box om det inte är en automat då heter den 954

kan iof ha fel men 96 sitter det iaf dessa 2boxar på 2.3liters oavsätt ltt eller ftt

948 har jag tongue

finns hur många boxar som helst, med ac, utan ac, med manuell , utan manuell , med startspärr,utan startspärr osv osv.
Senast redigerat av Xuri (24 augusti 2011)


52 Inlägg
24 augusti 2011
#31
En fråga bara, har själv en 940 turbo, LTT 96a.
Har funderat på t-kors, är det ofarligt för motorn ? Motorn har bara gått 17000 mil så vill ju att den ska gå åtminstånde 10.000 mil till iaf. En guide på hur jag gör med extraslangen vore sjukt sjysst !

Tack smile


4 693 Inlägg
24 augusti 2011
Trådstartare
#32
Nej ofarligt är det inte. Du får svajande laddtryck och kan få spikningar, detta kan göra att kolvarna smälter.
Alltså, inget att testa.

Gör istället som mig och sätt 5mm brickor till skruvarna på WG fästet istället, stabilt laddtryck och bättre drag i bilen.

Booyakasha!

52 Inlägg
24 augusti 2011
#33
Softis skrev:
Nej ofarligt är det inte. Du får svajande laddtryck och kan få spikningar, detta kan göra att kolvarna smälter.
Alltså, inget att testa.

Gör istället som mig och sätt 5mm brickor till skruvarna på WG fästet istället, stabilt laddtryck och bättre drag i bilen.

Okej, hur mycket ger det ungefär ? smile
Senast redigerat av hakanssson (24 augusti 2011)


4 693 Inlägg
24 augusti 2011
Trådstartare
#34
Min laddar 0,9 bar vid 5000 rms+

Booyakasha!

52 Inlägg
24 augusti 2011
#35
Softis skrev:
Min laddar 0,9 bar vid 5000 rms+

Låter ju kanon, så ett par brickor vid wastegate fästet alltså..


One Man Clan
4 287 Inlägg
24 augusti 2011
#36
Softis skrev:
Nej ofarligt är det inte. Du får svajande laddtryck och kan få spikningar, detta kan göra att kolvarna smälter.
Alltså, inget att testa.

Gör istället som mig och sätt 5mm brickor till skruvarna på WG fästet istället, stabilt laddtryck och bättre drag i bilen.

som jag ser de är de Betydligt bättre å pysa. då kan man pysa lite i taget.

lägger du brickorna imellan så förhindrar du att wgn kan ÖPPNA MAX dvs du får antagligen skenladd i takt med att varvtalet ökar. jag råkade ut för de på min motor i vintras å den laddade mer än 2 bar....
du får även segare laddtryck med att shimsa upp klockan.


4 693 Inlägg
25 augusti 2011
Trådstartare
#37
Xuri skrev:
Softis skrev:
Nej ofarligt är det inte. Du får svajande laddtryck och kan få spikningar, detta kan göra att kolvarna smälter.
Alltså, inget att testa.

Gör istället som mig och sätt 5mm brickor till skruvarna på WG fästet istället, stabilt laddtryck och bättre drag i bilen.

som jag ser de är de Betydligt bättre å pysa. då kan man pysa lite i taget.

lägger du brickorna imellan så förhindrar du att wgn kan ÖPPNA MAX dvs du får antagligen skenladd i takt med att varvtalet ökar. jag råkade ut för de på min motor i vintras å den laddade mer än 2 bar....
du får även segare laddtryck med att shimsa upp klockan.

Nej, det blir samma som om du hade haft en ställbar och bara ställt upp den

Booyakasha!

4 693 Inlägg
25 augusti 2011
Trådstartare
#38
hakanssson skrev:
Softis skrev:
Min laddar 0,9 bar vid 5000 rms+

Låter ju kanon, så ett par brickor vid wastegate fästet alltså..

Japp, men INTE MER än 5mm, då blir det inte kul!

Booyakasha!

Fri fart för ett fritt folk!
14 124 Inlägg
25 augusti 2011
#39
Softis skrev:
Xuri skrev:
Softis skrev:
Nej ofarligt är det inte. Du får svajande laddtryck och kan få spikningar, detta kan göra att kolvarna smälter.
Alltså, inget att testa.

Gör istället som mig och sätt 5mm brickor till skruvarna på WG fästet istället, stabilt laddtryck och bättre drag i bilen.

som jag ser de är de Betydligt bättre å pysa. då kan man pysa lite i taget.

lägger du brickorna imellan så förhindrar du att wgn kan ÖPPNA MAX dvs du får antagligen skenladd i takt med att varvtalet ökar. jag råkade ut för de på min motor i vintras å den laddade mer än 2 bar....
du får även segare laddtryck med att shimsa upp klockan.

Nej, det blir samma som om du hade haft en ställbar och bara ställt upp den

tills man kommer till gränsen normalt sätt så är det fjädern som avgör trycket smile
tillslut blir det skenladd när inte klockan kan öppna tillräckligt när det börjar varva

bästa är att bara montera någon extern fjäder
fungerade riktigt bra på min 245 med 16T alltid stabilt ladd

Kör fort så hinner inget hända...

214 Inlägg
25 augusti 2011
#40
om jag har 0 280 000 962 på min box vilka boxar kan jag använda som funkar till min bil orginal? jag har en 96as 940 b230fk



Sök