3335
Sök

Ford Fiesta 1.25 bromsar dåligt

265 Inlägg
4 juni 2011
Trådstartare
Tja
märkte igår att mina bromsar inte tog som den brukade göra så jag kollade vätskan och den var helt tom.
fyllde på vätska idag men det är fortfarande dåligt, får motorbromsa hela tiden för att få bilen att stanna.

vad kan det vara för fler fel?

det är inga kablar som sitter lös det har jag kollat!

snälla hjälp.

vågar inte köra den längre.

265 Inlägg
5 juni 2011
Trådstartare
när jag försöker att "pumpa" bromspedalen så låter det som om den försöker "få luft" om ni förstår vad jag menar,
som när man blåser i ett sugrör ungefär.

Offroad Racing
3 122 Inlägg
5 juni 2011
Om vätskan i behållaren tagit slut så har du förmodligen fått luft i systemet, då måste du lufta. Men sen är ju den stora frågan varför vätskan tagit slut, eftersom systemet är slutet så ska den inte göra det. Det finns två altarnativ, antingen läcker det nånstans (laga omedelbart!) eller så var det lite vätska i när bromsarna senast byttes, sen har dom slitits och vätskan rört sig ner i oken istället. (i det läget är det helt enkelt nån som slarvat med nivån i behållaren)

Det väsande ljudet du hör är förmodligen från bromsservon när den arbetar. (en stor vacuumklocka som utnyttjar vacuumet från motorn)

Och som sagt, lufta måste du göra i vilket fall.
Senast redigerat av henke_99 (5 juni 2011)

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

265 Inlägg
5 juni 2011
Trådstartare
henke_99 skrev:
Om vätskan i behållaren tagit slut så har du förmodligen fått luft i systemet, då måste du lufta. Men sen är ju den stora frågan varför vätskan tagit slut, eftersom systemet är slutet så ska den inte göra det. Det finns två altarnativ, antingen läcker det nånstans (laga omedelbart!) eller så var det lite vätska i när bromsarna senast byttes, sen har dom slitits och vätskan rört sig ner i oken istället. (i det läget är det helt enkelt nån som slarvat med nivån i behållaren)

Det väsande ljudet du hör är förmodligen från bromsservon när den arbetar. (en stor vacuumklocka som utnyttjar vacuumet från motorn)

Och som sagt, lufta måste du göra i vilket fall.

tja

hur vätskan har tagit slut har jag ingen aning om, men det som är i nu rör inte på sig alls, så de tär nog inget hål någonstans,
men hur gör jag för att lufta? smile

killercow
5 juni 2011
låter ju till 99% som det läcker någonstans.

väsande ljudet du hör skulle jag nog gissa på kommer från stället de läcker på. alltså när du pumpar så läcker de ut vätska å när pedalen åker upp igen så drar de in luft.

Stå still på samma plats å pumpa ett tag. sen kontrollera vätske nivån. om den sjunker så är det bara följa hela broms systemet så borde du stöta på vätska utanför.

Sen när det är lagat så glöm inte lufta ordentligt

killercow
5 juni 2011
kan va så att huvudbromscylindern gett sig om den suttit å pumpat luft.

Problemet är ju fortfarande vart vätskan tagit vägen då bromssystem inte förbrukar nån vätska direkt.

Hur länge har du haft/kört bilen?

265 Inlägg
5 juni 2011
Trådstartare
killercow skrev:
kan va så att huvudbromscylindern gett sig om den suttit å pumpat luft.

Problemet är ju fortfarande vart vätskan tagit vägen då bromssystem inte förbrukar nån vätska direkt.

Hur länge har du haft/kört bilen?

jag har kört bilen i 2 år.
men den nya vätskan som jag fyllde i rör inte på sig alls.
har pumpat som en galning men det händer inget

sen den gamla vet jag fan inte vart den har tagit vägen smile

265 Inlägg
5 juni 2011
Trådstartare
Kan någon hjälpa mig med steg för steg
Hur man luftar bromsarna?
Vill helst få detta fixat innan tisdag när man ska åka
Till jobbet.

Tacksam för era svar.

265 Inlägg
5 juni 2011
Trådstartare
Tja
Problemet är nu löst:)
Det vara bara att lufta sen var det klart.

Tack för era hjälp.

Sök