3422
Sök

Köpråd-Honda prelude 95

25 Inlägg
5 juni 2011
Trådstartare
Tjabba! smile
Snart är det dags för min första bil och som rubriken lyder så har jag funderingar på en Honda prelude 95. Jag har hittat en som är väldigt fin och är till salu, kostar 30 000 :- . I mina ögon så tycker jag att det kanske känns en aning mycket för att vara en första bil, men jag kommer nog behålla den ett bra tag om det nu blir så att jag köper den.

Jag vill veta vad ni här på gorg tycker om en Honda prelude årsmodell 95. Du själv kanske har eller har haft en och kan ge synpunkter på hur den är att köra osv. Den har som sagt bara en extra passagerare så det är ju en nackdel. Den är mattsvart och ombyggd en del, men det är på ett cleant sätt. Så inga "överdrivningar" på själva utseendet. Den är obesiktigad och avställd pga. att polisen gjorde en flygande besiktning efter 4 månader av körning efter ombyggnationen. Det dem slog ned på var bortplockade framblinkers, regplåt fram och tonade baklampor. (Jag tycker personilgen att det är lätta saker att fixa, men och andra sidan så är det en nackdel att köpa en bil som både är obesiktigad och avställd.)

Så vad tycker ni, är det en bil för pengarna? (Ge gärna andra synpunkter.)
Mvh Sofia

Forummoderator
9 299 Inlägg
5 juni 2011
Som du själv är inne på så är det vanskligt att köpa en obesiktigad och avställd bil. Att det dessutom är ombyggnationen som ställde till det är ju knappast någon fördel. Och hur är jobbet gjort? Ofta ser det fint ut men efter 8-9månader börjar osynliga dåliga arbeten dyka upp. Självklart kan det ju vara fel men jag personligen tänker så.

Jag kollade lite på blocket och vet vilken bil du menar, och jag kan inte förstå att du ens funderar på den då du kan få den nyare modellen för samma pengar. Motorn i den nyare är mer pålitlig (H22 kontra H23) och att den andra har lustgas etc ser jag bara som en nackdel.

Just my 5p.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

25 Inlägg
5 juni 2011
Trådstartare
caromania skrev:
Som du själv är inne på så är det vanskligt att köpa en obesiktigad och avställd bil. Att det dessutom är ombyggnationen som ställde till det är ju knappast någon fördel. Och hur är jobbet gjort? Ofta ser det fint ut men efter 8-9månader börjar osynliga dåliga arbeten dyka upp. Självklart kan det ju vara fel men jag personligen tänker så.

Jag kollade lite på blocket och vet vilken bil du menar, och jag kan inte förstå att du ens funderar på den då du kan få den nyare modellen för samma pengar. Motorn i den nyare är mer pålitlig (H22 kontra H23) och att den andra har lustgas etc ser jag bara som en nackdel.

Just my 5p.

Tack för svaren!
Han hade ju allting som behövdes byta ut, så egentligen tycker jag att det inte kan vara så värst svårt, då jag själv håller på att renovera en gammal Ford Cortina-65.
Jag kanske mest gick på utseendet på bilen, gillar stark den mattsvarta lacken tillsammans med fälgarna. Förresten, hur vet du vad det är för motor? Jag kan nämligen inte hitta någonstans på annonsen vart det står. Och han sa ju att han hade satt i en annan motor i den. En sak till; vet du om det går att bygga till två säten där bak i bilen, eller blir det för tajt då?

1 938 Inlägg
5 juni 2011
Om det nu är så enkelt att fixa inför besiktning, så be han göra det.
Tycker den är överprisad, övriga ligger runt 15-25, dock inte så stylade och ej heller ny lack.
Men vem vet hur underarbetet är utfört, kanske spacklat mellan plast och kaross som kommer spricka inom snar framtid eller så.
Man utvecklar nästan dödlig allergi mot att köpa färdiga bilar när man sett vad folk hittar på för hokus pokus när dom meckar.

25 Inlägg
5 juni 2011
Trådstartare
Hmm, jo det är alltid en nackdel att köpa en obesiktigad och det är jag helt medveten om. Men denna låg hyfsat nära där jag bor och jag vill liksom inte åka till "Dalarna" för att kolla på en bil. De andra preluden som ligger på blocket och som ligger runt stockholms län är jag inte alls intresserad av....Det kanske går att få ner den lite i pris då den är  obesiktigad och avställd och även dessa små-fel, eller vad tror du/ni?

1 938 Inlägg
5 juni 2011
Det hänger ju på säljarn, men hävda att du vill dra av skatten och besiktningskostaden, han kanske går med på det, vem vet.
Kolla så han verkligen har allt som behövs för att besikta den och att du får med det, annars är det ytterligare prutmån tycker jag.
Kolla hans besiktningspapper så du verkligen ser att det endast är det han säger, och att den inte har problem med ljudnivå pga raka rör eller nått annat dumt som han inte säger.

25 Inlägg
5 juni 2011
Trådstartare
Glesmark skrev:
Det hänger ju på säljarn, men hävda att du vill dra av skatten och besiktningskostaden, han kanske går med på det, vem vet.
Kolla så han verkligen har allt som behövs för att besikta den och att du får med det, annars är det ytterligare prutmån tycker jag.
Kolla hans besiktningspapper så du verkligen ser att det endast är det han säger, och att den inte har problem med ljudnivå pga raka rör eller nått annat dumt som han inte säger.

Yes!
Är en Honda prelude bra som första bil tro? Är de billiga och äga? Drar de mycket soppa? Vad kan försäkringen kosta? (Är 18 år, men tänkte skriva bilen på pappa, beror givetvis på om man ska ha halv-eller hel försäkring.)
Senast redigerat av Fias_cortina (5 juni 2011)

Forummoderator
9 299 Inlägg
5 juni 2011
Jag antar att det sitter H23 i den vilket är standard. (?) Ganska vanligt med H22 swap på dem men det vet man ju inte om/hur det är gjort etc.

Jag vänder mig emot att det är så lite att göra enligt säljaren, men varför gör han det inte? Tidsbrist, snick snack. Det luktar fisk tycker jag. Samtidigt så kan jag såklart ha fel. Det bästa är ju att du åker ut och tittar på den, gärna med någon Honda-kunnig som kan kolla hur det ser ut med motorn, lyssna etc. På plats och om du är intresserad att köpa så är jag övertygad om att det finns ordentligt med prutmån om du är beredd att åka hem utan bil och han inser det.

Jag brukar säga: hela världen är full av gamla bilar...

25 Inlägg
5 juni 2011
Trådstartare
caromania skrev:
Jag antar att det sitter H23 i den vilket är standard. (?) Ganska vanligt med H22 swap på dem men det vet man ju inte om/hur det är gjort etc.

Jag vänder mig emot att det är så lite att göra enligt säljaren, men varför gör han det inte? Tidsbrist, snick snack. Det luktar fisk tycker jag. Samtidigt så kan jag såklart ha fel. Det bästa är ju att du åker ut och tittar på den, gärna med någon Honda-kunnig som kan kolla hur det ser ut med motorn, lyssna etc. På plats och om du är intresserad att köpa så är jag övertygad om att det finns ordentligt med prutmån om du är beredd att åka hem utan bil och han inser det.

Tack för tipsen! Dina ord och ditt beskrivande gör så man ser från en annan synvinkel!! smile
Jag får göra som så, att jag tar med låtsas farsan dit, (han är väldigt kunnig inom motorer och bilar.) Och så kollar vi och frågar exakt hur den är ombyggd, så man inte kommer hem med en bil som visar sig vara skit....

Forummoderator
9 299 Inlägg
5 juni 2011
Fias_cortina skrev:
caromania skrev:

Tack för tipsen! Dina ord och ditt beskrivande gör så man ser från en annan synvinkel!! smile
Jag får göra som så, att jag tar med låtsas farsan dit, (han är väldigt kunnig inom motorer och bilar.) Och så kollar vi och frågar exakt hur den är ombyggd, så man inte kommer hem med en bil som visar sig vara skit....

(Y)

25 Inlägg
5 juni 2011
Trådstartare
Har bestämt mig för att inte köpa den.

LÅS TRÅDEN TACK! Mvh

Sök