3178
Sök

Köpa kablar, hur mycket vågar man köpa på biltema, samt hjälp med vad jag behöver?

29 Inlägg
5 juni 2011
Trådstartare
#1
Halloj! Nu har jag köpt baslåda,slutsteg,huvudenhet, extra batteri samt kondensator.

Så nu är det endast kablar som fattas! Dock vet jag inte riktigt vad jag behöver, samt hur mycket vågar man köpa på biltema? Har b.la hört mkt skit om deras lågnivåkablar.

Det är x2 12" basar samt ett mds t5 slutsteg. Så jag vill gärna ha 50mm2 kablar. Sedan på detta har jag ett extra batteri bak i kofferten, original batteriet sitter under huven. Så vad jag har förstått måste jag har x2 säkringar ? Sen behöver jag ju bara dra en grov pluskabel från batteriet fram till det bak. Och därefter jorda nånstans där bak och sedan utgå från det batteriet. Då behöver man ju inte alls långa kablar eftersom allt är typ bredvid varandra?

Ajja, som sagt vågar man köpa allt utom x2 lågnivå och remote kabel på biltema? Vad tycker ni?

21 761 Inlägg
5 juni 2011
#2
Att använda Biltemas strömkablar ska inte innebära några bekymmer, men jag har inte sett någon 50 mm2 kabel där. smile

451 Inlägg
5 juni 2011
#3
Skrev precis ett ganska uttömmande inlägg om högtalarkablar:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=216760
Slutsatsen var att biltemas 4mm2 kabel duger gott och väl till allt jag kan tänka mig att du skall mata den med.

Kör 50mm2 av bra kvalité när du ändå köper något. Detta är ju i detta fallet ett engångsköp som varar i princip hela livet om du köper syrefri koppar.
Två säkringar på kabeln mellan batterierna så att inget av dem kan ladda ur sig vid kortslutning med karossen (t.ex. om kabeln skulle gå sönder vid t.ex. krock så är det inte så kul att brinna inne. (50mm2 brinner VÄLDIGT bra vid kortis))

Precis som du skriver behöver du inte långa kablar till slutsteg och jord. remote är likspänning så det går fins att köpa på BT det med.

Lågnivå skall du absolut lägga lägga lite mer pengar på än vad BT kan erbjuda. Tänk också på att när du drar lågnivåkabeln genom bilen bör du dra dem långt ifrån högtalarkablarna för att undvika att ljudet från dessa fortplantarsig i signalkabeln. (bredvid 50mm2 kabeln kan du alltså dra lågnivån eftersom denna kabeln inte kan inducera signaler i lågnivån.)

Det verkar som att du fattat det här med strömdelen!
Grattis! smile

Edit: leta efter guldpläterade lågnivåkablar om du inte vill behöva köpa ny kabel p.g.a. oxider i framtiden.
Senast redigerat av Rigan (5 juni 2011)

155 Inlägg
5 juni 2011
#4
Rigan skrev:
(bredvid 50mm2 kabeln kan du alltså dra lågnivån eftersom denna kabeln inte kan inducera signaler i lågnivån.)
I teorin så kan de stämma men ja gjorde de första gången jag drog kablar (då gick den breve i en halv meter) och de blev ett halv högt generator vin i högtalarna.   fick flytta den så den och då försvann ljudet.  Hjälp flera kompisar med samma problem och de hjälper alltid att dra dom separat så ja rekommenderar att inte dra dom breve varandra för att va på den säkra sidan smile


29 Inlägg
5 juni 2011
Trådstartare
#5
(bredvid 50mm2 kabeln kan du alltså dra lågnivån eftersom denna kabeln inte kan inducera signaler i lågnivån.)
Vad jag har hört så ska man dra dem på varsin sida? Som TurtleRace sa. Annars tack för en bra beskrivning!
Senast redigerat av Johnaas (5 juni 2011)

21 761 Inlägg
5 juni 2011
#6
Vill man vara så säker som möjligt så låter man strömkablar/högtalarkablar/lågnivåkablar ligga separata från varandra, på så sätt behöver man inte bekymra sig om eventuella myter eller annat. Störningar finns det dock alltid en viss risk för (om än väldigt liten), oavsett hur noggrann man har varit. smile

61 Inlägg
5 juni 2011
#7
TurtleRace skrev:
Rigan skrev:
(bredvid 50mm2 kabeln kan du alltså dra lågnivån eftersom denna kabeln inte kan inducera signaler i lågnivån.)
I teorin så kan de stämma men ja gjorde de första gången jag drog kablar (då gick den breve i en halv meter) och de blev ett halv högt generator vin i högtalarna.   fick flytta den så den och då försvann ljudet.  Hjälp flera kompisar med samma problem och de hjälper alltid att dra dom separat så ja rekommenderar att inte dra dom breve varandra för att va på den säkra sidan smile
"vin" i högtalarna kommer INTE från den andra kabeln (högtalar/lågnivå)... det beror oftast på dålig jordning, jordslingor, lågnivåkabel bredvid någon annan kabel än låg/högtalarkabel som stör... strömkabel kan störa då powersupplyt i förstärkaren är switchat, och genererar strömspikar...

Ett problem är att man jordar radion på ett ställe och förstärkaren på ett annat samt drar en lågnivåkabel som kopplar ihop jordarna igen och vips så har man en jordslinga eller dyl...

Bilar är väldigt svåra elektriskt med störningar osv....
Senast redigerat av Mikke_I (5 juni 2011)

Never drive faster than your angel can fly
338 Inlägg
5 juni 2011
#8
Biltemas kablar är helt ok, det som avgör är själva dragningen..

Hellre Nürburgring än vigselring

451 Inlägg
5 juni 2011
#9
Mm Jag får nog ta och ge efter där och tänka om.
Om bilen är avstängd går det bra, för då kan inte kabeln inducera strömmar i signalkabeln, men när generatorn är igång kan väl uppenbarligen generatorsignalen arbeta sig igenom hela systemet och inducera ström i signalkablen.
Tur att jag köpt bra signalkabel då för jag har då inte märkt av detta wink

Edit: Det är dock märkligt.. För generatorns signal likriktas ju genom diodbryggan (vänder väl bara upp de negativa spänningarna antar jag) Och sedan trodde jag att bilbatteriet skulle ta hand om de sista ojämnheterna...
Teoretiskt omöjligt enligt mig, men ifall folk har haft praktiskt problem så är det lika bra att dra på olika sidor.
Senast redigerat av Rigan (5 juni 2011)

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
5 juni 2011
#10
Rigan skrev:
Mm Jag får nog ta och ge efter där och tänka om.
Om bilen är avstängd går det bra, för då kan inte kabeln inducera strömmar i signalkabeln, men när generatorn är igång kan väl uppenbarligen generatorsignalen arbeta sig igenom hela systemet och inducera ström i signalkablen.
Tur att jag köpt bra signalkabel då för jag har då inte märkt av detta wink

Edit: Det är dock märkligt.. För generatorns signal likriktas ju genom diodbryggan (vänder väl bara upp de negativa spänningarna antar jag) Och sedan trodde jag att bilbatteriet skulle ta hand om de sista ojämnheterna...
Teoretiskt omöjligt enligt mig, men ifall folk har haft praktiskt problem så är det lika bra att dra på olika sidor.
Sitter en vanlig fyrvägs diodlikriktare i generatorer ja.
Gör precis vad du säger. Lyfter upp den negativa spänningen.
Däremot så har de flesta inga kondensatorer för att jämna ut riktigt vilket gör att man kan få det där fina vinandet.
Ett avstörningsfilter som man sätter på generatorer är inget annat än en kondensator som helt enkelt agerar buffert och håller uppe spänningen medans polariteten vänds i likriktaren.

Detta märks tydligt vid för dålig jord ja....

MEN det kan även snappas upp via magnetfälten som skapas kring kablarna.

Likaså kan högtalarkablarnas magnetfält störa varandra, främst genom att "läcka" signaler till varandra vilket kan påverka kanalseparationen. Så att hålla isärdem med ca: 10cm är ngt jag själv föredrar att göra. Normalt brukar jag dra dem på varsin sida av kardan/avgastunnel.....

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

61 Inlägg
5 juni 2011
#11
Rigan skrev:
Mm Jag får nog ta och ge efter där och tänka om.
Om bilen är avstängd går det bra, för då kan inte kabeln inducera strömmar i signalkabeln, men när generatorn är igång kan väl uppenbarligen generatorsignalen arbeta sig igenom hela systemet och inducera ström i signalkablen.
Tur att jag köpt bra signalkabel då för jag har då inte märkt av detta wink

Edit: Det är dock märkligt.. För generatorns signal likriktas ju genom diodbryggan (vänder väl bara upp de negativa spänningarna antar jag) Och sedan trodde jag att bilbatteriet skulle ta hand om de sista ojämnheterna...
Teoretiskt omöjligt enligt mig, men ifall folk har haft praktiskt problem så är det lika bra att dra på olika sidor.
Men det är sinusform på spänningen som går till diodbryggan... batteriet klara det inte fullt ut då spänningen från generatorn är högre än batterispänningen...

Men sedan är det ju andra laster som är PWM'ade, "switchade", spridare, dc-motorer med borstar osv som skapar störningar.... prova tex och blinka med helljuset och lyssna om du hör det...

När man talar om lågnivåsignaler så hör man ju störningar på typ 0.05v (OBS endast typ vet ej exakt men nånstans i närheten) "gamla" lågnivån i bilar var på max 1volt nu är den oftast högre...

451 Inlägg
5 juni 2011
#12
Garaget.org - kunskapens guldgruva smile

Lonefox - ibland är de enkla lösningarna de bästa. En konding löser nog problemet ja.

Mikke - jag lär nog inte höra blinket eftersom jag kör med begagnad lågnivåkabel för ~ 2500 kr ny om jag skall lita blint på säljaren.

Har hört talats om detta med kraftförsörjningsstörningar tidigare men det var visst lätt att försumma detta då jag aldrig haft problem med detta. Låter dock som att jag skall damma av oscilloskopet och bilda mig en uppfattning om hur illa det är när jag får tummen ur smile

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
5 juni 2011
#13
Rigan skrev:
Garaget.org - kunskapens guldgruva smile

Lonefox - ibland är de enkla lösningarna de bästa. En konding löser nog problemet ja.

Mikke - jag lär nog inte höra blinket eftersom jag kör med begagnad lågnivåkabel för ~ 2500 kr ny om jag skall lita blint på säljaren.

Har hört talats om detta med kraftförsörjningsstörningar tidigare men det var visst lätt att försumma detta då jag aldrig haft problem med detta. Låter dock som att jag skall damma av oscilloskopet och bilda mig en uppfattning om hur illa det är när jag får tummen ur smile
Har man otur så har man en hel del rippel... :S
Vilket en kondensator hjälper till att motverka.... smile

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

61 Inlägg
5 juni 2011
#14
Rigan, om du hör "blinket" beror det inte bara på lågnivåkabelns kvalitet...

"vinandet" är soppan av alla störningar...

Oscilloscope är bra... men det där med EMC är nästan som voodoo speciellt vid högre frekvenser...
Senast redigerat av Mikke_I (5 juni 2011)

V O L V O
401 Inlägg
5 juni 2011
#15
Johnaas skrev:
(bredvid 50mm2 kabeln kan du alltså dra lågnivån eftersom denna kabeln inte kan inducera signaler i lågnivån.)
Vad jag har hört så ska man dra dem på varsin sida? Som TurtleRace sa. Annars tack för en bra beskrivning!
Jag har också hört att man ska dra dem på olika sidor pga transienter hmm

V O L V O 7 4 0
_____________________________

V O L V O
401 Inlägg
5 juni 2011
#16
Johnaas skrev:
Halloj! Nu har jag köpt baslåda,slutsteg,huvudenhet, extra batteri samt kondensator.

Så nu är det endast kablar som fattas! Dock vet jag inte riktigt vad jag behöver, samt hur mycket vågar man köpa på biltema? Har b.la hört mkt skit om deras lågnivåkablar.

Det är x2 12" basar samt ett mds t5 slutsteg. Så jag vill gärna ha 50mm2 kablar. Sedan på detta har jag ett extra batteri bak i kofferten, original batteriet sitter under huven. Så vad jag har förstått måste jag har x2 säkringar ? Sen behöver jag ju bara dra en grov pluskabel från batteriet fram till det bak. Och därefter jorda nånstans där bak och sedan utgå från det batteriet. Då behöver man ju inte alls långa kablar eftersom allt är typ bredvid varandra?

Ajja, som sagt vågar man köpa allt utom x2 lågnivå och remote kabel på biltema? Vad tycker ni?
Jag har köpt Biltemas kabelsats för 200kr och den är väldigt bra big_smile
Men en nackdel är att stiften på lågnivåkabeln kan lossa om man är för hårdhänt, men det har aldrig hänt mig.
Ska snart köpa en sån sats igen då jag ska koppla simpelt ljudsystem i min 740 smile

Biltema har ju 2 olika satser. Den andra är lite dyrare men förmodligen lite bättre också.
jag är ingen expert så jag är bara ute efter lite tryck i bas och bra dynamik wink

V O L V O 7 4 0
_____________________________

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
5 juni 2011
#17
Biltemas högtalarkabel kan jag starkt rekommendera, har jämför mot andra billigare kablar och den slår det mesta på fingarna speciellt när det kommer till smidighet. Ljudmässigt är det dock ingen större skillnad mot andra kablar jag testat, om det är någon skillnad man hör så kan det lika gärna vara placebo. Lågnivån däremot tycker jag inte alls om, dålig kvalité (mittstiftet lossnar som någon skrev) och låter desutom inte jättebra. Drog en sån och två andra lite bättre i en kompis bil, testade dom till framsystemet, slutade med att Biltemakabeln fick gå till bassteget. Vore kul att stoppa i en ännu bättre kabel och testa nån gång, själv kommer jag nu löda egna av DLS Pro kabel.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

V O L V O
401 Inlägg
5 juni 2011
#18
ChriZtoffer skrev:
Biltemas högtalarkabel kan jag starkt rekommendera, har jämför mot andra billigare kablar och den slår det mesta på fingarna speciellt när det kommer till smidighet. Ljudmässigt är det dock ingen större skillnad mot andra kablar jag testat, om det är någon skillnad man hör så kan det lika gärna vara placebo. Lågnivån däremot tycker jag inte alls om, dålig kvalité (mittstiftet lossnar som någon skrev) och låter desutom inte jättebra. Drog en sån och två andra lite bättre i en kompis bil, testade dom till framsystemet, slutade med att Biltemakabeln fick gå till bassteget. Vore kul att stoppa i en ännu bättre kabel och testa nån gång, själv kommer jag nu löda egna av DLS Pro kabel.
Ska bara säga att jag köpt Biltemas "High End" idag och ska in imorgon och prova ljudet. Har byggt baslåda idag så det blir en rejäl kontroll av dessa kablar smile

Får se om dem är bättre än de billigare...

V O L V O 7 4 0
_____________________________

29 Inlägg
5 juni 2011
Trådstartare
#19
Okej, Jag hade tänkt köpa allt på biltema utom lågnivå samt 50mm2. Har nån något bra tips på lågnivå?
http://blekingebilradio.se/product.html … ory_id=242
Är den för "billig" eller vad säger ni? Ska trots allt ha x2 lågnivå så kan ju bli jäkligt dyrt om man satsar på dem som kostar 500kr st.

Sedan hade jag tänkt köpa nån meter http://blekingebilradio.se/product.html … ory_id=251

Resten kommer jag köpa på biltema. Vad tror ni? Om ni har tips på några andra kablar så får ni mer än gärna skriva det!!

Kan även passa på och fråga vilken hållare och säkringar jag ska ha?

Skulle detta gå?
http://blekingebilradio.se/product.html … ory_id=262
http://blekingebilradio.se/product.html … ory_id=257

EDIT: En sak jag undrar är dock, om jag nu ska koppla ihop två batterier? Då får jag ju ha nån ordentlig strömkabel från de under huven bak till de i kofferten? Menar räcker de  med 50mm2 kabel för att parallellkoppla dem?

Ursäkta om de är en dum fråga, är nybörjare och inte hållit på med detta innan.
Tack på förhand!

32 Inlägg
5 juni 2011
#20
50 kvadratarn räcker bra som laddkabel mellan batterierna och säkringshållarn du länkat till har jag själv köpt och den verkar rejäl.



Sök