Tråd från 2011 /Mod
Tja
Ska ha Taxi uppkörning om några dagar och tänkte bara kolla om det är någon som skulle kunna förklara hur det går till?
Det är så att jag har gjort en liten lista om vad jag bör kunna svara på om nu kontrollanten börjar fråga mig både innan och under uppkörningen, är det någon som skulle kunna kolla på den och se om den är korrekt? Vad mer bör jag tänka på under själva uppkörningen?
Ge mig all info som ni bara kan!
Tack på förhand och tusen tack
Kontroll:
1) Sätt på parkeringsljusen och gå ut för att kontrollera om de fungerar, gör detta för både fram och bak. Kontrollera även reflerxerna för att se om de är hela.
2) Sätt på bilens tändning, dimljus samt vänster blinkers. Gå ut ur bilen för att se om framljusen, dimljusen samt blinkersen fungerar, kontrollera även mönsterdjupet på bäcken (1.6mm). När detta är klart så går du bak för att se om ljusen, dimljusen samt mönsterdjupen är enligt Svea rikes lag.
3) Gå tillbaka till förarplatsen för att sätta på helljusen samt höger blinkers. Går runt bilen för att se om allting stämmer samt att däckmönstret är som det ska vara.
4) Be handläggaren kolla om bromsljusen fungerar när du trycker ner bromspedalen.
5) Testa servon när bilen är avstängd och gör motstånd och sätt på bilen. Om ratten rör sig markant så fungerar styrservon.
6) Dra i handbromsen och kör lite, om den tar i så fungerar den.
7) För att kontrollera färdbromsen så kör du fram lite och bromsar, stannar bilen så fungerar bilens bromsar.
Babyskydd:
1) Babyskydd ska användas när barnet är mellan 0-9 månader.
2) Den ska monteras bakåtvänd.
3) Babyskyddet ska slutaanvändas när maxvikten har överskridits eller när barnets huvud har växt längre än kanten.
4) Den får ej monteras där det finns airbag.
5) I taxi bilar brukar det finnas airbag så den ska monteras i baksätet med den ansvarige.
6) Babyskyddet monteras med hjälp av trepunktsbältet.
Barnstol:
1) Barnstolen ska användas när barnet är från ca 6-7 månader till 4 år.
2) Barnstolen ska monteras bakåtvänd.
3) I och med att det finns airbag i taxi så ska den monteras därbak men om airbagen är urkopplad så ska den lutas mit instrumentbrädan och inte vindrutan. Säkraste platsen att montera en barnstol är i mitten av baksätet.
4) Får ej monteras där det finns airbag.
5) Den monteras med hjälp av trepunktsbältet samt förankringsband.
Bälteskudde/Bältesstol:
1) Bältesskudde/Bältesstol ska användas när barnet är från ca 4 år till 10-12 år.
2) Utrsutningen används för att bältet ska fungera på bästa sätt.
3) Skillnaden mellan Bälteskudden och bältesstolen är att stolen ger extra ryggstöd samt stöd i sidled.
4) Både bältesstolen och bälteskudden ska monteras med hjälp av trepunktsbältet och träs över axeln och under hornen av utrustningen.
Lastsäkring:
1) Den last som väger mest ska ligga underst.
2) Man ska ta in lasten så långt det går, dvs tills det har nått ryggstödet. Anledningen till detta är att inte lasten ska få sats när det uppstår en kollision.
3) Man får inte ha mer last än ryggstödets höjd. Man får ha detta om man har en skyddsnät.
4) Man ska säkra lasten med hjalp av lastband samt lastöglorna/krokarna.
5) Rullstolar ska vara på specella rullstolsplatser framåtvända eller bakåtvända. De ska förankras med band så att de är på plats.
6) Rullstol viker man på det sättet att dra upp sittdynan och pressa ihop sidorna. En rulator viker man genom att dra ut en spärr så att det fälls ihop.
Skolskjuts:
1) Väster dörr (förarens sida) ska inte kunna öppnas innifrån.
2) Det finns 3 olika typer av skolskjutsskyltar:
• Enkelbelyst (fram och bak)
• Dubbelbelyst (på taket)
• Reflexskylt (fram och bak)
Skyltarna ska vara tända 100 meter innan och efter påstigningsplatsen.
3) Man får endast ta med så många passagerare som bälten det finns
4) Barn ska till och med 5 år ska ha en skyddsutrustning
5) Det är föraren som är ansvarig för att barn under 15 år har på sig bältet
Även föraren ska ha på sig bältet.
Tja
Ska ha Taxi uppkörning om några dagar och tänkte bara kolla om det är någon som skulle kunna förklara hur det går till?
Det är så att jag har gjort en liten lista om vad jag bör kunna svara på om nu kontrollanten börjar fråga mig både innan och under uppkörningen, är det någon som skulle kunna kolla på den och se om den är korrekt? Vad mer bör jag tänka på under själva uppkörningen?
Ge mig all info som ni bara kan!
Tack på förhand och tusen tack
Kontroll:
1) Sätt på parkeringsljusen och gå ut för att kontrollera om de fungerar, gör detta för både fram och bak. Kontrollera även reflerxerna för att se om de är hela.
2) Sätt på bilens tändning, dimljus samt vänster blinkers. Gå ut ur bilen för att se om framljusen, dimljusen samt blinkersen fungerar, kontrollera även mönsterdjupet på bäcken (1.6mm). När detta är klart så går du bak för att se om ljusen, dimljusen samt mönsterdjupen är enligt Svea rikes lag.
3) Gå tillbaka till förarplatsen för att sätta på helljusen samt höger blinkers. Går runt bilen för att se om allting stämmer samt att däckmönstret är som det ska vara.
4) Be handläggaren kolla om bromsljusen fungerar när du trycker ner bromspedalen.
5) Testa servon när bilen är avstängd och gör motstånd och sätt på bilen. Om ratten rör sig markant så fungerar styrservon.
6) Dra i handbromsen och kör lite, om den tar i så fungerar den.
7) För att kontrollera färdbromsen så kör du fram lite och bromsar, stannar bilen så fungerar bilens bromsar.
Babyskydd:
1) Babyskydd ska användas när barnet är mellan 0-9 månader.
2) Den ska monteras bakåtvänd.
3) Babyskyddet ska slutaanvändas när maxvikten har överskridits eller när barnets huvud har växt längre än kanten.
4) Den får ej monteras där det finns airbag.
5) I taxi bilar brukar det finnas airbag så den ska monteras i baksätet med den ansvarige.
6) Babyskyddet monteras med hjälp av trepunktsbältet.
Barnstol:
1) Barnstolen ska användas när barnet är från ca 6-7 månader till 4 år.
2) Barnstolen ska monteras bakåtvänd.
3) I och med att det finns airbag i taxi så ska den monteras därbak men om airbagen är urkopplad så ska den lutas mit instrumentbrädan och inte vindrutan. Säkraste platsen att montera en barnstol är i mitten av baksätet.
4) Får ej monteras där det finns airbag.
5) Den monteras med hjälp av trepunktsbältet samt förankringsband.
Bälteskudde/Bältesstol:
1) Bältesskudde/Bältesstol ska användas när barnet är från ca 4 år till 10-12 år.
2) Utrsutningen används för att bältet ska fungera på bästa sätt.
3) Skillnaden mellan Bälteskudden och bältesstolen är att stolen ger extra ryggstöd samt stöd i sidled.
4) Både bältesstolen och bälteskudden ska monteras med hjälp av trepunktsbältet och träs över axeln och under hornen av utrustningen.
Lastsäkring:
1) Den last som väger mest ska ligga underst.
2) Man ska ta in lasten så långt det går, dvs tills det har nått ryggstödet. Anledningen till detta är att inte lasten ska få sats när det uppstår en kollision.
3) Man får inte ha mer last än ryggstödets höjd. Man får ha detta om man har en skyddsnät.
4) Man ska säkra lasten med hjalp av lastband samt lastöglorna/krokarna.
5) Rullstolar ska vara på specella rullstolsplatser framåtvända eller bakåtvända. De ska förankras med band så att de är på plats.
6) Rullstol viker man på det sättet att dra upp sittdynan och pressa ihop sidorna. En rulator viker man genom att dra ut en spärr så att det fälls ihop.
Skolskjuts:
1) Väster dörr (förarens sida) ska inte kunna öppnas innifrån.
2) Det finns 3 olika typer av skolskjutsskyltar:
• Enkelbelyst (fram och bak)
• Dubbelbelyst (på taket)
• Reflexskylt (fram och bak)
Skyltarna ska vara tända 100 meter innan och efter påstigningsplatsen.
3) Man får endast ta med så många passagerare som bälten det finns
4) Barn ska till och med 5 år ska ha en skyddsutrustning
5) Det är föraren som är ansvarig för att barn under 15 år har på sig bältet
Även föraren ska ha på sig bältet.
1
0
0
0