3741
Sök

värt å bygga turbo på 740ins 16v?

76 Inlägg
7 juni 2011
Trådstartare
#1
Tjena! skulle vilja veta om det är värt å bygga turbo på 740ins 16v?


Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
7 juni 2011
#2
VolvoSotarN skrev:
Tjena! skulle vilja veta om det är värt å bygga turbo på 740ins 16v?

ja

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

76 Inlägg
7 juni 2011
Trådstartare
#3
Kan man bygga så skiten går igenom besiktning?


Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
7 juni 2011
#4
VolvoSotarN skrev:
Kan man bygga så skiten går igenom besiktning?

nej

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

2 763 Inlägg
7 juni 2011
#5
VolvoSotarN skrev:
Kan man bygga så skiten går igenom besiktning?

Nej

Volvo - For Life

76 Inlägg
7 juni 2011
Trådstartare
#6
haha okej, vad kan de kosta å bygga, om man höftar fram ett pris ?


2 763 Inlägg
7 juni 2011
#7
BOLIN_ skrev:
VolvoSotarN skrev:
Kan man bygga så skiten går igenom besiktning?

Nej

Eller ja, i italien hade ju volvo en 16v turbo på 2 liter som du kan sätta in och reggad med!

Volvo - For Life

10 287 Inlägg
7 juni 2011
#8
10.000 - 500.000 :-

(jag hatar det men tyvärr är det av arten "hur långt är ett snöre".....)

Du måste speca:
- vad är du ute efter i effekt
- räknar du in kostnad för ny drivlina, bur, stolar, fuelcell, etc etc etc eller inte
- med vilken kvalitet har du tänkt bygga (dvs hållbarhet, körbarhet etc)
- vad kan du göra själv och vad lägger du ut


/Göran


VolvoSotarN skrev:
haha okej, vad kan de kosta å bygga, om man höftar fram ett pris ?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

The devil is a looser and he´s my bitch!
1 948 Inlägg
7 juni 2011
#9
Tror det blir billigare med att byta till en T5a, basic upgraderingar så ligger du nära 300 sträcket. Plus att det går att regga lagligt så slipper du bygga om bilen varje år.

Allt beror på vad du har för mål, 1000hk kommer kosta oavsett om du väljer t5a eller en 16v, men ska du hålla dig runt 300-350 så är valet enkelt anser jag.

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.

76 Inlägg
7 juni 2011
Trådstartare
#10
haha okej men vad behövs göras på själva motorn om man ska få i skiten? Tänkte motorfästen lådan ? elen ?


The devil is a looser and he´s my bitch!
1 948 Inlägg
7 juni 2011
#11
PÅ en t5a?

Har inte gjort det själv men har forskat lite smått om det. Du får byta HELA kabelhärvan, du kommer ändå behöva koppla eftermarknadsinsprutning om du ska köra på 16v så det är lite "skitsamma"

Volvo 960 motorn är i stort sett samma motor fast med 6 cyl istället. Så du tar motorfästen från 960,  du tar sprängkåpan också, och du tar oljetråget och kortar av det så det passar den kortare t5an.

Det är MYCKET jobb, men det är iaf en färdig turbomotor som endast kräver chipp, ökat ladd och avgas+ filter för att hamna runt 300hk.

Med en 16v måste du kompsänka=byta kolvar eller svarva ner dem du har.
Skaffa ett grenrör samt tubo. Och det tillkommer en massa här som t.ex olja till turbon osv.
Byta till ett eftermarknads insprut.
och säkert något annat.

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.

Los geht's, Schumacher
1 510 Inlägg
7 juni 2011
#12
Skit i att trimma pansarvagnen och köp dig en Volvo som redan har turbo! big_smile

En riktigt bra tävlingsbil måste falla i bitar efter målgången - Michael Schumacher
*
Intresserad av att besöka Chernobyl och Pripyat? Kika på länken nedan:
https://www.youtube.com/watch?v=KFwNEut9iyE

76 Inlägg
7 juni 2011
Trådstartare
#13
hahaha big_smile



Sök